به گزارش پول و تجارت به نقل از خبرانلاین، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست خبری در خبرآنلاین بیان کرد: هماکنون، قانون الزامآور و لازمالرعایه درباره حجاب وجود ندارد. تصمیم کلی نظام هماکنون این هست که قانون حجاب اجباری بهصورت لازم الرعایه وجود ندارد. اگر در جایی مشاهده کردید که برخلاف این تصمیم، برخورد یا جریمهای صورت گرفته، میتوانید موضوع را به شماره ۱۱۰ گزارش دهید.
محمدرضا باهنر در این نشست به سوالاتی در خصوص CFT و حجاب اجباری پاسخ داد.
اهم اظهارات او را در ادامه می خوانید؛
* {با گرامیداشت یاد و خاطره دفاع مقدس}: بعد از جنگ جهانی دوم اولین کشوری که با شعار نه شرقی نه غربی انقلابش پیروز گردید ایران قرار دارای بود.جهان به دو بلوک شرق و غرب تقسیم شده قرار دارای بود و اساسا قدرتی پیدا نمی گردید که زیر بلیت این دو ابرقدرت نباشد. اما جمهوری اسلامی با شعار نه شرقی نه غربی کارش را شروع کرد.
* در طول 100 سال قبل از انقلاب هیچ درگیری ای نبود که بین ایران و همسایه درگیر شوند اما تکه ای از کشور ما جدا نشده باشد. صدام در این جنگ به همه تجهیزات پیشرفته مثل آمریکایی، انگلیسی، فرانسوی در اختیار دارای بود. اما ما در ایران فقط یک سری جوان فداکار داشتیم. اما این اولین بار قرار دارای بود که بعد از یک جنگ تمام عیار خونین بخشی از کشور جدا نشده باشد. این در حالی قرار دارای بود که بسیاری از زیرساخت ها مثل پالایشگاه ها و ... آسیب دیدند.هنوز هم مادران شهدایی هستند که آرزوی پیدا شدن پیکر شهید مطهرشان را دارند
* {با گرامیداشت سالروز شهادت سیدحسن نصرالله}: این اتفاق بزرگ یک انسجام بزرگ در ملت لبنان به وجود آورد. لبنان فهمید که حسن نصرالله چه کار بزرگی در منطقه کرد.
* {در پاسخ به سوالی در خصوص بازگشت تحریم ها و طرح موضوع استعفای رئیس جمهور }: از نظر کمی، فعال شدن اسنپ بک تحریم های فعلی را افزایش نمی دهد. تحریم هایی که آمریکا به وجود آورده از این بیشتر نمی شود تنها تفاوتش این هست که تحریم ها را ذیل فصل هفت منشور ملل می آورد.
* فعال شدن این تحریم ها برخلاف کنوانسیون های بین الملل هست. آژانس هسته ای وظایفی دارد، یکی از وظایفش این هست که از حمله به تاسیسات هسته ای کشورهای دیگر جلوگیری کند اما اسرائیل و آمریکا این کار را کردند و آژانس کاری نکرد. دبیر کل سازمان ملل هم فقط ابراز تاسف کرد.
* ما چندین وقت درباره تصمیمات متفاوت چندین مسئولان نگران بودیم اما امروز در باره مسائل دیپلماسی و دفاعی تصمیمات منسجم هست.
* اینطور نیست که وزیر خارجه و دولت یک حرف بزنند و مجلس یا قوه قضاییه حرف دیگر. امروز به تمرکز در تصمیم گیری رسیده ایم.
* مطمئن باشید اگر وزیر خارجه جایی حرفی می زند در چارچوب سیاست های کلی نظام هست.
* نگرانی هایی در خصوص مسائل اقتصادی داریم. چندین اوقات هم مجلس و دولت کلکل هایی می کنند اما در این میان حرفی مثل عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور حرف های مضری هست.
* ممکن هست کسی به رئیس جمهور نقدهایی داشته باشد که هیچ کس بدون نقص نیست اما من با شناختی که از رئیس جمهور دارم می دانم که آقای پزشکیان از روز اول فکر نمی کرد که کار اینقدر سخت هست و نیاز به توان بیشتر دارد.
* چندین وزرا باید از این بی تفاوتی که دارند باید خارج شوند و بعضا دست به اقدام انتحاری بزنند.
* اصلاحاتی که باید در اقتصاد، فرهنگ و ... رخ دهد نیاز به یک تهور و شهامت دارد.
