نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز، یکشنبه ۲۰ مهرماه، گام نخست برای قانونگذاری در حوزه هوش مصنوعی را با تصویب ماده اول «طرح ملی هوش مصنوعی» برداشتند. این ماده که با رأی قاطع ۲۰۷ نماینده از مجموع ۲۳۹ نماینده حاضر به تصویب رسید، به تعریف اصطلاحات و مفاهیم بنیادین این فناوری میپردازد تا مبنای حقوقی روشنی برای مواد بعدی قانون فراهم آورد.
نمایندگان در پیچ قانونگذاری برای هوش مصنوعی: مجلس میخواهد کمیسیون ویژه تشکیل دهد
حدود 2 ساعت قبلمطالعه ' 2
بر اساس این مصوبه مجلس، اصطلاحات کلیدی در این حوزه به شرح زیر تعریف میشوند:
- الف - هوش مصنوعی: به توانایی ماشین برای انجام عملکردهای خودکار و نظاممند شامل یادگیری، درک، استنتاج، حل مسئله، پیش بینی، تصمیمگیری و اقدام از طریق به کارگیری دانش و اطلاعات و پردازش داده گفته خواهد گردید که منشا اثرگذاریهای گسترده بر انسان و روابط انسانی در محیط فیزیکی یا مجازی و نیز بازتابهای زیست محیطی هست. هوش مصنوعی ماهیتی دادهای، شبکهای، فرآیندی، خوشهای، لایهای و یکپارچه، مبتنی بر منطقهای رایج(کلاسیک) و سایر منطقهای نوین دارد.
- ب - لایه بنیادین: این لایه شامل زیرساختها اعم از سختافزاری و نرمافزاری، پایگاههای داده، فرادادهها، فرآیندها، نمونه (مدل)های پایه و فلسفه هوش مصنوعی، حسگرها و ریز (میکرو ونانو) حسگرها و پردازندهها اعم از ریزالکترونیکی (میکروالکترونیکی)، زیستی (بیولوژی) و ذرات(کوانتومی) هست.
- پ - لایه کاربست: محصولات و خدمات نهائی مرتبط با زیست بوم هوش مصنوعی شامل سامانههای تشخیص چهره، پردازش صوت و تصویر، دستیارهای صوتی، یا فرآیندهای پیشبینی مستقر بر روی لایه بنیادین که برای حل مسئله یا ارائه خدمات مشخص به کاربران نهائی طراحی خواهد گردید.
- ت - عاملیت فناوری: ظهور و تقویت توانایی زیست بوم هوش مصنوعی، در اثرگذاری مستقل و فراگیر بر جهان و فراتر از اراده واپایش (کنترل) و نیات اولیه انسانی هست.
- ث - فروبستگی فناورانه: اتکای بیش از حد عموم افراد جامعه به ابزارها و خدمات فناورانه خاص، تا جایی که انجام وظایف و دستیابی به اهداف فردی یا اجتماعی، بدون در دسترس بودن آن فناوری ناممکن باشد.
- ج – طرحهای متن باز: طرحهایی که شناسه (کد) اصلی و منبع آنها تحت یک مجوز قانونی قابل دسترس هست و امکان بهرهبرداری از طریق تغییر، بهروزرسانی و بهبود آن برای هر فردی از کاربران فراهم هست.
- چ - توسعهدهنده: شخص حقیقی یا حقوقی که یک زیست بوم یا سامانه هوش مصنوعی را با هدف عرضه آن در بازار یا به خدمت گرفتن آن طراحی یا توسعه میدهد.
- ح - مخاطره و سطح آن: میزان مخاطرات احتمالی سامانههای هوش مصنوعی علیه حقوق و آزادیهای مشروع، حریم خصوصی و سلامت عمومی و اخلاقی جامعه و ارزشهای اجتماعی و ارزش های دینی و اعتقادی جامعه که در چارچوبهایی مشتمل بر شفافیت، مسئولیت پذیری، رعایت حریم خصوصی، دست کاری شناختی- رفتاری و یا رتبهبندی و بر چسب زنی افراد، اشتغال و دسترسی عادلانه به خدمات عمومی و رعایت معیار(استاندارد)های ملی تولید قطعات و کالاهای ایمن به صورت کم مخاطره، مخاطره محدود، پرمخاطره و بسیار پرمخاطره، قابل دستهبندی هست.
- خ - منشور اخلاقی هوش مصنوعی: مجموعهای از اصول اخلاقی، برای طراحی، توسعه و استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی هست.
- د - آزمایشگاه مرجع: آزمایشگاه ارائه دهنده خدمات ارزیابی و تائید امنیت سامانههای هوش مصنوعی بر اساس معیار(استاندارد)ها و دستورالعملها.
- ذ - دستگاههای اجرایی: کلیه دستگاههای اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶.۷.۸.
حواشی تصویب: جدال بر سر صلاحیت کمیسیونها
تصویب این ماده با بحثهایی درباره صلاحیت کمیسیون تخصصی برای بررسی این طرح همراه قرار دارای بود. علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش، با استناد به برنامه هفتم پیشرفت، معتقد قرار دارای بود که این طرح باید در کمیسیون آموزش بررسی میشد.
در مقابل، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، توضیح داد که طبق ماده ۵۴ آییننامه داخلی، کمیسیون صنایع بهعنوان کمیسیون تخصصی این طرح شناخته خواهد گردید. وی اضافه کرد که پیشتر پیشنهاد تشکیل کمیسیون مشترک را پذیرفته قرار دارای بود، اما با اعلام رضایت رئیس کمیسیون آموزش از لحاظ شدن نظراتشان، این موضوع منتفی شده قرار دارای بود.
نیز پیشنهاد دیگری مبنی بر تشکیل کمیسیون مشترک با حضور نمایندگان کمیسیونهای متعدد از سوی نماینده خدابنده مطرح گردید که به خاطر خارج از موضوع بودن، مورد پذیرش قرار نگرفت.
دیدگاهها