کاهش تولید خودروهای داخلی و مونتاژی / ضربه مکانیسم ماشه به خودروسازی
کد خبر : ۸۰۶۳۳۱
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۷/۱۰
-
زمان : ۱۹:۴۳
|
دسته بندی: اسلایدر

کاهش تولید خودروهای داخلی و مونتاژی / ضربه مکانیسم ماشه به خودروسازی

پول و تجارت: بازگشت تحریم‌ها چطور بر بازار خودرو تاثیر می‌گذارد؟

به گزارش پول و تجارت، با فعال‌سازی مکانیسم ماشه، تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران که با برجام معلق شده قرار دارای بود بار دیگر در روند اجرا قرار گرفت. این تحریم‌ها عمدتا محدودیت‌های تجاری، مالی و بانکی را متوجه ایران می کند و می‌تواند دسترسی صنایع مختلف شامل صنعت خودرو را به مواد اولیه، قطعات یدکی و فناوری‌های پیشرفته محدود کند و زمینه ساز کاهش کیفیت تولیدات خودرو، افزایش هزینه‌های تولید و ناتوانی در تأمین قطعات وارداتی خواهد گردید.

امیرحسن کاکائی، کارشناس صنعت خودرو و عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت، در بیان کرد‌وگو «مژگان میرزایی» دراقتصادنیوز در پاسخ به این سوال که «بازگشت تحریم های شورای چه تاثیری بر اقتصاد کشور و مشخصا بازار خودرو خواهد گذاشت؟» بیان کرد: در مجموع، ایران در دو مقطع مهم با تحریم‌های بین‌المللی مواجه گردید. در دوره اول که حدودا از سال ۱۳۹۱ آغاز گردید، چندین بخش‌های اقتصادی تحت محدودیت قرار گرفتند. اما در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷، تحریم‌های بسیار سخت‌گیرانه‌تری اعمال گردید که به هیچ وجه با مرحله اول قابل مقایسه نبودند و اثرات بسیاری بر اقتصاد کشور دارای بود.

او ادامه می‌دهد: تحریم‌های اعمال شده در سال ۱۳۹۱، در مقایسه با دوره‌های بعدی، به ایران اجازه می‌داد تا در چندین بخش‌ها به فعالیت‌های خود ادامه دهد. با این حال، در سال‌های بعد، به‌ویژه از ۱۳۹۷ به بعد، محدودیت‌ها بسیار سخت‌گیرانه‌تر شدند و دسترسی ایران به بسیاری از بازارهای جهانی را کاملا مسدود کردند.

کاکائی توضیح داد: بطور مثال در سال ۹۱ ما اجازه داشتیم با خودروسازان و قطعه‌سازان درجه یک چینی همکاری کنیم. اما با آغاز تحریم‌های جدید، این شرایط تغییر کرد و دیگر اجازه همکاری حتی با شرکت‌های معتبر چینی را نیز نداشتیم.

این کارشناس صنعت خودرو درپاسخ به این سوال که «تحریم هایی که در سال 97 وضع گردید چقدر بازار خودرو را تحت تاثیر قرار داد؟» بیان کرد: با بازگشت تحریم‌ها توسط دونالد ترامپ در سال ۱۳۹۷، تولید خودرو در ایران با افت چشمگیری مواجه گردید. در این سال، تیراژ تولید از حدود ۱.۲ میلیون دستگاه به ۸۰۰ هزار دستگاه کاهش یافت. هم‌زمان، تولید خودروهای مونتاژی نیز به شدت افت کرد، زیرا خودروسازان خارجی معتبر، همکاری خود را با شرکت‌های داخلی قطع کردند.

او ادامه می دهد: این وضعیت، ضربه سنگینی به صنعت خودرو و بازار کشور وارد کرد. البته در همان دوره خودروسازان توانستند راه‌های دور زدن تحریم‌ها را بیاموزند. بنابراین، بسیاری از خودروسازان برای ادامه فعالیت، همکاری با واسطه‌ها را آغاز کردند.

کاکایی نیز بیان کرد: در مجموع امکان دارد بیان کرد با اعمال تحریم‌ها در آن سال ما شاهد دو اتفاق مهم بودیم؛ یکی از این اتفاقات به ورود یک سری واسطه ها به کشور باز می‌گردد، بطوریکه در سه سال اخیر ایرانی ها توانستند راه دور زدن تحریم ها را بهتر یاد بگیرند و دوم اینکه در دوره ریاست جمهوری بایدن تحریم‌ها کمرنگ‌تر گردید و توانسیم با فروش نفت و فولاد درآمد ارزی کشور را بالا ببریم و به این طریق مشکلات تعدیل گردید.

 

مشروح این مصاحبه را می‌توانید «اینجا» بخوانید.

تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه