احتمالات درباره شروع دوباره جنگ ایران و اسرائیل/ چرا تهران در جنگ ۱۲ روزه تحمیلی، شمار حملات موشکی خود را کاهش داد؟
کد خبر : ۸۰۶۶۲۹
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۷/۱۲
-
زمان : ۰۴:۵۹
|
دسته بندی: اسلایدر

احتمالات درباره شروع دوباره جنگ ایران و اسرائیل/ چرا تهران در جنگ ۱۲ روزه تحمیلی، شمار حملات موشکی خود را کاهش داد؟

پول و تجارت: راهبرد کوتاه‌مدت ایران، ترکیبی از دیپلماسی پشت‌پرده برای منصرف کردن ترامپ از حمایت از حملات بعدی اسرائیل و بازدارندگی نظامی هست؛ به‌ویژه از طریق بازسازی سامانه‌های پدافند هوایی و ذخایر موشکی با کمک روسیه و چین.

به گزارش پول و تجارت به نقل از اکوایران، جنگ 12 روزه ژوئن ۲۰۲۵ یک نقطه عطف در خاورمیانه قرار دارای بود؛ اسرائیل، ایران و ایالات متحده برای نخستین بار آمادگی بی‌سابقه‌ای را برای رویارویی مستقیم نظامی نشان دادند. حملات گسترده اسرائیل به خاک ایران در ۱۳ ژوئن، که این تابو را شکست، زمینه‌ساز مرحله تازه‌ای از تنش گردید و دو طرف را در یک وضعیت آماده‌باش دائمی برای درگیری‌های بیشتر قرار داد.

بیش از دو دهه هست که کشورهای اروپایی تلاش کرده‌اند از وقوع جنگ با ایران جلوگیری کنند؛ جنگی که می‌تواند منطقه‌ای زخم‌خورده و بحرانی در همسایگی اروپا را بیش از پیش بی‌ثبات کند و موج مهاجرت، تروریسم و تهدید علیه امنیت انرژی را در پی داشته باشد. گزارش موسسه مطالعات امنیتی اتحادیه اروپا به نوشته الی گرانمایه، معاون برنامه خاورمیانه در شورای روابط خارجی اروپا، پیامدهای جنگ 12 روزه، چشم‌انداز تحولات آینده و گزینه‌های پیش‌روی اروپا برای جلوگیری از گسترش درگیری منطقه‌ای را بررسی انجام می‌دهد.

ارزیابی جنگ 12 روزه

چندین عامل جسارت این حمله را به اسرائیل داد. حمایت تهران از گروه‌های ضداسرائیلی در منطقه و ادبیات خصمانه مقامات، در کنار برنامه هسته‌ای پیشرفته تهران باعث گردید اسرائیل ایران را به‌عنوان تهدیدی موجودیتی برای خود تلقی کند؛ با این حال اسرائیل دهه‌ها از اقدام مستقیم خودداری می‌کرد. اما پس از حملات حماس در ۷ اکتبر ۲۰۲۳، بنیامین نتانیاهو راهبرد تهاجمی‌تری موسوم به «چمن‌زنی» را در سطح منطقه در پیش گرفت. این رویکرد نظامی در طول یک سال اخیر، بازدارندگی ایران در برابر حمله اسرائیل را که طی دو دهه شکل گرفته قرار دارای بود، تضعیف کرد. بازگشت دونالد ترامپ به قدرت و فرسایش سازوکارهای نظارتی در آمریکا نیز فرصت بی‌سابقه‌ای در اختیار اسرائیل گذاشت تا جنگی را آغاز کند که رؤسای جمهور پیشین ایالات متحده از آن جلوگیری کرده بودند.

