به گزارش پول و تجارت بازار خودروهای کارکرده در ایران همچنان با نوسانات قیمتی همراه هست و پراید به عنوان یکی از پرتقاضاترین خودروهای اقتصادی جایگاه ویژهای در معاملات دارد.
قیمت پراید ۱۳۱ SE مدل ۱۳۹۸ با کارکرد ۱۵۸ هزار کیلومتر و بدون رنگ، امروز در بازار حدود ۳۵۰ میلیون تومان اعلام شده هست.
قیمت پراید ۱۱۱ مدل ۱۳۹۴ با کارکرد ۷۵ هزار کیلومتر و یک لکه رنگ نیز در سطح ۳۵۰ میلیون تومان قرار دارد.
پراید صندوقدار دوگانهسوز مدل ۱۳۸۷ با کارکرد ۲۲۰ هزار کیلومتر و بدون رنگ، در رده خودروهای ارزانتر قرار گرفته و قیمت آن ۲۱۹ میلیون تومان هست.
قیمت پراید ۱۱۱ SX مدل ۱۳۹۰ با کارکرد ۲۸۲ هزار کیلومتر و یک لکه رنگ، در بازار امروز ۱۹۵ میلیون تومان ثبت شده که آن را به ارزانترین پراید موجود در بازار تبدیل انجام میدهد.
قیمت پراید کارکرده - مهر ۱۴۰۴ |
||||
برند | مدل (سال) | رنگ/وضعیت بدنه | کارکرد(کیلومتر) | قیمت(تومان) |
پراید ۱۳۱ SE | ۱۳۹۸ | سفید/بدون رنگ | ۱۵۸۰۰۰ | ۳۵۰۰۰۰۰۰۰ |
پراید ۱۱۱ | ۱۳۹۰ | نوک مدادی/یک لکه رنگ | ۷۵۰۰۰ | ۳۵۰۰۰۰۰۰۰ |
پراید صندوقدار دوگانهسوز | ۱۳۸۷ | اطلسی/بدون رنگ | ۲۲۰۰۰۰ | ۲۱۹۰۰۰۰۰۰ |
پراید ۱۱۱ SX | ۱۳۹۰ | آبی/ یک لکه رنگ | ۲۸۲۰۰۰ | ۱۹۵۰۰۰۰۰۰ |
پراید ۱۳۱ EX | ۱۳۸۹ | سفید/یک لکه رنگ | ۵۰۰۰۰۰ | ۱۷۰۰۰۰۰۰۰ |
پراید ۱۳۲ SL | ۱۳۹۰ | سفید/بدون رنگ | ۱۶۶۰۰۰ | ۲۹۵۰۰۰۰۰۰ |
نظر به این ارقام، امکان دارد بیان کرد پراید همچنان یکی از ارزانترین خودروهای سواری موجود در بازار ایران هست. مدلهای جدیدتر مثل پراید ۱۳۱ SE سال ۱۳۹۸ یا پراید ۱۱۱ مدل ۱۳۹۴ با قیمتی بالاتر از ۳۵۰ میلیون تومان معامله میشوند، در حالی که نسخههای قدیمیتر مثل پراید ۱۱۱ SX سال ۱۳۹۰ زیر ۲۰۰ میلیون تومان قیمت دارند و گزینهای اقتصادی برای خریداران کمبودجه محسوب میشوند.
وقتی صحبت از خودروهای اقتصادی در ایران خواهد گردید، پراید و تیبا دو نامی هستند که بیشتر از همه شنیده میشوند. هر دو محصول سایپا با هدف عرضه خودروی ارزانقیمت تولید شدند، اما از لحاظ فنی، طراحی و امکانات تفاوتهای مهمی دارند که امکان داردد برای خریداران تعیینکننده باشد.
پراید با موتور ۱.۳ لیتری ۴ سیلندر و قدرتی حدود ۶۳ اسببخار تولید خواهد گردید که بیشتر برای رانندگی درونشهری مناسب هست و شتاب آن چندینان قابل توجه نیست. در مقابل، تیبا به موتور ۱.۵ لیتری M15 مجهز شده که ۸۷ اسببخار قدرت و ۱۲۸ نیوتنمتر گشتاور ارائه میدهد. این اختلاف به معنای شتاب بهتر، کشش قویتر و توانایی بیشتر تیبا در مسیرهای بینشهری هست.
پراید همواره به خاطر ضعف ایمنی مورد انتقاد قرار گرفته هست. نبود ترمز ABS در نسخههای قدیمی و حداقل امکانات ایمنی، آن را در مقایسه با خودروهای جدیدتر در جایگاه ضعیفتری قرار میدهد. تیبا اما با ترمز ABS، ایربگ راننده و سرنشین، و سیستم توزیع الکترونیکی ترمز (EBD) عرضه خواهد گردید که سطح امنیتی بالاتری نسبت به پراید دارد.
کابین پراید طراحی ساده و قدیمی دارد و فضای محدودی در اختیار سرنشینان قرار میدهد. در مقابل، تیبا کابینی مدرنتر، جادارتر و با طراحی بهروزتر دارد که برای خانوادههای کمجمعیت انتخاب بهتری به حساب میآید. صندلیهای تیبا راحتتر هستند و فضای صندوقعقب آن نیز بزرگتر از پراید هست.
پراید به خاطر قطعات ارزانتر و فراوانی در بازار، هنوز هم یکی از کمهزینهترین خودروها برای تعمیر و نگهداری محسوب خواهد گردید. مصرف سوخت ترکیبی پراید حدود ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر هست. تیبا با وجود موتور قویتر، مصرفی نزدیک به ۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دارد که تفاوت زیادی با پراید ندارد، اما هزینه تعمیرات و قطعات آن نسبت به پراید کمی بالاتر هست.
اگرچه پراید همچنان ارزانترین خودرو در بازار ایران هست و برای کسانی که به دنبال هزینه پایین خرید و نگهداری هستند گزینه مناسبی به شمار میآید، اما از لحاظ فنی و ایمنی در برابر تیبا حرف زیادی برای گفتن ندارد. تیبا با موتور قویتر، کابین جادارتر و امکانات ایمنی بیشتر، انتخابی منطقیتر و بهروزتر برای خریداران هست؛ هرچندین قیمت آن در بازار کارکرده بالاتر از پراید هست.
دیدگاهها