مصطفی طاهری عضو کمیسیون صنایع مجلس اظهارداشت: افزایش قیمت خودرو یکی از موضوعات مهم و بحثبرانگیز در جامعه هست. این افزایش قیمت به عوامل مختلفی بستگی دارد و نیاز به بررسی دقیق دارد تا مشخص شود آیا این افزایش متناسب با هزینههای واقعی تولید هست یا خیر.
وی ادامه داد: تورم و افزایش هزینههای تولید وقتی که کالایی مانند خودرو از ۳۰۰۰ قطعه مختلف تشکیل شده هست، افزایش قیمت مواد اولیه این قطعات به طور مستقیم بر قیمت نهایی خودرو تأثیر میگذارد. در شرایطی که تورم در جامعه وجود دارد، افزایش قیمت در همه کالاها، شامل خودرو، طبیعی هست.
طاهری اظهار دارای بود: بررسی قیمت نهادههاسوالی که مطرح خواهد گردید این هست که آیا میزان افزایش قیمت خودرو متناسب با هزینههای واقعی نهادهها و مواد اولیه آن هست یا خیر. این نکته نیاز به تحلیل دقیقتر دارد تا مشخص شود آیا قیمتها بر اساس واقعیات اقتصادی تعیین میشوند یا خیر.
عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه تعارض منافعدر ایران، یکی از چالشهای موجود در صنعت خودروسازی، تعارض منافع هست افزود: چندین از افرادی که شرکتهای خودروسازی مانند ایران خودرو را اداره میکنند، خود تأمینکنندگان نهادهها نیز هستند. این وضعیت امکان داردد به گرانفروشی و افزایش غیرمنطقی قیمتها منجر شود.
طاهری توضیح داد: عدم نظارت کافیبر اساس مدارک و مستنداتی که وجود دارد، سازمانهای نظارتی مانند سازمان بازرسی باید به دقت بررسی کنند که آیا قیمتهای تعیینشده برای قطعات و خودروها واقعی هست یا صرفاً فاکتور سازی شده هست. این نظارت امکان داردد به جلوگیری از سوءاستفادهها کمک کند.
وی اظهار کرد: در کشورهایی که با تورم روبرو هستند، افزایش قیمت خودرو امری طبیعی هست، اما این افزایش باید تحت نظارت دقیق سازمانهای مربوطه قرار گیرد. شورای رقابت و سازمان حمایت باید به عنوان امین مردم، قیمتها را بررسی کنند و اطمینان حاصل کنند که قیمتها بر اساس واقعیات اقتصادی تعیین خواهد گردید. سرانجام، هدف این هست که خودروسازان بتوانند به اندازه قیمت تمامشده و سود معقول، فعالیت کنند و از زیان جلوگیری شود.
دیدگاهها