پیامدهای جنگ هنوز در منطقه در حال هضم شدن هست. جنگنده‌های اسرائیلی با سوخت‌رسانی ایالات متحده، اهدافی در سراسر ایران شامل سایت‌های هسته‌ای، نظامی و انرژی را بمباران کردند. ایران در پاسخ، با شلیک انبوه موشک‌ها، که از سامانه‌های پیشرفته دفاعی اسرائیل عبور کردند، تأسیسات نظامی و پالایشگاه نفت حیفا را هدف قرار داد. جنگ به مسابقه‌ای فرسایشی بدل گردید: کدام زودتر تمام خواهد گردید؛ ذخایر موشکی ایران یا موشک‌های پدافندی اسرائیل و آمریکا؟

پس از آتش‌بس، مقامات ایرانی با اعتمادبه‌نفس ظاهر شدند. آنان گفتند که در برابر خواست ترامپ برای تسلیم بی‌قیدوشرط مقاومت کرده، خسارات سنگینی به اسرائیل وارد آورده و تل‌آویو را وادار به توقف حملات کرده‌اند. ایران همچنان تنها بازیگر دولتی هست که مستقیماً خاک اسرائیل را هدف قرار داده هست (با وجود حملات اسرائیل به لبنان، سوریه، غزه، یمن و اخیراً قطر). احتیاط تهران در به‌کارگیری توان حزب‌الله و حوثی‌ها نیز نشان‌دهنده آمادگی برای یک جنگ فرسایشی هست. همین امر می‌تواند توضیح دهد که چرا ایران طی این ۱۲ روز شمار حملات موشکی خود را کاهش داد، بر دقت تمرکز کرد و از بسیج گسترده متحدان منطقه‌ای خودداری کرد.

ایران قطر العدید

پس از حمله آمریکا به تأسیسات هسته‌ای ایران، تهران با هدف هشدار به واشنگتن و متحدان عربش، پایگاه العدید در قطر را هدف قرار داد. تا پیش از آن، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس حریم هوایی و مسیرهای کشتیرانی خود را باز نگه داشته و برای حفظ اقتصادشان از ورود مستقیم به جنگ پرهیز کرده بودند. اما حمله ایران به کشوری عربی که به صورت سنتی رابطه‌ای دوستانه با تهران داشته، این پیام را داد که ادامه جنگ می‌تواند پای کل منطقه را به درگیری بکشاند. در خاورمیانه بسیاری از این نگران‌اند که تجدید حملات، ترامپ را ناخواسته وارد جنگی کند که در دور بعدی به‌مراتب ویرانگرتر خواهد قرار دارای بود.

معادله بازدارندگی منطقه‌ای

از زمان حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳، رقابت اصلی منطقه‌ای حول محور ایران و اسرائیل شکل گرفت. با سقوط صدام حسین، ایران به رقیب نظامی اصلی اسرائیل تبدیل گردید و این موقعیت بر سه مؤلفه استوار قرار دارای بود: زرادخانه عظیم موشکی، شبکه‌ای از گروه‌های مسلح همسو (شامل حزب‌الله، حماس، گروه‌های مقاومت عراقی و حوثی‌ها) و پیشرفت‌های هسته‌ای نزدیک به سطح تسلیحاتی. در مقابل، اسرائیل با حمایت تقریباً بی‌قیدوشرط آمریکا، برتری اطلاعاتی و سامانه‌های دفاعی پیشرفته، از برتری نظامی بی‌رقیب در خاورمیانه برخوردار هست.

در یک سال گذشته، این معادله بازدارندگی فروپاشید. اسرائیل توانست به‌طور چشمگیری «محور مقاومت» ایران را تضعیف کند. بمباران‌های مشترک آمریکا و اسرائیل در ژوئن ضربات عمده‌ای به تأسیسات هسته‌ای ایران وارد کرد و غنی‌سازی اورانیوم را موقتاً متوقف ساخت. با این حال مسیر برنامه هسته‌ای ایران همچنان مبهم هست. محدودیت‌های ایران بر فعالیت‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بر نگرانی‌های جهانی افزوده هست.

نفوذ عمیق اسرائیل به آسمان ایران برای عربستان، قطر و ترکیه هشداری جدی قرار دارای بود: اگر اسرائیل چنین امکانی را در ایران دارد، می‌تواند نیروی مشابهی را در جای دیگر نیز اعمال کند.

