لاستیک گران می‌شود؟
کد خبر : ۸۰۸۱۹۵
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۷/۱۵
-
زمان : ۱۶:۰۰
|
دسته بندی: خودرو

لاستیک گران می‌شود؟

انجمن زنجیره ارزش تایر برای جبران هزینه‌های تولید از دولت خواسته هست تا با افزایش قیمت ۱۰ درصدی تایر موافقت کند

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرارو، در ماه‌های اخیر، صنعت تایر ایران با فشار فزاینده‌ای ناشی از تصمیم‌های متناقض ارزی و سیاست‌های وارداتی روبه‌رو شده هست. به گفته محمدرضا گنجی، رئیس انجمن زنجیره ارزش تایر، اگرچه ظرفیت تولید داخلی سالانه حدود ۳۰۰ هزار تن هست و بیش از ۷۰ درصد نیاز کشور از این مسیر تأمین خواهد گردید، دولت تنها ۲۷۰ میلیون دلار ارز به تولیدکنندگان اختصاص داده و برای واردات ۳۰ درصد از نیاز کشور حدود یک میلیارد دلار ارز تخصیص یافته هست. این تفاوت، سیاست ارزی به نفع واردات و به زیان تولید داخلی را نشان می‌دهد.

حجم بالای لاستیک خارجی با تسهیلات فروش اعتباری وارد بازار شده و رقابت را به نفع واردکنندگان تغییر داده هست. تولیدکنندگان داخلی با هزینه‌های بالا و نقدینگی محدود مواجه‌اند و توان فعالیت با ظرفیت کامل خود را ندارند؛ به همین دلیل انجمن تولیدکنندگان تایر تصمیم به کاهش ۲۵ درصدی تولید گرفت.

روند بحران همچنان ادامه دارد. گنجی توضیح می‌دهد که تولیدکنندگان ماه‌ها برای دریافت ارز از بانک مرکزی انتظار می‌کشند و ارز تخصیصی با نرخ حدود ۷۰ هزار تومان، در حالی که مواد اولیه در بازار آزاد معادل ۱۱۰ هزار تومان عرضه خواهد گردید، اختلاف قابل توجهی ایجاد کرده هست. این موضوع هزینه تولید را افزایش داده و بسیاری از کارخانه‌ها را در آستانه زیان قرار داده هست.

برای جبران بخشی از هزینه‌ها، انجمن زنجیره ارزش تایر از دولت خواسته تا با افزایش ۱۰ درصدی قیمت تایر موافقت کند. با این حال، کارشناسان معتقدند ریشه بحران در سیاست‌های ناهماهنگ ارزی و وارداتی هست که تولید داخلی را تضعیف کرده و بازار را در معرض ناپایداری قرار داده هست. ادامه این روند امکان داردد به افزایش قیمت لاستیک، کاهش تولید و افت کیفیت محصولات منجر شود.

تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه