خرید آنلاین میوه و سبزیجات، به خاطر عدم اطمینان از کیفیت، همواره یکی از چالشهای اصلی کاربران در ایران بوده هست. در پاسخ به این نیاز، اُکالا با راهاندازی سرویس تخصصی میوه و ارائه ضمانت مرجوعی بیقید و شرط، این دغدغه را برطرف کرده هست.
این رویکرد نهتنها اعتماد کاربران را جلب کرده، بلکه به رشد انفجاری سفارشها و توسعه این سرویس در شهرهای مختلف کشور منجر شده هست.
در دهه اخیر، نخستین تجربه جدی مردم از سرویسهای آنلاین با خرید کالا و سفارش غذا رقم خورد. بهتدریج سایر سرویسها مانند سفرهای درونشهری و خرید سوپرمارکتی نیز با افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت توانستند اعتماد کاربران را جلب کرده و جای خود را در زندگی روزمره باز کنند. در ادامه، کسبوکارها با توسعه خدمات مکمل، سبد ارزش خود را کاملتر کردند.
اُکالا بهعنوان یک کسبوکار فناوریمحور، علاوه بر افزایش ظرفیت و گسترش جغرافیایی سرویسدهی به بیش از ۲۰۰ شهر ایران، از زمستان سال ۱۴۰۳ شروع به توسعه سرویس میوه کرد تا در مسیر ساخت تجربه بهصرفه و بیدردسر برای کاربران خود قدم بردارد.
سرویس میوه و سبزیجات در تهران به پوششدهی کامل رسیده و برای تمام کاربران این شهر در دسترس هست، نیز این سرویس در مرحله آزمایشی، در حال توسعه و گسترش پوششدهی برای کاربران چهار شهر مشهد، شیراز، کرج و اهواز هست.
میوه و سبزیجات از ارکان اصلی سبد غذایی خانوار ایرانی هست و نقش مهمی در تأمین مواد مغذی مورد نیاز بدن دارد. تقریبا هیچ غذایی بدون سبزیجات کامل نیست و گذراندن اوقات فراغت بدون میوه هم قابل تصور نیست. با این حال، خرید هفتگی این اقلام امکان داردد زمان و انرژی زیادی از خانوادهها بگیرد و دغدغه تأمین آنها همواره یکی از مشغولیتهای اصلی زندگی شهری بوده هست.
اُکالا برای پاسخ به این نیاز و تکمیل سبد خدمات خود، سرویس میوه و سبزیجات با ویژگی محوری تضمین تازگی و مرجوعی بیقید و شرط را به پلتفرم اضافه کرده هست؛ سرویسی که از تهران آغاز گردید و در کمتر از یک سال توانست به بخشی جدا نشدنی از تجربه خرید آنلاین کاربران اُکالا تبدیل شود.
میوهها برخلاف خوراکیهای سوپرمارکتی، بسته به شرایط کشت و برداشت کیفیت متفاوتی دارند. به همین دلیل، افراد معمولاً خرید میوه را حضوری انجام میدهند تا بتوانند با دستچین کردن از تازگی آن مطمئن شوند. همین موضوع یکی از پیچیدگیهای اصلی خرید آنلاین میوه هست. برای کالاهای تندمصرف دیگر مانند تنقلات و نوشیدنیها، کیفیت قابلپیشبینی هست، اما در خرید آنلاین میوه این ابهام امکان داردد اعتماد کاربران را دشوار کند.
در پاسخ به همین نیاز، اُکالا با راهاندازی سرویس میوه و سبزیجات تازه و پایش مستمر سطح کیفی میوهفروشیهای همکار، تازگی و کیفیت محصولات را با شرط مرجوعی بیقید و شرط تضمین انجام میدهد تا کاربران هیچ دغدغهای از بابت کیفیت محصول دریافتی خود نداشته باشند.
کاربران امکان داردند در صورت مشاهده هرگونه مغایرت در کیفیت، وزن یا نوع محصول ارسالشده، از طریق بخش سفارشهای خود در اپلیکیشن اُکالا، درخواست مرجوعی را ثبت کنند.
فرآیند بازگشت کالا نیز ساده و شفاف طراحی شده هست: پس از ثبت درخواست و بررسی کارشناسان، سفیر اُکالا ظرف حداکثر ۴۸ ساعت برای بازپسگیری کالا مراجعه انجام میدهد و مبلغ کالا به کیف پول مشتری بازگردانده خواهد گردید. این ضمانت شامل تمامی میوهها، سبزیجات و صیفیجات پلتفرم هست.
دادههای سرویس میوه اُکالا در تابستان ۱۴۰۴ نشان میدهد که استقبال کاربران رشد قابلتوجهی را رقم زده هست. تنها در مردادماه، تعداد سفارشها نسبت به ماه قبل ۱۷۷ درصد افزایش داشته و همزمان تعداد مشتریان فعال نیز ۱۵۳ درصد بیشتر شده هست.
به علاوه، تعداد فروشگاههای همکار سرویس میوه نیز با رشد ۵۶ درصدی توسعه یافته تا کاربران بتوانند حق انتخاب بیشتری در خرید میوه و سبزیجات تازه داشته باشند.
بررسی دادههای سرویس میوه اُکالا در تابستان ۱۴۰۴ برای دو گروه محصولی صیفیجات و میوه نشان میدهد:
گروه محصولی صیفیجات:
گروه محصولی میوه:
صیفیجات (سیبزمینی، گوجه و پیاز) مهمترین بخش سبد خرید خانوار ایرانی هستند و بخش عمده سفارشهای آنلاین را تشکیل میدهند. البته با فرا رسیدن فصل تابستان، میوههای فصلی نیز سهم قابل توجهی در سبد خرید کاربران این سرویس پیدا کردند.
نیز بررسی توزیع ساعتی سفارشها برای این سرویس نشان میدهد که در دو بازه صبح و عصر بیشترین سفارشها ثبت شده هست که بیشترین تعداد سفارشها در بازه زمانی ۳ ساعته از ۹ صبح تا ۱۲ ظهر ثبت شده هست که این الگو شباهت زیادی به رفتار خرید نان دارد.
اُکالا با ارسال رایگان میوه و سبزیجات تازه و کنترل کیفی مستمر در تمامی مراحل از ثبت سفارش تا آمادهسازی و تحویل، توانسته رضایت کاربران را جلب کند. شاخص سفارش موفق به بیش از ۹۵ درصد رسیده و ۸۵ درصد سفارشها زودتر از موعد مقرر تحویل داده شدهاند؛ اعدادی که نشاندهندهی قدرت زنجیرهی تامین و لجستیک اُکالا هست.
سرویس میوه اُکالا با تمرکز بر کیفیت، سرعت و اعتماد کاربران نشان داده که خرید آنلاین میوه امکان داردد به تجربهای مطمئن، آسان و بهصرفه تبدیل شود؛ تجربهای که با ضمانت مرجوعی بیقید و شرط، معنای واقعی «تضمین تازگی و رضایت» را برای کاربران به همراه دارد.
دیدگاهها