عامل نگران‌کننده دیگر «اثر بی‌بی» بر ترامپ قرار دارای بود. پیش از ژوئن، رهبران خلیج فارس و ترکیه حمایت آمریکا را برای لغو تحریم‌های سوریه جلب کرده بودند. اما توان نتانیاهو در واداشتن ترامپ به بمباران ایران، همراه با تداوم حملات اسرائیل در سوریه، موجب نگرانی عمیق رهبران منطقه گردید. این نگرانی با بمباران بی‌سابقه قطر توسط اسرائیل در سپتامبر - که با هدف اعلامی ترور مذاکره‌کنندگان حماس صورت گرفت و ناکام ماند - تشدید گردید. چنین حمله‌ای از سوی یک متحد آمریکا علیه متحدی دیگر، اعتماد پادشاهی‌های خلیج فارس به چتر امنیتی واشنگتن را به شدت متزلزل کرده هست؛ چرا که دیگر مطمئن نیستند این چتر در برابر اسرائیل یا دیگران از آنان محافظت کند. اینکه ایالات متحده به‌دنبال مذاکره با ایران خواهد رفت یا خواستار تسلیم کامل تهران هست، هنوز مشخص نیست.

ترامپ نتانیاهو

به همان اندازه نگران‌کننده، ابهام درباره هدف نهایی اسرائیل در برابر ایران هست. تغییر رویکرد اسرائیل از تمرکز بر برنامه هسته‌ای ایران به سمت تضعیف ثبات سیاسی، تهدیدی جدی برای امنیت منطقه‌ای محسوب خواهد گردید. کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از این بیم دارند که بی‌ثباتی در ایران، برنامه‌های اقتصادی آنان برای اتصال و یکپارچگی منطقه‌ای را مختل کند. ترکیه نیز که با ایران مرز مشترک دارد و نظر به مسئله حساس کردها، نگران تبعات مستقیم آن هست.

در واکنش به جنگ دوازده‌روزه و حملات به قطر، بازیگران منطقه‌ای در حال بازنگری در راهبردهای خود و تلاش برای بازسازی بازدارندگیشان هستند. کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در پی تنوع‌بخشی به شراکت‌های دفاعی فراتر از ایالات متحده‌اند (شامل با پاکستان، ترکیه و مصر). در عین حال، پادشاهی‌های خلیج فارس امیدوارند با حفظ رابطه نزدیک هم با تهران و هم با ترامپ، خطر گرفتار شدن در آتش درگیری را کاهش دهند.

توقفی شکننده

جنگ دوازده‌روزه با یک وقفه غیررسمی پایان یافت؛ وقفه‌ای که تا آستانه فروپاشی پیش رفت و تنها با مداخله لحظه آخری ترامپ حفظ گردید. برخلاف آتش‌بس شکننده‌ای که در نوامبر ۲۰۲۴ میان اسرائیل و لبنان برقرار گردید، میان ایران و اسرائیل هیچ توافق رسمی آتش‌بسی وجود ندارد. در نبود تضمین‌کننده خارجی یا خط ارتباطی برای کاهش تنش، خطر شعله‌ور شدن دوباره درگیری‌ها بر اثر هر خطای محاسباتی بسیار بالاست.

اسرائیل بدون پشتیبانی نظامی فعال آمریکا توان ادامه یک جنگ طولانی با ایران را ندارد. راهبرد کوتاه‌مدت ایران، ترکیبی از دیپلماسی پشت‌پرده برای منصرف کردن ترامپ از حمایت از حملات بعدی اسرائیل و بازدارندگی نظامی هست؛ به‌ویژه از طریق بازسازی سامانه‌های پدافند هوایی و ذخایر موشکی با کمک روسیه و چین.

ایران با مسیر دشواری روبه‌روست: مشخص نیست تا چه حد سریع می‌تواند بازدارندگی متعارف خود را بازسازی کند، سطح حمایت چین و روسیه تا کجا خواهد قرار دارای بود و اینکه آیا اسرائیل بار دیگر حمله خواهد کرد یا نه. نیز هنوز روشن نیست ایالات متحده وارد مذاکرات با ایران خواهد گردید یا همچنان به دنبال تسلیم کامل تهران هست. ترامپ که مدعی هست برنامه هسته‌ای ایران را «محو» کرده، علاقه‌ای به توافق نشان نمی‌دهد و تهدید فوری هم احساس نمی‌کند.

