به گزارش پول و تجارت در شرایطی که بازار خودرو در مسیر رکود قرار گرفته بررسیها نشان میدهد خودروهای مونتاژی ایرانخودرو بهویژه محصولات هایما همچنان فاصله قیمتی چشمگیری میان نمایندگی و بازار آزاد دارند.
در صدر جدول اختلاف قیمتی، هایما ۸S قرار دارد. این کراساوور پرقدرت و مدرن در کارخانه با قیمت یک میلیارد و ۳۹۷ میلیون تومان عرضه خواهد گردید، در حالی که در بازار آزاد تا دو میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان معامله خواهد گردید. به این ترتیب، خریداران کارخانهای این خودرو با اختلافی حدود یک میلیارد و ۱۵۳ میلیون تومان روبهرو هستند؛ رقمی که این مدل را به پرسودترین خودروی مونتاژی بازار ایران تبدیل کرده هست.
هایما ۷X در نمایندگی با دو میلیارد تومان عرضه خواهد گردید و در بازار آزاد دو میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان خرید و فروش خواهد گردید. در صورت خرید از نمایندگی و فروش در بازار، سود ۳۵۰ میلیون تومانی نصیب خریدار خواهد گردید.
نیز هایما S5 پرو با اختلاف قیمتی ۱۸۰ میلیون تومان دیده خواهد گردید. این مدل در فهرست رسمی کارخانه یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان قیمت دارد و در بازار آزاد به حدود یک میلیارد و ۸۷۰ میلیون تومان رسیده هست.
قیمت کارخانه و بازار آزاد هایما - مهر ۱۴۰۴ |
|||
برند | قیمت بازار آزاد(تومان) | قیمت کارخانه(تومان) | اختلاف قیمت(تومان) |
هایما ۸S | ۲۵۵۰۰۰۰۰۰۰ | ۱۳۹۷۹۲۴۰۰۰ | ۱۱۵۳۰۰۰۰۰۰ |
هایما S۷ پرو | ۲۳۷۰۰۰۰۰۰۰ | ۱۸۰۰۰۰۰۰۰۰ | ۵۷۰۰۰۰۰۰۰ |
هایما ۷X |
۲۳۵۰۰۰۰۰۰۰ |
۲۰۰۰۰۰۰۰۰۰ |
۳۵۰۰۰۰۰۰۰ |
هایما S۵ پرو |
۱۸۷۰۰۰۰۰۰۰ |
۱۷۰۰۰۰۰۰۰۰ |
۱۸۰۰۰۰۰۰۰ |
در بازار پررقابت کراساوورهای مونتاژی، دو نام بیش از دیگران توجه خریداران را جلب کردهاند: هایما (محصول مشترک ایرانخودرو و شرکت چینی FAW) و دیگنیتی (تولید شرکت بهمن موتور). هر دو خودرو با چهرهای مدرن، امکانات رفاهی بالا و پیشرانههای توربوشارژ، رقیب مستقیم یکدیگر در بازار خودروهای بالای دو میلیارد تومانی محسوب میشوند. اما در میدان عمل، کدامیک ارزش خرید بیشتری دارد؟
در نگاه اول، دیگنیتی پرایم با خطوط اسپرت و چراغهای کشیده، حس لوکستری به راننده میدهد، درحالیکه هایما S۷ و ۸S طراحی عضلانیتر و جوانپسندتری دارند. از نظر کیفیت متریال، کابین دیگنیتی اندکی برتر هست و با دوخت چرم مصنوعی و نمایشگر بزرگ ۱۰.۲۵ اینچی حس بهتری از تجمل را القا انجام میدهد. در مقابل، کابین هایما ارگونومیکتر طراحی شده و فضای سر و پا برای سرنشینان عقب بیشتر هست، که برای خانوادهها مزیت محسوب خواهد گردید.
هایما ۸S از یک موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژ با توان ۱۹۵ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتنمتر بهره میبرد که از طریق گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه نیرو را به چرخها منتقل انجام میدهد. در مقابل، دیگنیتی پرایم موتور ۱.۵ لیتری توربو با قدرت ۱۴۸ اسب بخار دارد و گشتاور آن ۲۲۰ نیوتنمتر هست. نتیجه اینکه هایما از نظر شتاب و چابکی در جاده، یک سر و گردن بالاتر از دیگنیتی قرار دریافت میکند، هرچندین مصرف سوختش کمی بیشتر هست.
هر دو خودرو از نظر تجهیزات رفاهی در سطح قابلقبولی ظاهر میشوند؛ سانروف، دوربین ۳۶۰ درجه، ترمز ABS، کنترل پایداری (ESP)، و نمایشگر لمسی در هر دو وجود دارد. اما هایما در نسخههای جدیدتر، سنسور نقطه کور و ترمز خودکار اضطراری را هم اضافه کرده هست. از نظر ایمنی نیز امتیاز تست تصادف C-NCAP برای هایما کمی بالاتر گزارش شده، که آن را در ردهی خودروهای ایمنتر بازار ایران قرار میدهد.
در مجموع، اگر بهدنبال قدرت موتور بالاتر، فضای جادارتر و عملکرد فنی بهتر هستید، هایما ۸S انتخاب منطقیتری هست. اما اگر طراحی لوکستر، سواری نرمتر و کابین ظریفتر برایتان اهمیت دارد، دیگنیتی پرایم گزینه جذابتری خواهد قرار دارای بود.
دیدگاهها