رقیب ارزان قیمت آیفون و پرچمداران سامسونگ
کد خبر : ۸۰۷۷۹۸
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۷/۱۴
-
زمان : ۱۵:۲۸
|
دسته بندی: اسلایدر

رقیب ارزان قیمت آیفون و پرچمداران سامسونگ

پول و تجارت: Fairphone تلاش آگاهانه‌ای برای جذاب‌تر کردن ظاهر Fairphone ۶ به کار گرفته هست. کناره‌های گرد مدل‌های قبلی (Fairphone ۴ و ۵) با کناره‌های صاف (مشابه iPhone ۱۶e و Samsung Galaxy S۲۵) جایگزین شده‌اند و دوربین سه‌گانه، اکنون با لنزهایی مستقل و بدون ماژول فیزیکی ارائه شده هست.

به گزارش پول و تجارت به نقل از خبرآنلاین، Fairphone استراتژی خود را تغییر داده و قصد دارد با ورود جدی‌تر به بازار، افسانه گران بودن محصولات پایدار را از بین ببرد. این شرکت اعلام کرد که با استفاده از صرفه به مقیاس و بدون کاهش کیفیت، توانسته هست گوشی Fairphone 6 را با قیمت مناسب و ظاهری عامه‌پسند شبیه به آیفون و سامسونگ عرضه کند.

در ماه‌های اخیر، در میان اخبار پر سر و صدای شرکت‌های بزرگ فناوری مانند اپل، سامسونگ و گوگل، شاید توجه کمتری به اهمیت Fairphone ۶ شده باشد، که البته طبیعی هست. این شرکت هلندی تولیدکننده لوازم الکترونیکی، که همواره بر پایداری تأکید داشته، در سال ۲۰۲۵ تلاش‌ کرده تا جایگاه خود را در بازار گوشی‌های هوشمند پررنگ‌تر کند. همان‌طور که Fairphone در آوریل اعلام کرد: «هدف ما فقط افرادی نیستند که به دنبال خرید پایدارند؛ ما به‌سادگی محصولاتی واقعاً خوب ارائه می‌دهیم»؛ Fairphone ۶ نخستین نتیجه این رویکرد جدید هست که بر کیفیت تمرکز دارد.

ریموند ون اک در کنفرانس فناوری Exertis در لندن، توضیح داد که معتقد هست حضور در بازار گوشی‌های هوشمند به این معناست که محصول باید مطلوب باشد، ارزش مناسبی در ازای پول ارائه دهد و نیز از مشخصات فنی مورد انتظار مردم در آن سطح برخوردار باشد. به گفته او، با Fairphone ۶، این شرکت به‌خوبی برای پاسخگویی به این انتظارات مجهز شده هست. ون اک افزود که گوشی تلفن همراه ابزاری هست که افراد روزانه بارها از آن استفاده می‌کنند، بنابراین نمی‌شود بر سر کیفیت آن کوتاه بیایند؛ نظر به طول عمر و مشخصات فنی Fairphone ۶، این گوشی یک دستگاه اندرویدی میان‌رده خیلی خوب محسوب خواهد گردید.

Fairphone تلاش آگاهانه‌ای برای جذاب‌تر کردن ظاهر Fairphone ۶ به کار گرفته هست. کناره‌های گرد مدل‌های قبلی (Fairphone ۴ و ۵) با کناره‌های صاف (مشابه iPhone ۱۶e و Samsung Galaxy S۲۵) جایگزین شده‌اند و دوربین سه‌گانه، اکنون با لنزهایی مستقل و بدون ماژول فیزیکی ارائه شده هست.

Fairphone ۶ ظاهری بسیار شبیه به گوشی‌های رایج دارد، اما در عین حال، تمام ارزش‌های پایداری مورد انتظار از Fairphone را حفظ کرده هست. مدیرعامل این شرکت تأکید کرد که هدف این شرکت، جذاب کردن طراحی برای افرادی هست که هنوز با Fairphone آشنا نیستند تا از خرید خود حس بهتری بگیرند. او افزود که برداشتن قدم بعدی و تبدیل شدن به یک «شرکت بالغ‌تر» مهم هست؛ شرکتی که گروه مشتریانش به Fairphone نه‌تنها به‌خاطر ارزش‌هایش، بلکه به خاطر جذابیت خود محصول به آن علاقه دارند.

این حرکت به سمت توسعه محصولات «عامه‌پسندتر» ممکن هست برای طرفداران قدیمی Fairphone نگران‌کننده به نظر برسد، اما ون اک این اقدام را کوتاه آمدن نمی‌داند. او بیان کرد که مأموریت شرکت تغییر نکرده هست و با وجود جستجو برای رشد، ارزش‌های اصلی آن‌ها کنار گذاشته نمی‌شود. Fairphone همچنان در تلاش هست تا به صنعت الکترونیک نشان دهد که امکان دارد هم به تأثیرات زیست‌محیطی فکر کرد و هم از این رویکرد، یک کسب‌وکار پایدار و موفق ایجاد کرد.

اغلب تصور خواهد گردید که محصولات پایدار لزوماً باید برای مصرف‌کننده گران‌تر باشند، اما ون اک معتقد هست که اولاً این تصور در لحظه خرید لازم نیست صحیح باشد و ثانیاً محصولات پایدار، سرانجام، برای مصرف‌کننده ارزان‌تر تمام می‌شوند.

خود Fairphone نیز به خاطر قیمت‌گذاری بالای محصولاتش مورد انتقاد قرار گرفته قرار دارای بود (Fairphone ۵ با قیمت ۶۴۹ پوند، نزدیک به قیمت Google Pixel ۸ قرار دارای بود)، اما Fairphone ۶ با قیمت ۴۹۹ پوند (تقریباً ۶۸۰ دلار آمریکا/ ۹۹۰ دلار استرالیا) به‌طور قابل توجهی ارزان‌تر هست. ون اک درباره این تصمیم توضیح داد که مهم هست بدانیم مردم لزوماً هزینه اضافی برای پایداری پرداخت نمی‌کنند و پایدار کردن یک گوشی، تنها ده‌ها دلار هزینه اضافی دارد (بین ۲۰ تا ۲۵ دلار برای هر گوشی).

او افزود، کلید این کاهش قیمت در صرفه به مقیاس (Economies of Scale) هست؛ اگر شرکت ۱۰ برابر بیشتر از قبل نمایشگر سفارش دهد، قیمت متفاوتی از تأمین‌کننده دریافت انجام می‌دهد. این امر به دریافت قیمت‌های بهتر، بدون به خطر انداختن پرداخت دستمزدهای عادلانه و سایر ارزش‌ها کمک انجام می‌دهد.

ون اک در ادامه بیان کرد: «این تصور که Fairphone گران‌قیمت هست، چیزی قرار دارای بود که ما باید آن را از بین می‌بردیم.» او نیز قصد دارد این موضوع را منتقل کند که اگر یک گوشی برای مدت طولانی‌تری نگهداری شود، هزینه کلی مالکیت (Total Cost of Ownership) برای مصرف‌کننده پایین‌تر می‌آید که این خود نتیجه کیفیت بالا هست. به اعتقاد او، ابتدا باید این "افسانه" را از بین برد که اگر محصولی پایدار باشد، لزوما باید برای آن بیشتر هزینه کرد یا اینکه پایداری با کاهش کیفیت همراه هست. 

تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه