به گزارش پول و تجارت از روزنامه ایران، در ماههای اخیر روند واردات خودرو با چالشهایی همراه شده که دلایل آن را امکان دارد در چندین محور اقتصادی و اجرایی بررسی کرد. نخستین عامل، تعرفههای گمرکی هست. در حالی که هدف از آزادسازی واردات، ایجاد رقابت و متعادل شدن قیمتها در بازار داخلی عنوان شده قرار دارای بود، اما نرخ بالای تعرفهها باعث شده هزینه نهایی خودروهای وارداتی همچنان قابل توجه باشد.
به بیان دیگر، حتی اگر شرکتهای واردکننده بتوانند خودرو را با قیمت جهانی مناسب تهیه کنند، پس از محاسبه حقوق گمرکی، عوارض و مالیات، محصول نهایی با بهای بالایی به دست مصرفکننده میرسد.
موضوع دوم به تأمین ارز بازمیگردد. واردکنندگان برای ثبت سفارش نیازمند ارز قابل دسترس هستند، اما به خاطر محدودیتهای ارزی و سیاستهای مدیریت منابع، تأمین ارز در حجم بالا زمانبر و پیچیده هست. در چندین موارد شرکتها مجبور میشوند ماهها برای دریافت ارز مورد نیاز منتظر بمانند یا به بازار آزاد رجوع کنند که این امر هزینه نهایی را باز هم افزایش میدهد.
نکته دیگر مربوط به فرآیندهای اداری و لجستیکی هست. هماهنگی میان وزارتخانهها، بانکها و گمرک زمانبر بوده و چندین اوقات باعث توقف محمولهها در مبادی ورودی خواهد گردید. نیز تفاوت مقررات در زمینه استانداردهای ایمنی و زیستمحیطی، انتخاب مدلهای مناسب برای واردات را محدود کرده هست.
در مجموع، مجموعه این عوامل سبب شده خودروهای وارداتی در بازار با تأخیر و قیمت بالا عرضه شوند. در عین حال، کارشناسان معتقدند با ایجاد ثبات در سیاستهای ارزی، بازنگری تدریجی در تعرفهها و سادهسازی فرآیندهای اداری، امکان دارد روند واردات را روانتر کرد. در این صورت واردات نه تنها به افزایش تنوع خودروها منجر خواهد گردید، بلکه امکان داردد نقش مؤثری در ایجاد رقابت سالم و تعدیل قیمتها در بازار ایفا کند.
نظر صمت به تعرفه پلکانی است
محمدصادق مفتح، قائم مقام وزیر صمت درباره شرایط واردات خودرو و اتفاقاتی که قرار هست برای تعرفه واردات رخ دهد، بیان میکند: «اگر مصوبه مجلس ابلاغ شود الزام قانونی دارد و باید به آن عمل کرد.»
روز چهارشنبه در روزنامه از قول سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس نقل کردیم؛ «ایراداتی که هیأت تطبیق درباره آییننامه واردات تشخیص داده قرار دارای بود، به نسخه خردادماه مربوط میشد، نه بخشنامه اصلاحی مردادماه. دولت حالا مستندات اصلاحشدهای را ارائه کرده که به تأیید دیوان عدالت اداری نیز رسیده و اساساً آن ایرادات مرتفع شده هست.
اما هنوز امضای رسمیرئیس مجلس باقی مانده که آییننامه برای اجرا نهایی شود. اگر این اصلاحیه ایرادی نداشته باشد و ریاست مجلس آن را تأیید کند، دولت امکان داردد تعرفه پلکانی واردات خودرو را اجرا کند.» از جهات دیگر، قائممقام وزیر صمت تأکید انجام میدهد: «دولت موافق تعرفه پلکانی هست؛ اگر مجلس موافقت کند نظر به تعرفه پلکانی هست.» محمدصادق مفتح درباره ماجرای تخصیص ارز به واردات خودرو نیز بیان میکند: «مشکل اصلی در زمینه واردات خودرو همین تخصیص ارز هست. ممکن هست مقدورات بانک مرکزی براساس اولویت تأمین دلار عوض شود، اما مصوبه اصلی که از بین نمیرود و پابرجا خواهد قرار دارای بود.»
به خاطر شرایطی که برای واردات خودرو ایجاد شده و شاهد ثبت سفارش جدید در سال جدید آن طور که باید نیستیم، این تصور برای چندین ایجاد شده که واردات خودرو متوقف شده هست. محمدصادق مفتح، قائممقام وزیر صمت در این باره بیان میکند: «همچنان واردات خودرو دراولویتی که بوده قرار دارد و دولت هیچ تصمیمیدر زمینه توقف واردات خودرو ندارد.»
دیدگاهها