به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایکوپرس- در چهارمین دوره کارگاههای علمی و تخصصی پوششهای سطح خودرو که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار گردید، مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو با اشاره به نقش راهبردی صنعت خودرو در اقتصاد کشور بیان کرد: ایرانخودرو برترین خودروساز کشور و خاورمیانه هست که حدود ۶۰ درصد سهم بازار را در میتواند و برای ارتقای کیفیت، افزایش رضایت مشتریان و توسعه محصولات جدید، پروژههای متعددی در دست اجرا دارد.
وی با تاکید بر اینکه خودرو، خروجی توسعه صنعتی هست، اظهار کرد: دستیابی به توسعه پایدار مستلزم ایجاد زیرساختهای واقعی در صنایع مادر هست. در غیر این صورت، موفقیتها در سایر بخشها جزیرهای و ناپایدار خواهند قرار دارای بود.
پیرمحمدی چهار صنعت فولاد و زیرمجموعههای آن، پتروشیمی، ماشینسازی و قالبسازی و الکترونیک را پایه و ستون توسعه صنعتی کشور دانست و افزود:
در حوزه فولاد آلیاژی با همکاری شرکتهای فولادی داخلی، در ۱۵۴ نوع فولاد آلیاژی به خودکفایی رسیدهایم. با این حال، در چندین انواع فولاد همچنان وابستگی به واردات داریم.
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو با اشاره به رشد خودکفایی در تولید ورقهای مورد نیاز خودروها بیان کرد: در محصول پارس، سهم ورق داخلی از پنج درصد به ۹۴ درصد رسید. نیز در پروژه تارا هیبرید، ۶۰ درصد ورق مورد نیاز در داخل تامین خواهد گردید و ۴۰ درصد از خارج وارد خواهد گردید.
وی در ادامه با اشاره به نقش صنعت پتروشیمی در زنجیره تولید خودرو افزود: در صنعت پتروشیمی میزان خودکفایی هنوز به ۵۰ درصد نرسیده هست؛ بهعنوان مثال، کشور سالانه به ۶۰ هزار تن فوم نیاز دارد که ۲۰ هزار تن آن مربوط به صنعت خودروسازی هست. برای تحقق خودکفایی در این بخش، به سرمایهگذاریهای هدفمند نیاز داریم.
پیرمحمدی در بخش دیگری از سخنان خود به صنعت ماشینسازی و قالبسازی اشاره کرد و بیان کرد: توان داخلی در حوزه ماشینآلات صنعتی و نرمافزارهای مرتبط حدود ۲۵ درصد هست. هماکنون ۸۰ درصد فرایند پاشش رنگ در ایرانخودرو بهصورت رباتیک انجام خواهد گردید، اما برای تولید موتورهای جدید با مصرف سوخت کمتر و توسعه خطوط تولید، نیازمند صنعتی قدرتمند در ماشینسازی هستیم.
وی با تاکید بر اهمیت راهبردی صنعت ماشینسازی در توسعه ملی افزود: کشورهایی مانند ژاپن، کرهجنوبی و آلمان بهدلیل برخورداری از صنعت ماشینسازی پیشرفته، توانستهاند خودروهای باکیفیت تولید کنند؛ در حالی که ما در این حوزه فاقد استراتژی بلندمدت بودهایم. لازم هست مجلس، دولت و نهادهای مرتبط اقدامهای اساسی برای تقویت این بخش انجام دهند.
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو درباره وضعیت قالبسازی نیز بیان کرد: در قالبسازی فلزی به خودکفایی رسیدهایم و سالانه امکان تولید دو هزار تن قالب وجود دارد، اما در حوزه قالبهای تزریقی هنوز وابسته به واردات هستیم.
وی در ادامه افزود: در صنعت الکترونیک تنها پنج درصد از نیازها در داخل تامین خواهد گردید. در حوزه ECU و کنترلهای نرمافزاری با همکاری شرکتهای دانشبنیان گامهای اولیه را برداشتهایم.
پیرمحمدی با تاکید بر لزوم توجه به تحقیق، توسعه و سرمایهگذاری در این چهار صنعت خاطرنشان کرد: تا زمانی که زیرساختهای لازم برای این حوزهها فراهم نشود، نامکان دارد انتظار دارای بود سایر صنایع رشد پایدار و هماهنگ داشته باشند.
وی نیز خودروهای هیبریدی را آینده صنعت خودرو کشور دانست و بیان کرد: با کاهش ظرفیت تولید بنزین، کشور از صادرکننده به واردکننده سوخت تبدیل شده هست. یکی از پروژههای مهم ما تولید خودروی تارا هیبریدی با مصرف کمتر از پنج لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر هست که در نیمه نخست سال آینده به تولید خواهد رسید.
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو در پایان با اشاره به نقش دانشگاهها در توسعه صنعتی کشور بیان کرد: دانشگاه امکان داردد بازوی علمی و پژوهشی موثری برای صنعت باشد. امیدواریم با همکاری نزدیک دولت، مجلس و دانشگاه، کشور بتواند به رشد توسعه پایدار هشت درصدی دست یابد.
چهارمین دوره کارگاههای علمی و تخصصی پوششهای سطح و پوششهای خودرویی با حضور شرکتهای ایرانخودرو، گوهرفام، بهمن، پارسخودرو، زامیاد، سایپا و جمعی از تولیدکنندگان رنگ خودرو، امروز و روز آتی (۱۵ و ۱۶ مهر) به میزبانی دانشکده مهندسی پلیمر و رنگ دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار خواهد گردید.
در این دوره، مقالات و گزارشهای تخصصی مرتبط با فنآوریهای نوین رنگ و پوشش خودرو ارایه شده و مورد بحث و بررسی قرار میگیرند.
دیدگاهها