به گزارش پول و تجارت به نقال از دنیای اقتصاد، بررسی تازهترین دادههای بازوی پژوهشی مجلس از وضعیت موجودی انبار صنایع بورسی در بهار سال جاری نشان میدهد که صنعت خودروو قطعات در این مدت روند نسبتا متعادل و طبیعی را طی کرده هست.
این گزارش نشان میدهد که نسبت موجودی انبار به فروش طی سه سال گذشته (از سال ۱۴۰۱ تاکنون) روندی صعودی داشته و اکنون از میانگین پنجساله خود بالاتر ایستاده هست. این موضوع نشان میدهد که خودروسازان طی این سه سال تمایل بیشتری به انبار کردن محصولات خود داشتهاند.
بر اساس گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، شاخص موجودی انبار خودروسازان در بهار سال جاری به ۸۰.۶ واحد رسیده هست. این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییر قابلتوجهی نداشته اما اگر آن را با زمستان ۱۴۰۳ بسنجیم رشد حدود ۰.۲۶ واحدی را نشان میدهد. این رقم بیانگر آن هست که حجم خودروهای باقیمانده در انبار خودروسازان تقریبا مشابه سال گذشته هست، رشد محقق شده نسبت به زمستان نیز بیشتر متاثر از اثرات فصلی هست. چراکه عموما در ابتدای سال موجودی انبار رو به افزایش میرود و در ماههای پایانی سال خودروسازان محصولات خود را از انبار خارج میکنند.
بهخصوص اینکه در مورد صنعت خودرو انتظار برای رشد رسمی قیمت در ماههای ابتدایی سال انگیزهای قوی برای افزایش موجودی محصول در انبار ایجاد انجام میدهد. به زبان ساده، شاخص موجودی انبار نشان میدهد چه میزان از تولیدات هنوز فروخته نشده و در انبار شرکتها باقی مانده هست. وقتی این شاخص بالا میرود، یعنی تولید جلوتر از فروش حرکت کرده و انبارها پرتر شدهاند و اگر پایین بیاید، نشانه خالی شدن انبارها و افزایش فروش هست.
در کنار این شاخص، نسبت موجودی انبار به فروش نیز معیار مهمی برای سنجش وضعیت صنعت هست. این نسبت برای خودروسازی کشور در بهار امسال به ۰.۳۳ میرسد، یعنی به طور میانگین یکسوم از ارزش فروش خودروسازان در سهماه ابتدایی امسال، خودرو در انبارهای آنها باقی مانده هست. این رقم نسبت به زمستان گذشته و بهار سال قبل اندکی افزایش یافته و نشان میدهد که سرعت فروش خودروها کمی کاهش پیدا کرده هست.
وقتی این نسبت رشد انجام میدهد، بهطور معمول یا تقاضا افت کرده یا تولیدکنندگان ترجیح دادهاند محصولات را با فاصله زمانی بیشتری روانه بازار کنند. از آنجا که تقاضا برای صنعت خودرو (با قیمت رسمی) هنوز بیشتر از از عرضه هست. این موضوع را امکان دارد به تمایل خودروسازان به انبار کردن بیشتر محصولات در بهار امسال نسبت داد. بهخصوص اینکه در سهماه ابتدایی امسال خودروسازان انتظار زیادی برای اصلاح قیمت داشتند، بنابراین ترجیح میدادند تا بخشی از محصولات خود را در انبار نگه دارند تا در آینده بتوانند با قیمت بالاتری بفروشند. این انتظار به مقداری قوی قرار دارای بود که با پایان بهار بزرگترین خودروساز کشور با نارضایتی از تعلل سازمان حمایت، خود دست به رشد قیمت محصولاتش زد که حواشی حاصل از آن هنوز ادامه دارد.
البته همانطور که اشاره گردید با وجود چنین انتظاری شاخص موجودی انبار نسبت به بهار سال گذشته تغییر چندانی نداشته هست. بنابراین گرچه آنها سرعت فروش خود را در سه ماه اول سال کاهش دادند اما نمیتوانستند تغییر معناداری در آن دهند؛ علاوه بر احتمال برخورد نهادهای نظارتی با شرکتها، کمبود نقدینگی نیز از عوامل محدودکننده در رشد موجودی انبار بوده هست. بنابراین خودروسازان در انباشت محصولات خود در انبار در بهار امسال رویکردی محتاطانه داشتهاند.
دیدگاهها