به گزارش پول و تجارت فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی اظهار دارای بود: کریدور ریلی و جادهای کلاله (ارس) که کشورمان هماکنون بر بخش جادهای آن تاکید دارد، مسیری هست که کشور آذربایجان را از خاک ایران دوباره وارد نخجوان انجام میدهد و این مسیر ادامه دارد بنابراین همچنان این کریدور با محوریت ایران همچنان پابرجاست.
صادق بیان کرد: کریدور ریلی و جادهای کلاله (ارس) که کشورمان هماکنون بر بخش جادهای آن تاکید دارد، مسیری هست که کشور آذربایجان را از خاک ایران دوباره وارد نخجوان انجام میدهد و این مسیر ادامه دارد بنابراین همچنان این کریدور با محوریت ایران همچنان پابرجاست.
وی ادامه داد: آن مسیری که کشور ارمنستان درباره آن با کشور آمریکا به تفاهمنات اولیه رسیده، اساسا مسیری نیست که به خاک کشور ما ارتباط پیدا کند.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: به ضرس قاطع امکان داردم بگویم که با تامین منابع مالی که اولویت قرار دارد، با سرعت کریدور ارس را تکمیل میکنیم و این مسیر منطقه تقویت خواهد گردید.
صادق افزود: اما باید توجه دارای بود مسیر که آنها (آمریکا و ارمنستان) درباره آن به تفاهم اولیه رسیدهاند از ارتفاعات سنگینی عبور انجام میدهد که بعید هست که در آینده نزدیک تمکیل شود. حال اینکه کریدور ارس ــ کلاله پابرجاست البته به شرطی که بتوانیم هر چه سریع تر زیرساختهای آن را تکمیل کنیم.
وی درباره زمان تکمیل این کریدور بیان کرد: واقعیت این هست تونلهای سختی در مسیر وجود دارد و نیاز به علمیات عمرانی قابل توجهی دارد اما امیدواریم با تامین منابعی که انجام خواهد گردید، ظرف یک سال آینده این کریدور را به سرانجام برسانیم.
وزیر راه و شهرسازی نیز درباره تضمین عبور بار روسیه و آذربایجان از مسیر راه آهن رشت-آستارا اظهار دارای بود: عدد و رقم پیش بینی شده این هست که مسیر رشت- آستار ظرفیت عبور ١۵ میلیون تن بار را داشته باشد اما نکته مهم این هست که ۵ میلیون تن با تفاهمنامه بین آذربایجان و روسیه تضمین شده هست.
توجه داشته باشیم که ریل آذربایجان موجود و حاضر هست اما به جهت مسیر ریلی رشت- آستارا وارد تعامل و مفاهمه شده و تضیمن عبور حداقل ۵ میلیون تن بار را دریافت کرده هست.
صادق تاکید کرد: وقتی کشور واسط تضمین ۵ میلیون تن بار را گرفته قطعا روسیه هم این مسیر را برای انتقال بار انتخاب انجام میدهد. نکته مهم دیگر این هست که تجار هندی و پاکستانی بیشترین پیگیری را برای راه اندازی این مسیر ریلی دارند چراکه متوجه هستند که اتصال١۶٢ کیلومتر راه آهن تا چه میزان امکان داردد در کاهش هزینههای حمل و نقل بار موثر هست.
دیدگاهها