به گزارش پول و تجارت به نقل از فرارو، به دست آوردن یک مشتری تنها یک چالش برای خودروساز هست. چالش و وظیفه بزرگتر و مهمتر، حفظ آن مشتری هست؛ اینکه باعث شود هنگام تصمیم به تعویض خودروی خود دوباره برگردد، چرا که برند را دوست دارد و به آن اعتماد دارد و ارزش و کیفیت مهندسی پشت آن را میپسندد. یک مطالعه جدید نشان میدهد که این یک مبارزه برای چندین شرکتهاست، در حالی که چندین دیگر آن را بسیار آسان جلوه میدهند.
موسسه JD Power، این هفته مطالعه سالانه وفاداری به برند خودرو خود را منتشر کرد و شرکتهایی را معرفی کرد که ظاهراً مشتریان خود را با طنابهایی به خود وصل کردهاند.
این مطالعه به بخشهای مختلف خودرو تقسیم شده و برندگان، مجموعهای متنوع شامل برندهای آمریکایی، آسیایی و اروپایی هستند. وجه مشترک همه آنها این هست که درصد وفاداری آنها بسیار بالاتر از میانگین صنعت (۴۹ درصد) هست.
پورشه ممکن هست در چین با کاهش فروش مواجه باشد، زیرا خریداران در آنجا به طور فزایندهای خودروهای خودروسازان داخلی را انتخاب میکنند؛ اما پایگاه مشتریان آمریکاییاش از پورشه حمایت انجام میدهد. JD Power بیان میکند که پورشه با نرخ وفاداری ۵۸٫۲ درصد، بالاترین امتیاز را در بخش خودروهای لوکس کسب کرده و با اختلاف از مرسدس (که ۴۹٫۷ درصد کسب کرده)، به راحتی پیشی گرفته هست.
لکسوس با نرخ ۵۷٫۴ درصد، بالاتر از بیامو با ۵۴ درصد، جایزه شاسیبلند لوکس را به خانه برد. هیچ کدام نتوانستند به امتیاز وفاداری تویوتا در بخش خودروهای تولید انبوه برسند که با ۶۲ درصد، حتی از پورشه هم بالاتر هست.
هوندا در بخش خودروی سواری ۵۵٫۵ درصد کسب کرد، اما در بخش شاسیبلندهای تولید انبوه با امتیاز ۶۲ درصدی خود، طلا را از آن خود کرد. سوبارو با امتیاز چشمگیر ۶۰٫۶ درصد در جایگاه دوم قرار گرفت.
با این حال، یک برند دارای نرخی از وفاداری هست که همه را سورپرایز انجام میدهد. آن برند، فورد هست که با نرخ وفاداری باورنکردنی ۶۶٫۶ درصد در رده پیکاپها صدرنشین شده و تویوتا را با ۶۱٫۲ درصد در جایگاه دوم قرار داد.
JD Power اشاره انجام میدهد که وفاداری به برند زمانی که خریداران به بخش دیگری از خودروها روی میآورند، تمایل به کاهش دارد. در این زمینه، احتمالا یکی از دلایل موفقیت پیکاپهای فورد تحقق شعار «F-۱۵۰ برای تمام عمر» باشد.
دیدگاهها