به گزارش پول و تجارت به نقل از آخرین خودرو، آمارهای جدید نشان میدهند فروش خودروهای برقی در بریتانیا رشد قابل توجهی داشته هست. نکته جالب اینکه موتور محرک این رشد، خودروسازان چینی هستند، چرا که استقبال از محصولات آنها به میزان چشمگیری افزایش پیدا کرده هست. در کنار مدلهای الکتریکی، خودروهای هیبریدی و پلاگین هیبرید نیز رشد بالایی را تجربه کردهاند و همین امر باعث شده تا فروش خودروهای برقی شده (شامل مدلهای تمام برقی و هیبریدی) از مجموع فروش خودروهای بنزینی و دیزلی در ماه گذشته فراتر برود.
در ماه سپتامبر ۲۰۲۵، کلاً ۷۲۷۷۹ خودروی تمام برقی (BEV) در سراسر بریتانیا فروخته شده؛ این رقم در مدت مشابه سال قبل با ۵۶۳۸۷ دستگاه برابر قرار دارای بود. بنابراین، باید بیان کرد فروش این مدلها در سپتامبر سال جاری ۲۹.۱ درصد رشد کرده هست.
روند صعودی در کل سال نیز ادامه داشته هست. از ابتدای سال تا پایان سپتامبر، ۳۴۹۴۱۴ دستگاه خودروی برقی در بریتانیا فروخته شده که نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته ۲۹.۴ درصد رشد را نشان میدهد. به این ترتیب، خودروهای برقی اکنون ۲۲.۱ درصد از کل بازار خودروی بریتانیا را در اختیار دارند، در حالی که این رقم در سال گذشته با ۱۷.۸ درصد برابر قرار دارای بود.
در بخش خودروهای پلاگین هیبرید (PHEV) نیز جهشی چشمگیر دیده خواهد گردید. در ماه سپتامبر، فروش این مدلها با ۵۶.۴ درصد رشد به ۳۸۳۰۸ دستگاه رسیده هست. در مجموع، از ابتدای سال تاکنون هم ۱۷۲۶۳۹ دستگاه خودرو با پیشرانه هیبریدی شارژی در بریتانیا فروخته شده که معادل ۱۰.۹ درصد از کل بازار خواهد گردید.
خودروهای هیبرید معمولی (HEV) نیز در مسیر مشابهی حرکت میکنند؛ فروش این نوع خودروها در سپتامبر ۲۳.۵ درصد رشد کرده و در مجموع سال، ۸.۶ درصد افزایش داشته تا مجموع فروش آنها به ۲۲۲۶۶۹ دستگاه برسد. این روند حکایت از آن دارد مشتریان بریتانیایی به خودروهای پاک و کممصرف علاقهمند شدهاند.
با اوج گرفتن خودروهای برقی و هیبریدی، عرضه بر مدلهای سنتی بنزینی و دیزلی روز به روز تنگتر خواهد گردید. از ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۵، فروش خودروهای بنزینی در بریتانیا با ۸.۲ درصد کاهش به ۷۴۹۷۹۴ دستگاه افت کرده و خودروهای دیزلی نیز با کاهش ۱۴.۳ درصدی تنها ۸۳۶۵۶ دستگاه فروش داشتهاند.
همانطور که در آغاز نیز اشاره کردیم، یکی از عوامل اصلی رشد خودروهای برقی در بریتانیا، حضور پرقدرت برندهای چینی هست. از بین این برندها، بی وای دی عملکردی خیرهکننده داشته و در ماه سپتامبر به تنهایی ۱۱۲۷۱ دستگاه خودرو فروخته هست؛ رقمی که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۸۰ درصد افزایش را نشان میدهد.
در مجموع نه ماهه نخست سال ۲۰۲۵، بی وای دی توانسته ۳۵ هزار دستگاه خودرو در بریتانیا به فروش برساند و ۲.۲ درصد از کل بازار را در اختیار بگیرد. این رقم باعث شده بریتانیا به بزرگترین بازار بی وای دی در خارج از چین تبدیل شود. برای مقایسه، این برند در نه ماهه نخست سال ۲۰۲۴ تنها ۵۲۶۰ دستگاه در بریتانیا فروخته قرار دارای بود.
برند ام جی (MG) نیز که ریشهای بریتانیایی اما مالکیتی چینی دارد، رشد چشمگیری را تجربه کرده هست. فروش این شرکت در سپتامبر سال جاری با ۶۲.۷۱ درصد افزایش به ۱۴۵۷۷ دستگاه رسیده؛ فروش سالانه آن نیز با رشد ۴.۱۱ درصدی به ۶۵۳۹۴ دستگاه افزایش یافته هست.
علاوهبر این، خودروسازان چینی تازهوارد مانند چانگان، چری، جیکو (Jaecoo)، لیپ موتور و اومودا نیز در حال افزایش سهم خود از بازار بریتانیا هستند و حضور پررنگتری نسبت به گذشته دارند. شاید بدانید جیکو و اومودا جزو زیرمجموعههای گروه چری هستند.
از بین مدلهای مختلف موجود در بازار، کیا اسپورتیج عنوان پرفروشترین خودروی بریتانیا در سپتامبر ۲۰۲۵ را از آن خود کرده هست. این کراس اوور کرهای موفق شده ۹۴۵۵ مشتری را به خود جذب کند. پس از اسپورتیج، فورد پوما و نیسان قشقای با فروش به ترتیب ۸۳۱۰ و ۷۲۱۸ دستگاه در رتبههای دوم و سوم قرار دارند. نکته جالب اینکه جیکو ۷ به خاطر فروش فراتر از انتظار به رتبه چهارم دست یافته هست. این کراس اوور کرهای که در ایران با نام لوکانو ۷ حضور دارد، در ماه سپتامبر رکورد فروش ۶۴۸۹ دستگاه را ثبت کرده هست. از ابتدای سال تا پایان ماه سپتامبر هم فورد پوما، کیا اسپورتیج و نیسان قشقای سه مدل پرفروش بازار بریتانیا هستند.
در میان برندهای بینالمللی، تسلا عملکرد نسبتاً باثباتی داشته هست. فروش این شرکت در سپتامبر با ۴.۴ درصد رشد به ۷۹۹۳ دستگاه افزایش پیدا کرده هست. طبق آمار، تسلا سال گذشته در همین ماه ۷۶۵۶ دستگاه خودرو فروخته قرار دارای بود. با این حال، فروش سالانه تسلا در بریتانیا مجموع ۳.۴ درصد کاهش داشته و به ۳۶۱۶۰ دستگاه رسیده هست.
نظر به آمارهای جدید، روشن هست که بازار خودروی بریتانیا به سرعت در حال تغییر هست. افزایش تقاضا برای برندهای چینی مانند بی وای دی و ام جی، همراه با پذیرش گستردهتر فناوریهای هیبریدی و برقی، گویای آن هست که دوران سلطه برندهای بزرگ و مدلهای درونسوز رو به پایان بوده و آینده حمل و نقل در این منطقه، الکتریکی خواهد قرار دارای بود.
دیدگاهها