طراح سابق آیفون، اولین ابرخودرو برقی فراری را طراحی می‌کند
کد خبر : ۸۰۸۹۶۵
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۷/۱۷
-
زمان : ۱۴:۳۰
|
دسته بندی: فناوری

طراح سابق آیفون، اولین ابرخودرو برقی فراری را طراحی می‌کند

فراری با «التریکا» سکوت و بی‌روحی خودروهای برقی را پایان می‌دهد؛ ابرخودرویی پیشرفته با طراحی جانو آیو.

صدا در دنیای خودرو پدیده‌ای پیچیده هست؛ چندین خودروها به‌خاطر صدای بلندشان جذاب‌اند، چندین دیگر به‌دلیل سکوت بی‌نقص‌شان و تنها معدودی توانسته‌اند هر دو ویژگی را همزمان در خود داشته باشند. اگر وعده‌های فراری درباره‌ی نخستین خودرو برقی‌اش درست از آب درآید، به‌زودی شاهد خودرویی درخشان خواهیم قرار دارای بود.

در مراسمی در مارانلو ایتالیا، فراری جزئیات اولیه‌ی Elettrica، نخستین خودرو تمام‌برقی خود را اعلام کرد؛ مدلی که قرار هست سال آینده به‌طور کامل رونمایی شود. چندین جزئیات مهم مانند طراحی مشخص نیستند؛ اما پس از گفت‌وگو با تیم مهندسان شرکت، تصویر روشنی از سازوکار این خودرو شکل گرفت.

کپی لینک

ابرخودرویی با بیش از هزار اسب بخار قدرت

فراری طبق سنت خود تمرکز ویژه‌ای بر قدرت دارد. التریکا از چهار موتور برقی بهره می‌برد؛ هرکدام برای یک چرخ که در مجموع بیش از ۱۰۰۰ اسب‌بخار نیرو تولید می‌کنند و آن را به محدوده‌ی توان ابرخودرو جدید فراری یعنی F80 نزدیک انجام می‌دهد؛ اما در عصری که خودروهای برقی با قدرت‌های دو هزار اسب‌بخاری چندینان غریبه نیستند، فراری مسیر متفاوتی برگزیده هست.

فراری: خودروهای برقی کنونی شبیه «فیل‌هایی سریع در خط مستقیم» هستند

به گفته‌ی جیانماریا فولجنزی، مدیر توسعه‌ی محصولات فراری، «تولید قدرت در موتورهای برقی آسان هست؛ اما چالش واقعی در فرمان‌پذیری و پویایی خودرو نهفته خواهد گردید.» او با کنایه بیان کرد خودروهای برقی کنونی شبیه «فیل‌هایی سریع در خط مستقیم» هستند که در پیچ‌ها روح رانندگی را از دست می‌دهند.

چهارموتوره‌بودن التریکا دقیقاً برای رفع همین مشکل هست. این ساختار به سیستم کنترل کشش و پایداری خودرو اجازه می‌دهد میزان گشتاور را برای هر چرخ به‌صورت مستقل تنظیم کند تا بیشترین چسبندگی ممکن حاصل شود. هر چرخ عقب امکان داردد به‌طور مستقل فرمان بگیرد.

کپی لینک

سیستم تعلیق پویا و نوآورانه

فراری سیستم تعلیق فعال جدیدی را برای التریکا در نظر گرفته؛ همان فناوری‌ای که پیش‌تر در شاسی‌بلند پوروسانگوئه و ابرخودرو F80 دیده شده قرار دارای بود. در این سیستم، موتورهای برقی جایگزین روغن هیدرولیک سنتی شده‌اند تا میزان مقاومت و ارتفاع هر چرخ حدوداً به‌صورت لحظه‌ای تنظیم شود.

بندتو وینیا، مدیرعامل فراری، این پروژه را تلاشی برای «نمایش توانایی فراری در استفاده‌ی منحصربه‌فرد از فناوری» توصیف کرد و بیان کرد این شرکت می‌خواهد با التریکا نشان دهد که امکان دارد یک خودرو برقی را «حقیقتاً هیجان‌انگیز» ساخت.