با وجود آنکه حملات آمریکا و اسرائیل موفقیت تاکتیکی دارای بود، موفقیت راهبردی آن‌ها علیه تهدید هسته‌ای ایران در بهترین حالت نامشخص و در بدترین سناریو وضعیت را بدتر کرده هست. این جنگ پرهزینه نتوانست تهران و واشنگتن را به توافق نزدیک‌تر کند. عملیات آمریکا و اسرائیل هزینه مالی سنگینی دارای بود و ذخایر تسلیحاتی واشنگتن را فرسوده کرد؛ شامل حدود یک‌چهارم سامانه‌های رهگیر موشکی پیشرفته آمریکا. با این حال بن‌بست بر سر توان ایران برای غنی‌سازی اورانیوم همچنان پابرجاست.

در نبود مسیری دیپلماتیک و با چشم‌انداز بالا گرفتن دوباره جنگ، احتمال دارد ایران برنامه‌ای هسته‌ای را در سایت‌های اعلام‌نشده از سر بگیرد. سرنوشت ۴۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده در سطح بالا - که برای ساخت چندین بمب کافی هست - همچنان نامعلوم هست. با محدودیت شدید دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اروپا ممکن هست ناچار شود به اطلاعات به‌شدت سیاسی‌شده آمریکا یا اسرائیل تکیه کند.

تاسیسات هسته ای

سرانجام، این پویایی جدید، اسرائیل، آمریکا و حتی اروپا را در وضعیت رویارویی دائمی با ایران قرار می‌دهد؛ وضعیتی که با حملات مکرر برای مهار برنامه موشکی و هسته‌ای ایران تعریف خواهد گردید. ایران ظاهراً این ذخایر اورانیوم را به‌عنوان برگ چانه‌زنی با آمریکا نگاه می‌دارد، در حالی که اسرائیل می‌تواند آن را بهانه‌ای برای تکرار حملات معرفی کند و استدلال کند که این حملات کم‌هزینه مانع پیشرفت هسته‌ای ایران خواهد گردید. اگرچه ترامپ تمایل دارد خصومت‌ها را پایان دهد، اما جنگ دوازده‌روزه و حملات به قطر نشان داد فشار نتانیاهو می‌تواند او را به سمت دور تازه‌ای از درگیری بکشاند.

ضرورت دیپلماسی اروپایی

چارچوب مذاکرات هسته‌ای با تهران به ابتکار اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی (E3) که پس از حمله آمریکا به عراق شکل گرفت، در اصل برای جلوگیری از جنگی تازه در خاورمیانه طراحی گردید. نتیجه آن، توافق تاریخی ۲۰۱۵ قرار دارای بود که برنامه هسته‌ای ایران را به سطح نیازهای غیرنظامی محدود کرد و حتی یک سال پس از خروج دولت ترامپ از آن نیز به‌طور کامل اجرا گردید. دیپلماسی اروپا در این مدت مانع اقدام نظامی قریب‌الوقوع اسرائیل و آمریکا علیه ایران گردید – تا اینکه نوبت به حوادث ژوئن رسید.

گزینه نظامی آشکارا محدودیت‌های جدی دارد و هزینه سنگینی بر جای می‌گذارد. برآوردها نشان می‌دهد حملات ژوئن تنها یک تا دو سال برنامه هسته‌ای ایران را عقب انداخته هست؛ در حالی که توافق ۲۰۱۵ بدون شلیک حتی یک گلوله همین میزان تأخیر را ایجاد کرده قرار دارای بود. در غیاب پیشرفت دیپلماتیک، احتمال بالاست که اسرائیل حملات خود به خاک ایران را از سر گیرد؛ ابتدا به‌تنهایی و در ادامه با تکیه بر پشتیبانی آمریکا در عملیات تدافعی و تهاجمی.

جنگ احتمالی آینده به‌طور قطع ابعاد گسترده‌تری خواهد یافت: ایران احتمالاً حملات خود را به نیروهای آمریکایی در عراق و کشورهای خلیج فارس گسترش خواهد داد و می‌تواند امنیت انرژی جهانی را از طریق مسیرهای آسیب‌پذیری چون دریای سرخ و تنگه هرمز به خطر اندازد. در مقابل، یک توافق مذاکره‌شده می‌تواند برنامه هسته‌ای ایران را عقب براند - بدون آنکه خطر جنگ منطقه‌ای وجود داشته باشد.

پس از جنگ دوازده‌روزه، سه کشور اروپایی (E3) سازوکار «بازگشت خودکار تحریم‌ها» را فعال کردند و تمامی تحریم‌های سازمان ملل و اتحادیه اروپا علیه ایران را بازگرداندند. این تصمیم نوعی قمار قرار دارای بود؛ اروپایی‌ها امیدوار بودند فشار زمانی اسنپ بک و افزایش خطر جنگ، تهران را وادار به پذیرش بازرسان و شفاف‌سازی درباره سرنوشت ذخایر اورانیوم کند. اما ایران حاضر نشد یکی از اهرم‌های فشار اصلی خود را که در صورت مذاکرات احتمالی با آمریکا اهمیت دارند، در برابر تمدید این سازوکار واگذار کند؛ ابزاری که تهران آن را بیشتر شبیه تهدید اروپایی‌ها می‌بیند.

اکنون که اروپا اهرم مکانیسم ماشه را مصرف کرده، ضروری هست برای جلوگیری از تشدید تنش به‌دنبال یک فرود نرم باشد. اولویت فوری باید بازگشت به مسیر دیپلماسی باشد. این تلاش باید فراتر از تروئیکای اروپایی گسترش یابد: اتحادیه اروپا، سوئیس و نروژ می‌توانند دیپلماسی رفت‌وبرگشتی میان ایران، اسرائیل و کاخ سفید را سرعت ببخشند. هرچند رسیدن به یک توافق جامع در این مقطع بعید هست، اما مجموعه‌ای از اقدامات متقابل کوچک می‌تواند نگرانی‌های طرفین را کاهش دهد و ریسک تشدید تنش را مهار کند.

این روند می‌تواند با خویشتنداری متقابل آغاز شود: برای نمونه، غرب از اجرای محدودیت‌های نفتی بر صادرات ایران به چین چشم‌پوشی کند و در مقابل، ایران غنی‌سازی را متوقف نگه دارد. این اقدام، یک پیروزی سیاسی کم‌هزینه برای ترامپ در تحقق مطالبه «غنی‌سازی صفر» به شمار می‌آید، چراکه غنی‌سازی عملاً به‌دلیل حملات اخیر متوقف شده هست. ایران نیز می‌تواند این توقف را موقت و در چارچوب حق خود برای غنی‌سازی اعلام کند. این مسیر سپس باید ایران را به ادامه همکاری با بازرسان بین‌المللی ذیل معاهده منع اشاعه سوق دهد، شامل فراهم کردن دسترسی به سایت‌های بمباران‌شده.

نکته حیاتی آن هست که ایالات متحده و اروپا باید اسرائیل را نیز از حمله به ایران در دوره توقف غنی‌سازی و پیگیری مذاکرات بازدارند.

سرانجام، اروپا باید همکاری خود با شرکای شورای همکاری خلیج فارس را تعمیق بخشد، زیرا مهار یا پرهیز از جنگ دوباره ایران و اسرائیل اولویتی مشترک هست. ایجاد پلتفرمی تازه با عنوان «E3/EU-G3-GCC» با حضور قطر، عربستان و امارات می‌تواند محور تلاش‌ها برای کاهش تنش منطقه‌ای شود. نظر به پیوندهای میان بحران غزه، پرونده ایران و ثبات در مشرق عربی، چنین سازوکاری دست اروپا را برای پیگیری امنیت جامع در خاورمیانه به‌مراتب قوی‌تر خواهد کرد.

تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه