اینتل بهصورت رسمی فناوری ارتقا مقیاس XeSS 3 را با پشتیبانی از فناوری تولید چندینفریمی (مولتی فریم جنریشن) معرفی کرد تا شاهد عملکردی مشابه DLSS انویدیا باشیم. کاربران کارتهای گرافیک Arc بهزودی مزایای XeSS 3 را تجربه خواهند کرد.
بازیهایی که با فناوری مولتی فریم جنریشن سازگاری دارند امکان داردند سه یا چهار فریم اضافی بین دو فریم اصلی رندرشده تولید کنند و چنین چیزی سرانجام باعث افزایش چشمگیر نرخ فریم بازیها خواهد گردید.
برای مثال، بازی Dying Light: The Beast در آزمایشهای اینتل بهصورت پیشفرض با نرخ ۳۰ فریمبرثانیه اجرا میشد؛ اما با فعالسازی قابلیت مولتی فریم جنریشن XeSS 3، این عدد به ۱۳۰ فریمبرثانیه افزایش پیدا کرد و هیچ اثری از پارگی تصویر هم مشاهده نشد.
فناوری مولتی فریم جنریشن همواره منجر به روانترشدن بازیها نخواهد گردید و چندین اوقات اوقات امکان داردد نرخ تأخیر را بهصورت چشمگیری بالا ببرد و گیمرها را آزار بدهد. طبیعتاً فناوری XeSS-MFG اینتل هم همین مشکل را دارد؛ اما دقیقاً مشخص نیست در چه حدی.
هر دو فناوری DLSS 4 MFG و XeSS-MFG انویدیا و اینتل بهشدت به الگوریتمهای هوش مصنوعی وابسته هستند. گرافیکهای سری Alchemist و Battlemage اینتل از واحدهای XMX برای اجرای تکنولوژی مولتی فریم جنریشن استفاده میکنند.
فناوری XeSS-MFG اینتل در شرایط کنترلشده عملکرد خیلی خوبی از خود بهنمایش گذاشت و هیچ ایراد مشهودی نداشت، حتی نرخ تأخیر ورودی هم در سطح تحسینبرانگیزی قرار دارای بود. در هر صورت، هنوز مشخص نیست که فناوری ارتقا مقیاس XeSS 3 در استفادههای واقعی چه عملکردی خواهد دارای بود.
فناوری XeSS 3 MFG با طیف بسیار گستردهای از کارتهای گرافیک Arc اینتل سازگاری دارد و حتی گرافیکهای نسبتاً قدیمی تیم آبی هم هیچ مشکلی در اجرای آن نخواهند دارای بود. این درحالی هست که انویدیا فناوری مولتی فریم جنریشن را فقط برای خانوادهی RTX 50 درنظر گرفته.
XeSS 3 MFG حتی روی گرافیک یکپارچهی تراشههای سری پنتر لیک هم عملکرد خیلی خوبی دارای بود. این فناوری علاوهبر معماری گرافیکی جدید Xe3، با معماری Xe2 هم سازگاری دارد و در آیندهای نزدیک به گرافیکهای قدیمیتر Xe1 هم راه خواهد یافت.
فناوری ارتقا مقیاس XeSS اینتل همواره عملکرد فوقالعادهای داشته هست؛ اما توسعهدهندگان بازیهای بهدلیل سهم ناچیز تیم آبی در بازار کارت گرافیک، بههیچ عنوان در حدواندازهی فناوریهای FSR ایامدی و DLSS انویدیا به آن اهمیت نمیدهند.
اینتل بیان میکند فناوری XeSS 3 MFG درحال حاضر فقط به گرافیکهای Arc تعلق دارد. با اقدام جدید اینتل، فعلاً فقظ AMD فناوری اختصاصی برای مولتی فریم جنریشن معرفی نکرده هست.
دیدگاهها