به گزارش پول و تجارت محمدرضا بهرامن، رییس خانه معدن ایران در بازدید از نمایشگاه بینالمللی سنگ محلات بیان کرد: زمان استفاده از واژه گمراهکننده «سنگ خام» نظر به سهم ناچیز کشور ما در صادرات سنگهای تزیینی، علیرغم تنوع بسیار بالای سنگهای نرم در ذخایر این ماده معدنی در سرزمین ایران بزرگ به پایان رسیده هست. با این نگاه، هم اکنون در شرایط رکود بالا در صنعت ساختمانسازی در کشور هم از نظر فنی و هم از منظر اقتصادی دچار مشکل کرده و سهم ما را در بازار خارجی به شدت پایین آورده و موجب تضعیف جایگاه بینالمللی ما در صنعت سنگ تزیینی شده هست. باید در شرایط کنونی ادبیات صنعتی و قانونی را بهروز کنیم و به جای «خام»، از تعابیری همچون بلوک یا اسلب و غیره … در آغاز تا انتهای زنجیره ارزش استفاده نماییم.
وی یادآور گردید: صادرات صنعت سنگ از ۴۵۰ میلیون دلار در ۱۰ سال قبل امروز به حدود ۲۲۰ میلیون دلار رسیده و این برای صنعت سنگ یک فاجعه قابل پیشگیری هست. باید پذیرفت ما در کشوری هستیم که ذخایر سنگ تزئینی آن کمنظیر هست و پتانسیل رسیدن به حداقل ۲ میلیارد دلار صادرات در سال رویا نیست، بلکه واقعیتی هست که به راحتی در این حوزه در اختیار داریم. که عامل اصلی آن سیاستهای غلط و تصمیمات غیرکارشناسی، بیتوجهی به سرمایهگذاری در بازارهای مصرف در کشورهای هدف و عدم نوسازی فناوریها در این صنعت ما را عقب رانده هست.
بهرامن با اشاره به تجربه کشورهای رقیب منطقه بیان کرد: ترکیه نمونه بارز موفقیت هست. با سرمایهگذاری در ماشینآلات مدرن از ابتدای زنجیره تا بازار مصرف در کشورهای هدف و ایجاد برند جهانی و ارتباط با معماران و طراحان بینالمللی، نه تنها سنگ خود، بلکه سنگ کشورهای دیگر شامل کشور ایران را نیز با نام خود صادر انجام میدهد. ما این حلقه حیاتی – ارتباط صنعت با دیزاین و معماری – را فراموش کردهایم.
بهرامن افزود: حتی در سیاستهای کلان اقتصادی جهان نیز نمونههای روشنی وجود دارد. زمانی که ترامپ عوارض بر فولاد وضع کرد، محصولات میانی مانند آهن اسفنجی و گندله را معاف نمود. چرا؟ چون دنیا دریافته هست که تقویت حلقههای ابتدایی زنجیره ارزش ضروری هست، نه سرکوب آنها. این درس بزرگی برای ماست.
نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در پایان چندین راهکار فوری ارائه داد:
اصلاح فوری ادبیات و قوانین: حذف اصطلاح «خام» از تمامی اسناد و جایگزینی با مفاهیم دقیقتری چون بلوک و اسلب و غیره در زنجیره تولید این صنعت
تحول در فرآوری: حمایت مالی از نوسازی ماشینآلات و ایجاد پارکهای تخصصی فرآوری سنگ و مشارکت در پاویون ایران برای حمایت از تولیدکنندگان این صنعت و در واقع حضور منسجم در نمایشگاههای معتبر و تبلیغات هدفمند در رسانههای معماری بینالمللی.
تربیت نسل جدید: آموزش طراحان و بازاریابان حرفهای برای ادامه راه بزرگان.
وی با ادای احترام به زندهیاد ارباب قنبر بیان کرد: ادای دین واقعی به پدران صنعت، ادامه مسیر آنان با دانش روز هست. امروز از محلات، پایتخت سنگ ایران، باید مسیر تازهای آغاز کنیم تا رؤیای ارباب قنبر – دیدن نام ایران در میان برندهای جهانی – تحقق یابد
دیدگاهها