بررسی دادههای هشت سال گذشته آچاره نشان میدهد خرید آنلاین خدمات به طرز چشمگیری افزایش داشته هست.
شاید تا یک دهه پیش کسی فکرش را نمیکرد بتوان از طریق یک اپلیکیشن به خدماتی مانند اسباب کشی، نظافت و تعمیرات دسترسی سریع، راحت و بی دردسر پیدا کرد. اما حالا هشت سال هست که پلتفرم آچاره در این زمینه فعالیت انجام میدهد و در ۳۰ شهر ایران انواع خدمات را به کاربرانش ارائه میدهد.
بر اساس دادههای منتشرشده در گزارش اخیر آچاره، از سال ۱۳۹۶ که سال ابتدایی فعالیت این پلتفرم قرار دارای بود، تا سال ۱۴۰۳ تعداد کاربران آن از ۱۳۰ هزار نفر به عدد ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسیده هست. این رشد ۲۷ برابری نهتنها نشان میدهد آچاره یکی از ستونهای اصلی اقتصاد خدماتی دیجیتال کشور هست، بلکه توانسته اعتماد جامعه ایرانی را به پلتفرمهای خدماترسانی افزایش دهد.
آنطور که دادههای آچاره نشان میدهد، در سال گذشته به طور متوسط روزانه حدود 5هزار و 400 سفارش در این پلتفرم ثبت شده هست. این آمار در روزهای پایانی سال و با نزدیک شدن به عید نوروز و خانه تکانی به طرز چشمگیری افزایش داشته؛به طوری که تنها در سه روز ۲۳ تا ۲۵ اسفند ماه، بیش از ۲۴ هزار کاربر نزدیک به ۳۰ هزار سفارش در این پلتفرم به ثبت رساندهاند.
این اعداد و ارقام نشان میدهد بخش قابل توجهی از جامعه، با اعتماد به چنین پلتفرمهایی، دریافت خدمات به طور سنتی را کنار گذاشته و خرید خدمات آنلاین را ترجیح میدهد.
گزارشی که آچاره از بررسی آمارها و دادههای هشت سال گذشته خود منتشر کرده، نشان میدهد این پلتفرم کیفیت خدمات خود را تمام این سالها ثابت نگه داشته و امتیاز بالایی از کاربران خود دریافت کرده هست. در سال ۱۳۹۶ میانگین امتیازهایی که کاربران در رضایت از سفارش خود ثبت کردهاند،بیش از ۴.۶ از ۵ بوده و در سال ۱۴۰۳ نیز تغییری نداشته هست.
نظر به دادههای آچاره، نزدیک به یک میلیون امتیاز در این پلتفرم ثبت شده هست. چندین سرویسها توانستهاند حجم قابل توجهی از امتیاز مثبت را به خود اختصاص دهند و بالاترین سطح رضایت را به کاربران بدهند. پرامتیازترین خدمات مربوط به نصب و تعمیر دستگاه تصفیه آب هست.
حمل بار و اسباب کشی با وانت، نیسان، خاور و کامیون نیز شامل خدمات پرطرفدار آچاره در سال ۱۴۰۳ بوده هست. نیز دادههای آچاره نشان میدهد کاربران از خدمات نقاشی ساختمان، سرویس لوکس نظافت و تعمیرات مبلمان هم رضایت چشمگیری داشتهاند.
این گزارش نشان میدهد بیشترین تعداد سفارش هایی که در پلتفرم آچاره ثبت شده، مربوط به تعمیرات، بازسازی و نوسازی ساختمان هست. به عبارتی تا پایان سال ۱۴۰۳، بیش از ۲ میلیون و ۲۳۰ هزار سفارش در حوزه ساختمان به ثبت رسیده هست.
سرویسهای مربوط به نظافت هم در رتبه دوم پرتعدادترین سفارشات ثبت شده در این پلتفرم قرار گرفته هست. خانوادهها با اعتماد به این پلتفرم، امور روزمره زندگی خود را به آچاره سپردهاند؛ به طوری که طبق آمارها تا پایان سال ۱۴۰۳ نزدیک به ۲ میلیون سفارش در حوزه نظافت و تمیزکاری به ثبت رسیده هست.
نظر به اینکه این پلتفرم متخصصان خود را احراز هویت و ارزیابی انجام میدهد، تعداد قابل توجهی از کاربران تعمیرات اموال خود را به متخصصان آچاره سپردهاند. نظر به دادهها، تا پایان سال ۱۴۰۳ یک میلیون و ۲۰۰ هزار سفارش در این حوزه ثبت شده هست.
