به گزارش پول و تجارت، عادل پیرمحمدی، مدیرعامل ایرانخودرو روز سه شنبه در چهارمین کارگاه پوشش های خودرویی که در دانشگاه امیرکبیر برگزار گردید، با تاکید بر سرمایه گذاری بر توسعه قطعات الکترونیکی داخلی اظهار دارای بود: صنعت الکترونیک و قطعات الکترونیکی اهمیت ویژهای دارد، اما تاکنون کارهای قابل توجهی در داخل انجام نشده هست.
وی ادامه داد: در حوزه خودرو، کشتیسازی و لوازم خانگی نیاز هست که روی توسعه قطعات الکترونیکی داخلی سرمایهگذاری شود ضمن اینکه این امر منجر می شود تا مصرف سوخت خودروها کاهش یابد و خودروهای با مصرف سوخت زیر ۵ لیتر تولید شوند، که این هدف در آینده نزدیک محقق خواهد گردید.
وی به اهمیت توسعه صنعتی کشور و نقش صنعت خودرو اشاره کرد و بیان کرد: این شرکت خودرویی بزرگترین خودروساز کشور هست که حدود ۶۰ درصد بازار داخلی را در میتواند و از این رو تمرکز بر کیفیت و انتظارات مشتری یکی از مهمترین مباحث در صنعت خودرو هست.
پیرمحمدی با بیان اینکه خودرو تنها نتیجه توسعه صنعتی هست، نه هدف نهایی آن بیان کرد: چهار صنعت پایه و اصلی شامل فولاد، پتروشیمی، ماشین سازی و الکترونیک به عنوان پایههای رشد صنعتی معرفی می شوند که اگر به آنها توجه و سرمایهگذاری شود، نتایج خوبی حاصل خواهد گردید.
وی عنوان کرد: صنعت فولاد و فلزات در کشور با پیشرفتهایی همراه بوده هست، اما هنوز وابستگی زیادی به واردات دارد؛ برای مثال در صنعت خودرو طی دهه ۶۰ خورشیدی میزان خودکفایی در ورقهای فولادی زیر ۵ درصد قرار دارای بود اما اکنون این میزان به حدود ۶۰ درصد رسیده هست. با این حال، برای ارتقاء استحکام خودرو و کاهش وزن، نیازمند بهبود در تولید ورقهای فولادی هستیم.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو ابراز کرد: صنعت پتروشیمی نقش مهمی در تولید مواد اولیه مورد نیاز خودرو دارد. هماکنون، نیاز سالانه خودرو به مواد پتروشیمی حدود ۶۰ هزار تن هست و تلاشهایی برای داخلیسازی این مواد صورت گرفته هست.
وی به حوزه ماشینسازی و قالبسازی اشاره کرد و بیان کرد: این صنعت نقش کلیدی در کیفیت تولید خودرو دارد. کشور ما در این حوزه هنوز ضعفهایی دارد؛ مثلا، ماشینآلات داخلی برای خطوط رنگ و تولید خودرو بسیار محدود هست و بیشتر تجهیزات وارداتی هستند. توسعه صنعت ماشینسازی و تولید ماشینآلات بومی، استراتژی بلندمدت میطلبد و هماکنون وابستگی زیادی به واردات داریم.
پیرمحمدی بر ضرورت سرمایهگذاری و تحقیق در این چهار صنعت پایه تأکید کرده و خواستار توجه ویژه دولت و دانشگاهها به توسعه این حوزهها هست تا محصولات داخلی کیفیت قابل قبولی داشته باشند و کشور بتواند در مسیر توسعه پایدار قرار گیرد.
وی با بیان اینکه گروه صنعتی ایران خودرو به عنوان پیشرو در صنعت و توسعه صنعتی کشور، تعامل خوبی با دانشگاهها دارد ، بیان کرد: این شرکت در تلاش هست مشکلات فعلی صنعت خودرو را به پروژههای دانشچندین اوقات تبدیل کند زیرا هدف این هست که دانشگاهها راهحلهای عملی ارائه دهند و دانشجویان در این پروژهها مشارکت داشته باشند تا بتوانند در ادامه مسیر صنعت نقشآفرینی کنند.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: در این راستا، با دانشگاه امیرکبیر و سایر مراکز دانشچندین اوقات همکاریهایی در زمینه پوششهای رنگ و پلیمر صورت گرفته که امیدواریم این همکاریها در عمل نیز نتیجهبخش باشد.