یکی از جنبه‌های کلیدی در تحقق این هدف، صدای خاص خودرو هست. مهندسان فراری می‌دانستند باید برای موتورهای برقی صدایی خلق کنند که مصنوعی نباشد. فولجنزی بیان می‌کند: «ما صدای ساختگی شبیه سفینه‌ی فضایی نساختیم، بلکه صدای خودِ موتور را تقویت کردیم.»

فراری از راه‌حلی مشابه پورشه در مدل تایکان استفاده کرده؛ اما با تفاوتی بنیادین. در پورشه، صدای اجزای برقی خودرو ضبط و بازسازی خواهد گردید؛ اما در التریکا شتاب‌سنجی درون پوسته‌ی موتورهای عقب نصب شده که رزونانس واقعی موتور را دریافت و از طریق تقویت‌کننده‌ی دیجیتال پخش انجام می‌دهد. به‌بیان فولجنزی، «مثل تقویت‌کننده‌ی گیتار برقی هست که ارتعاش نامحسوس سیم‌ها را به صدایی پرطنین تبدیل انجام می‌دهد.»

فراری هنوز اجازه‌ی شنیدن صدای خودرو را به رسانه‌ها نداده؛ همان‌طور که ظاهر آن را هم پنهان نگه داشته هست.

حضور جانی آیو امکان داردد به خلق یک فراری اصیل و جذاب کمک کند

همکاری فراری با LoveFrom (استودیوی طراحی تأسیس‌شده توسط جانی آیو، طراح افسانه‌ای اپل) نوید ظاهری متفاوت از تمام خودروهای پیشین فراری را می‌دهد. نخستین‌بار هست که LoveFrom در طراحی خودرو مشارکت انجام می‌دهد، و نظر به سلیقه‌ی مینیمالیستی آیو، امکان دارد انتظار دارای بود التریکا ترکیبی از ظرافت و سادگی باشد.

گفته خواهد گردید التریکا چهار در و چهار صندلی خواهد دارای بود و بین گرند تورر و شاسی‌بلند لوکس قرار دریافت می‌کند؛ خودرویی برای رانندگی راحت و بی‌صدا که در صورت تمایل راننده با چندین تغییر در تنظیمات، چهره‌ای پرخروش و اسپرت به خود دریافت می‌کند.

دامنه‌ی حرکتی التریکا بیش از ۵۳۰ کیلومتر برآورد شده و انرژی خود را از باتری ۱۲۲ کیلووات‌ساعتی با ۱۵ ماژول و ۲۱۰ سلول NMC تأمین انجام می‌دهد. تأمین سلول‌ها فعلاً از شرکت SK On صورت دریافت می‌کند؛ اما فراری بیان می‌کند وابستگی بلندمدت به هیچ تأمین‌کننده‌ای ندارد و می‌خواهد طراحی و ترکیب شیمیایی باتری را در سال‌های آینده به‌روزرسانی کند.

مقاله‌های مرتبط
  • بازگشت شکوهمند فراری تستاروسا؛ ابرخودرو ۱٬۰۳۵ اسب بخاری!
  • فراری اسپایدر با کیت تهاجمی و کربنی آپدیت گردید؛ ابرخودرو قدرتمند ایتالیایی

فراری می‌خواهد التریکا را به خودرویی ماندگار تبدیل کند؛ محصولی که ارزشش با گذر زمان افزایش یابد، نه کاهش. این هدف جاه‌طلبانه در بازاری که بسیاری از خودروسازان لوکس هنوز درگیر حفظ ارزش مدل‌های برقی خود هستند، چالشی بزرگ به‌حساب می‌آید.

آیا فراری امکان داردد خودرویی برقی بسازد که هم جذاب و هم اصیل باشد؟ حضور جانی آیو قطعاً به این رؤیا رنگی واقعی‌تر می‌بخشد. پاسخ نهایی را اوایل سال آینده خواهیم دید.

تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه