به گزارش پول و تجارت در حالی که بازار آزاد خودروهای سایپا همچنان پرنوسان هست قیمت کارخانهای محصولات این خودروساز نیز از ابتدای سال تاکنون رشد قابلتوجهی را تجربه کرده هست. شاهین G اتوماتیک که در آغاز سال ۱۴۰۴ با قیمت ۷۳۶ میلیون تومان عرضه میشد در تیرماه با رشد ۱۰۰ میلیون تومانی به ۸۳۶ میلیون تومان رسید.
نیز شاهین G دندهای نیز از ابتدای سال تاکنون ۸۰ میلیون تومان گران شده و هماکنون در کارخانه ۶۷۱ میلیون تومان قیمت دارد.
سرانجام، شاهین پلاس اتوماتیک بهعنوان جدیدترین و مجهزترین نسخه، اکنون در کارخانه ۹۷۵ میلیون تومان قیمتگذاری خواهد گردید که نسبت به ابتدای سال ۱۱۸ میلیون تومان افزایش را نشان میدهد.
قیمت کارخانه شاهین - مهرماه ۱۴۰۴ |
|||
برند | مدل | کارکرد(کیلومتر) | قیمت (تومان) |
شاهین اتوماتیک | ۱۴۰۴ | صفر | ۸۳۶۵۴۴۰۰۰ |
شاهین G دندهای | ۱۴۰۴ | صفر | ۶۷۱۷۴۹۰۰۰ |
شاهین GL دندهای | ۱۴۰۴ | صفر | ۶۵۰۵۹۱۰۰۰ |
شاهین پلاس اتوماتیک AT۶ | ۱۴۰۴ | صفر | ۹۷۵۱۴۲۰۰۰ |
رقابت میان شاهین سایپا و تارا ایرانخودرو در بازار خودرو ایران، به یکی از جذابترین نبردهای میان خودروهای سدان داخلی تبدیل شده هست. هر دو خودرو با طراحی مدرنتر نسبت به محصولات قدیمیتر خودروسازان ایرانی، سهم قابل توجهی از بازار را در اختیار دارند؛ اما تفاوتهای فنی و کیفیت ساخت، مسیر انتخاب را برای خریداران تغییر میدهد.
تارا ایرانخودرو از موتور ۱.۶ لیتری TU5 پلاس با قدرت ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۴۴ نیوتنمتر بهره میبرد که عملکردی نرمتر و هماهنگتر با جعبهدنده ۶ سرعته اتوماتیک دارد. این پیشرانه، با استاندارد آلایندگی یورو ۵ و مصرف سوخت حدود ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، یکی از بهینهترین موتورهای تولید داخل محسوب خواهد گردید.
در مقابل، شاهین G سایپا به موتور توربوشارژ ۱.۵ لیتری مجهز هست که ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتنمتر گشتاور تولید انجام میدهد. هرچندین شتاب اولیه شاهین بهدلیل توربو بودن قویتر هست، اما مصرف سوخت بالاتر و حساسیت بیشتر این موتور در نگهداری، از نقاط ضعف آن بهشمار میآید.
از نظر هندلینگ و پایداری، تارا عملکردی مطمئنتر دارد. ساختار شاسی آن بر پایه پلتفرم پژو ۳۰۱ طراحی شده و سیستم تعلیق دقیقتری دارد که سواری نرمتری ارائه میدهد. در مقابل، شاهین با فرمانپذیری بهتر در سرعتهای پایین و دید مناسب راننده، برای رانندگی شهری گزینه مطلوبی هست.
در زمینه ایمنی، هر دو خودرو به امکاناتی چون دو کیسه هوا، سیستم ترمز ABS و EBD مجهزند، اما تارا در نسخه اتوماتیک خود از کنترل پایداری (ESP) و سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی (HAC) نیز برخوردار هست که برتری محسوسی نسبت به شاهین ایجاد انجام میدهد.
در بخش کابین، شاهین G با طراحی مدرن، مانیتور بزرگ ۷ اینچی، تریم دو رنگ و فرمان D-Cut، جلوهای اسپرتتر دارد. با این حال، کیفیت متریال استفادهشده در تارا بالاتر هست و عایقبندی کابین آن صدای کمتری به داخل منتقل انجام میدهد. صندلیهای تارا راحتتر و ارگونومیکتر طراحی شدهاند، درحالیکه فضای پای عقب در شاهین کمی بیشتر هست.
اگر اولویت خریدار قدرت موتور و طراحی جوانپسند باشد، شاهین G گزینه جذابتری هست. اما اگر کیفیت رانندگی، نرمی سواری و ایمنی برای شما اهمیت بیشتری دارد، بدون تردید تارا ایرانخودرو انتخاب برتری بهشمار میآید.
در مجموع، هر دو خودرو نمایانگر نسل جدید خودروهای داخلی هستند، اما مسیر توسعهی فنی تارا نشان میدهد ایرانخودرو در زمینه مهندسی و کیفیت مونتاژ، گامهای جدیتری برداشته هست.
دیدگاهها