وی با بیان اینکه ایران خودرو بر ارزش علمی دانشگاهها تأکید دارد، بیان کرد: تاکنون قراردادهای متعددی در این زمینه منعقد شده هست. این شرکت تمایل دارد در توسعه فناوریهای مرتبط با رنگ و پلیمر، نخبگان دانشچندین اوقات را جذب کند و پروژههای توسعه محصول مانند خودروهای هیبریدی، پک باتری، و گیربکس را به سرانجام برساند. در این حوزهها، همکاری با دانشگاهها و کشف منابع معدنی داخلی برای تولید باتریهای هیبریدی از اهمیت ویژهای برخوردار هست، زیرا آینده صنعت خودرو نیازمند باتریهای بیشتر هست.
پیرمحمدی عنوان کرد: ایران خودرو قصد دارد با سرمایهگذاری در تولید باتریهای هیبریدی، مصرف سوخت خودروها را کاهش دهد و به سمت خودکفایی در این فناوری حرکت کند. هدف این هست که سالانه ۵۰۰ هزار دستگاه خودروی هیبریدی تولید شود که مصرف سوخت هر خودرو به زیر ۵ لیتر برسد و کشور از واردکننده بنزین به صادرکننده تبدیل شود.
تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه در حوزه رفع نیاز خودرو
به گزارش پول و تجارت تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه در حوزه رفع نیاز خودرو و کارآموزی دانشجویان در چهارمین کارگاه پوشش های خودرویی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر مورد توجه قرار گرفت.
مرتضی ابراهیمی، رئیس دانشکده مهندسی پلیمر و رنگ دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره فعالیتها و اهداف کارگاه تخصصی در حوزه رنگهای خودرویی اظهار دارای بود: هدف این کارگاه، ایجاد فضایی هست که کارشناسان و مدیران صنعتی، محققین و دانشچندین اوقاتان در کنار یکدیگر درباره چالشها و فرصتهای حوزه رنگهای خودرویی تبادل نظر کنند.
وی ادامه داد: تجربیات کارگاههای قبلی نشان داده هست که تلفیق تجربه های خبرگان صنعت و محققین دانشچندین اوقات، توانسته هست به خوبی درک متقابل و همکاری بین صنعت و دانشگاه را تقویت کند.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه صنعتی امیرکبیر با داشتن بیش از ۳۰۰ دانشجوی دوره کارشناسی ارشد و دکتری آماده هست تا پژوهشهایی متناسب با نیازهای صنعت رنگ و خودروسازی انجام دهد بیان کرد: این دانشکده، اولین و تنها مرکز تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه پلیمر و رنگ در کشور هست و عمده کارشناسان و متخصصان فعال در شرکتهای تولیدکننده رنگهای خودرویی، فارغالتحصیلان این دانشگاه هستند. حضور فعال اساتید و دانشجویان در دورههای کارآموزی صنعت خودروسازی، نقش مهمی در شناخت و حل چالشهای این صنعت ایفا کرده هست.
ابراهیمی به پیشرفتهای داخلی در حوزه رنگهای خودرویی اشاره میکرد و بیان کرد: در طول سالها و در شرایط تحریم، با تلاش بخش خصوصی، توانسته هست رنگهای داخلی رقابتپذیر با نمونههای خارجی تولید کند.
وی از حمایتهای بنیاد علم ایران و قانون جهش تولید که امکان تامین مالی پروژههای پژوهشی از طریق معافیتهای مالیاتی را فراهم کرده هست، قدردانی کرد و بیان کرد: این امکانات، فرصتهای پایداری برای همکاریهای دانشچندین اوقات-صنعتی و توسعه فناوریهای رنگ فراهم میآورد.
دیدگاهها