نیز، ۲۰۷ هزار سفارش مربوط به تعمیر و سرویس کولر آبی و ۱۳۹ هزار سفارش برای نصب و تعمیر یخچال و فریزر ثبت شده هست. طبق دادههای آچاره، تا آخر سال ۱۴۰۳، ۶۲ هزار یخچال و فریزر به دست متخصصان آچاره تعمیر شده هست.
دادههای آچاره نشان میدهد چندین کاربران بخش بزرگی از امور خدماتی زندگی خود را به دست آچاره سپردهاند و احتمالا به سراغ روشهای سنتیتر نمیروند. آقای ه – الف از تهران و کرمان با ۲ هزار و ۱۶۳ سفارش، پرسفارشترین کاربر حقیقی آچاره در هشت سال گذشته بوده و ۵۲۲ میلیون تومان به این پلتفرم پرداخت کرده هست. آقای د – ع از تهران هم با ۷۴۷ سفارش یکی دیگر از کاربران پرسفارش آچاره بوده و تا سال گذشته ۱۳۰ میلیون تومان بابت آن هزینه کرده هست.
علاوه بر کاربران پرسفارش، کاربرانی هم هستند که با ثبت گرانترین سفارشها اعتماد خود را به متخصصان این پلتفرم ثابت کردهاند. در تهران آقای م – ح دو سفارش بازسازی ساختمان داشته و برای هر سفارش ۲ میلیارد تومان ثبت کرده هست.
آقای ع - ف نیز با ثبت دو سفارش بازسازی ساختمان به ارزش هر کدام ۱.۶ میلیارد تومان، در فهرست سفارشهای بزرگ این حوزه قرار گرفته هست. یک سفارش دکوراسیون و طراحی ساختمان به ارزش ۱.۴۹ میلیارد تومان هم توسط آقای م - ک در تهران ثبت شده هست.
ثبت سفارشهای میلیاردی در آچاره نشان میدهد تقاضا برای خدمات تخصصی به صورت آنلاین افزایش داشته و فرهنگ حاکم بر این حوزه در حال تغییر هست.
علاوه بر سفارشهای گران قیمت، چندین کاربران سفارشهای جالب و غیرمنتظرهای را در این پلتفرم به ثبت رساندهاند. برای نمونه، یکی از کاربران، نصب یک استخر توپ روی دیوار را سفارش داده که باید با استفاده از پرچ روی دیوار تثبیت شود.
یکی دیگر از کاربران بهصورت مداوم و سفارشی درخواست کرده تا از در منزل تا شوتینگ ساختمان، زبالهاش جابهجا شود. کاربری دیگر پس از اینکه حساب اینستاگرامش با ۱۷ هزار دنبال کننده هک شده، درخواست بازیابی آن را در آچاره ثبت کرده هست. یکی دیگر از کاربران در آچاره به دنبال استخدام فردی با مهارت بازیگری بوده تا با کارمندان اداره آب و فاضلاب تعامل نرم داشته باشد.
نیز فردی دیگر در آچاره به دنبال استاد راهنما و تهیه پروپوزال برای پایان نامه کارشناسی ارشد خود در رشته حقوق بوده هست.
اگرچه آچاره هم مانند باقی پلتفرمهای دیجیتال کشور کار خود را از تهران آغاز کرده قرار دارای بود، اما با افزایش تقاضا و بازخورد مثبت کاربران، در شهرهای دیگر ایران نیز شروع به کار کرد. امروز خدمات آنلاین این پلتفرم در ۳۰ شهر به مردم ایران ارائه میشوند.
نظر به امارهای منتشر شده از آچاره، تا پایان سال ۱۴۰۳ بیش از یک میلیون و ۲۰۰ سفارش در شهرهایی به جز تهران ثبت شده هست. بیشترین سهم از سفارشهای غیر از تهران آچاره مربوط به شهرهای اصفهان، کرج و مشهد هست.
ثبت سفارشهای مربوط به سرمایش، گرمایش و نصب و تعمیر لوازم خانگی در شهرهای پرجمعیت اصفهان، کرج، مشهد، شیراز و قم بیشترین رشد را تجربه کردهاند. در شهرهایی مانند کرج، تبریز، شیراز و اصفهان هم خدمات جایجایی و باربری در بین سه خدمت پرطرفدار اول قرار گرفتهاند.
دیدگاهها