* تضعیف یا تحریک دولت را به نفع کشور نمی دانم.
* مجلس اعتراض ساختاری دارد. عرض میکنم که اصولاً مجمع تشخیص مصلحت نظام در اینگونه مقولات زمانی وارد خواهد گردید که مجلس یک مصوبهای را میگذراند، شورای نگهبان به آن ایراد دریافت میکند، مجلس بر مصوبهی خود اصرار انجام میدهد و سرانجام، موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع خواهد گردید. اتفاقاً در این ماجرا نیز، موضوع همان مصوبهی مجلس هست که شورای نگهبان به آن ایراد گرفته و ارجاع داده هست. البته توضیح مفصلتری دارد که به آن اشاره خواهم کرد.
* اما اینکه چندین میگویند این موضوع ربطی به مجلس دوازدهم ندارد و مربوط به مجلس دهم هست، باید عرض کنم در نظام حقوقی کشور ما، نظامها پیوسته هستند. یعنی نمیتوان بیان کرد یک مصوبه مربوط به دولت یازدهم بوده و حالا دولت دوازدهم میخواهد آن را اجرا نکند؛ در این صورت، باید آن مصوبه را رسماً لغو یا خلاف آن را تصویب کند.بنابراین مجلس دوازدهم نمیتواند بگوید مصوبهی مجلس یازدهم به ما ارتباطی ندارد. خیر، چنین نیست. هر مصوبهای که در مجالس پس از پیروزی انقلاب تصویب شده و شما نسبت به آن سکوت کردهاید، بهمعنای رضایت شماست.
* حالا اگر کسی بگوید از نظر حقوقی ایراداتی به این مصوبه وارد هست، شاید بحثی قابل طرح باشد، اما از نظر مصلحت نظام، موضوع به شکل دیگری دیده خواهد گردید.رسیدگی به این مسئله مقررات و ضوابط مفصلی دارای بود، و مجمع تشخیص مصلحت نظام هم سرانجام با یک شرط اضافه آن را تصویب کرد. آن شرط این قرار دارای بود که ما احکام CFT را مشروط به رعایت قانون اساسی و قوانین موضوعه کشور میپذیریم؛ یعنی فقط در آن بخشهایی اجرا میکنیم که در چارچوب قوانین داخلی باشد. اما کنوانسیون FATF این شرط را نپذیرفت.در اینباره مذاکره کردیم، ولی بحث اصلی این هست که آیا اساساً باید این کار را انجام میدادیم یا نه.
* مخالفان تصویب معتقد بودند که در شرایط فعلی، که کشور ما تحت هجمهی شدید نظامهای جهانی بهویژه آمریکا و اروپا هست، دلیلی ندارد چنین اقدامی انجام شود.
* در مقابل، موافقان تصویب —که بنده نیز در زمرهی آنان بودم و در یک مناظرهی زندهی تلویزیونی حدود هفت، هشت ماه پیش هم دربارهاش صحبت کردم— استدلال دیگری داشتند.
* ما میگفتیم تحریمها موضوعی جداگانه هست؛ تحریمهای آمریکا بحثی مستقل دارد. اما مسئلهی CFT و FATF باعث خواهد گردید چندین کشورهایی که تمایل به همکاری اقتصادی با ما دارند، در این مسیر دچار مشکل شوند.
* این کشورها بارها گفتهاند ما با تحریمهای آمریکا کاری نداریم، اما عدم حل مسئلهی CFT مانع از همکاری مالی و بیمهای با ایران خواهد گردید.
* مثلاً کشتیهایی که میخواهند بیمه شوند، بهدلیل این محدودیتها باید هزینهی بیمهی بالاتری بپردازند، بنابراین قیمت واقعی نفت ایران ۱۰ تا ۱۵ درصد کمتر از قیمت جهانی محاسبه خواهد گردید.
* کشورهایی مانند روسیه، چین و چندین دیگر هم این استدلال را مطرح کردهاند.
* سرانجام، همانطور که عرض کردم، ما یک شرط اضافه بر مصوبهی مجلس گذاشتیم؛ آنها گفته بودند در چارچوب قانون اساسی، اما ما تأکید کردیم که باید در چارچوب قانون اساسی و قوانین موضوعهی کشور باشد. بنابراین از این جهت، ظاهراً هیچ آسیبی به منافع اقتصادی و امنیتی کشور وارد نمیشود و حتی در چندین موارد میتواند منافعی نیز برای ما به همراه داشته باشد.
دیدگاهها