طرح ملی «طاها» برای اتصال بنگاه‌های کوچک و بزرگ پوشاک در مسیر اجرا قرار گرفت
کد خبر : ۸۰۹۶۳۱
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۷/۱۹
-
زمان : ۱۴:۵۰
|
دسته بندی: صنعت

طرح ملی «طاها» برای اتصال بنگاه‌های کوچک و بزرگ پوشاک در مسیر اجرا قرار گرفت

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از آغاز مرحله اجرایی طرح ملی «طاها» خبر داد.

به گزارش پول و تجارت سید مالک حسینی، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز شنبه در بیان کرد و گویی، به برگزاری نشست هم‌اندیشی راهبری رسمی طرح اتصال بنگاه‌های خرد و کوچک پوشاک با حضور سه وزیر و نمایندگان مجلس به میزبانی بانک تجارت اشاره کرد و بیان کرد: طرح طاها امروز شنبه نوزدهم مهرماه، به صورت رسمی در محل بانک تجارت و با حضور وزرای صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی و تعاون کار و رفاه اجتماعی اجرا می شود.

وی با اشاره به اینکه پوشاک یکی از پیشران‌های اشتغال کشور هست، افزود: بررسی‌های وزارت تعاون نشان می‌دهد بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط زیر ۲۰ نفر، با چالش‌هایی جدی نظیر اتصال به بازار، دسترسی به منابع مالی، آموزش و استانداردسازی روبه‌رو هستند. بر اساس ماده ۶ قانون برنامه هفتم، مسئولیت راهبری این حوزه‌ها با نگاه اشتغال بر عهده وزارت تعاون هست.

حسینی با بیان اینکه در سه سال گذشته، بیش از ۱۶۵ هزار فقره تسهیلات برای فعالان حوزه پوشاک پرداخت شده هست، اظهارداشت: ایده اولیه طرح اتصال بنگاه‌های کوچک و بزرگ، سال گذشته توسط دکتر میدری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح و در فروردین امسال، پس از ۸۹ جلسه شورای عالی اشتغال، تصویب و ابلاغ گردید. این طرح از امروز در رسته‌های مختلف شامل صنایع تبدیلی گیاهان دارویی و به طور ویژه در پوشاک اجرا خواهد گردید.

هدف طاها: ارتقای بهره وری

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه هم‌افزایی میان بنگاه‌های کوچک و بزرگ امکان داردد بهره‌وری اقتصادی را افزایش داده و هزینه‌های تولید را کاهش دهد، اضافه کرد: بنگاه‌های کوچک در تولید توانمند هستند اما در کیفیت و بازاریابی ضعف دارند، از جهات دیگر بنگاه‌های بزرگ به خاطر محدودیت منابع مالی، توسعه ظرفیت تولید برایشان پرهزینه هست. اتصال این دو حلقه، راهبردی مؤثر برای پایداری اشتغال هست.

وی مهم‌ترین شریک راهبردی وزارت تعاون در این طرح را وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی و خاطرنشان کرد: دفتر ویژه پوشاک، معاونت صنایع عمومی وزارت صمت، و نیز وزارت اقتصاد و نظام بانکی، شامل نهادهای همکار ما در اجرای طرح طاها هستند.

حسینی ادامه داد: در این چارچوب، برای تامین مالی بنگاه‌های خرد در قالب برات الکترونیکی و با همکاری بانک تجارت، امکان تامین مواد اولیه تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان به صورت اعتباری فراهم شده هست. تولیدکنندگان هر چهار ماه یک بار تصفیه مالی انجام داده و اعتبار جدید دریافت می‌کنند. این طرح به‌صورت آزمایشی در روستای لتگاه همدان – قطب جوراب‌بافی ایران – اجرا شده و بیش از ۱۰۰ نفر تاکنون از تسهیلات بهره‌مند شده‌اند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به همکاری سه استان گلستان، همدان و زنجان در اجرای پایلوت طرح بیان کرد: اطلاعات میدانی، گردآوری و بارگذاری داده‌های بنگاه‌های کوچک انجام شده و نیازها اعلام شده‌اند. نیز اتحادیه‌های مرکزی پوشاک، انجمن نساجی و بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان نخ و پارچه نیز در نشست امروز حضور دارند تا دغدغه‌های خود را مطرح کنند.

به گفته وی، مرحله بعدی طرح به بخش فروش و بازار اختصاص خواهد دارای بود، در این مرحله علاوه‌بر ارتقای کنترل کیفی تولیدات، اتصال بنگاه‌های کوچک به بازارهای دیجیتال و واقعی با همکاری برندهای بزرگ و تحت تفاهم مشترک انجام خواهد گردید تا محصولات با برند مشترک یا مستقل به بازار عرضه شوند.

حسینی تاکید کرد: در اجرای طرح‌های مشابه در سایر حوزه‌ها، مانند صنایع تبدیلی گیاهان دارویی یا کشاورزی، وزارت تعاون در جایگاه تسهیلگر عمل کرده و دستگاه تخصصی مربوطه مانند وزارت جهاد در کشاورزی و وزارت صمت در پوشاک مسئولیت فنی را بر عهده دارد.

قیمت تمام شده تولید تا ۴۰ درصد کاهش می یابد

معاون وزیر تعاون اذعان کرد: پژوهش‌های انجام‌شده نشان می‌دهد اجرای این طرح‌ها امکان داردد تا ۴۰ درصد کاهش در قیمت تمام‌شده تولید ایجاد کند. با برگزاری نشست امروز، موجودیت طرح طاها به‌صورت رسمی اعلام خواهد گردید و وارد فاز اجرایی و توسعه خواهد گردید.

معاون توسعه کارآفرینی وزارت تعاون درباره نحوه معرفی توانمندی بنگاه‌های کوچک و نحوه اتصال آن‌ها به بنگاه‌های بزرگ توضیح داد: با داده‌های کامل سه سال گذشته از بنگاه‌های زیر ۲۰ نفر و اطلاعات محلی جمع‌آوری‌شده از ادارات کار استانی، سامانه‌ای طراحی شده که امکان اتصال بنگاه‌های کوچک به بزرگ را از طریق تسهیلگران محلی و شرکت‌های واسط فراهم انجام می‌دهد. در حوزه پوشاک نیز این هماهنگی با اتحادیه‌ها و انجمن‌های تخصصی و همکاری نزدیک وزارت صمت در حال پیشرفت هست.

تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه