معرفی جانشین نیسان آبی / زامیاد EX وارد بازار شد
کد خبر : ۸۰۷۱۹۱
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۷/۱۳
-
زمان : ۱۴:۰۶
|
دسته بندی: خودرو

معرفی جانشین نیسان آبی / زامیاد EX وارد بازار شد

وانت محبوب نیسان آبی که بیش از پنج دهه در ایران تولید می‌شد، اکنون جای خود را به زامیاد EX داده هست و آخرین دستگاه آن از خطوط تولید خارج گردید.

به گزارش پول و تجارت به نقل از آخرین خودرو، آخرین دستگاه وانت محبوب ایرانی نیسان آبی تولید گردید و قرار هست نسل جدید ارتقاء یافته آن جایگزین این کامیونت محبوب شود. بر اساس شنیده ها به نظر می رسد که وانت کار و تجاری نیسان آبی از خطوط تولید زامیاد خارج شده هست. نیسان آبی از سال ۱۳۴۹و پیش از انقلاب در حال تولید بوده و در سال ۱۴۰۴ از خطوط تولید بعد از کش قوس های فراوان خارج گردید.

تولید این وانت کار و تجاری که بخشی زیادی از بار حمل و نقل کشور بر دوش آن بوده هست بعد از ۵۵ سال متوقف گردید. از اصلی ترین دلایل توقف تولید نیسان آبی به تایید نشدن در تست های استاندارد همچون عابر پیاده و انتشار آلایندگی بر می گردد که این خودرو به خاطر طراحی قدیمی بخش فنی و بدنه قابلیت عبور از آن ها را ندارد.

جایگزین نیسان آبی، زامیاد EX بوده که چندین امکانات ایمنی و رفاهی در کنار ارتقاء کالیبراسیون پیشرانه در آن شکل گرفته هست.

معرفی و مشخصات فنی  زامیاد EX 

زامیاد EX یا نیسان آبی ارتقاء یافته نمونه بروزرسانی شده و یا استاندارد شده از وانت نیسان معروف هست که بعد از چالش های فراوان سازمان استاندارد و سایپا این شرکت دست به توسعه این تیپ را داد.

زامیاد EX در نسخه دوگانه سوز به پیشرانه M24 پلاس مجهز هست. همان پیشرانه ۲.۴ لیتری چهار سیلندر خطی که قابلیت بنزین سوز و گازسوز (CNG) را دارد. این پیشرانه می تواند در حالت بنزین نهایت قدرت ۹۴ اسب بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتن متر گشتاور را تولید کند و خروجی در حالت گاز محدود به ۸۰ اسب بخار و ۱۶۰ نیوتن متر هست.

نهایت سرعت این وانت محدود به ۹۰ کیلومتر بر ساعت هست و قدرت از طریق جعبه دنده ۵ سرعته دستی به محور عقب می رسد. سیستم ترمز در جلو از نوع دیسکی و در عقب کاسه ای هست و سیستم تعلیق جلو و عقب به ترتیب دابل ویشبون و فنر تخت هستند.

یکی از استانداردهای الزامی برای خودروهای کار و تجاری سیستم کنترل پایداری یا همان ESP هست که حالا وانت نیسان به آن مجهز شده و زامیاد EX از این پس با این آپشن ایمنی عرضه می شود. برای بهبود عملکرد و ایجاد بستر این تغییرات، مهندسین زامیاد فاصله محوری این وانت را ۱۶ سانتی متر افزایش داده اند و ادعا می شود که با این تغییر در ویل بیس، عملکرد خودرو ارتقا داشته و سیستم کنترل پایداری بهتر هم عمل می کند.

نیز تمامی تایرهای استفاده شده در این خودرو از نوع رادیال بوده و سیستم هیدرولیک فرمان هم در این خودرو با استانداردهای جدید توسعه داده شده هست.

نکته جالب اما اضافه شدن سیستم هشدار خروج از خط هست که به زامیاد EX اضافه شده و حالا با اضافه شدن دوربین، وانت نیسان برای پاس کردن استانداردهای خودروهای کار و تجاری، سیستم هشدار خروج از خط را دارد. به علاوه، در وسط جلوپنجره راداری جدید قرار گرفته تا در این خودرو سیستم ترمز اضطراری را هم داشته باشیم.

با اضافه شدن فاصله محوری و بیشتر شدن فضا در داخل کابین، تریم های جدید برای صندلی ها استفاده شده و صندلی ها حالا در دو جهت قابلیت تنظیم را دارند و سیستم هشدار بستن کمربند ایمنی هم بصورت استاندارد به وانت نیسان جدید اضافه شده هست. اضافه شدن این امکانات به شرکت زامیاد اجازه می دهد که وانت نیسان همچنان در خط تولید بماند اما نمی‌شود فراموش کرد که این خودرو همچنان پلتفرمی قدیمی و کهنه دارد و همچنان نیاز به ارائه محصولی جایگزین و به روز در این سگمنت احساس می شود.

تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه