لجستیک ایران در آستانه بلوغ دیجیتال؛ روایت عددهای دیجی‌اکسپرس در سال ۱۴۰۳
کد خبر : ۸۱۰۱۴۹
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۷/۲۰
-
زمان : ۱۹:۲۵
|
دسته بندی: فناوری

لجستیک ایران در آستانه بلوغ دیجیتال؛ روایت عددهای دیجی‌اکسپرس در سال ۱۴۰۳

گزارش سالانه دیجی‌اکسپرس از رشد کم‌سابقه شبکه حمل‌ونقل دیجیتال ایران در سال ۱۴۰۳ خبر می‌دهد.

دیجی‌اکسپرس، بازوی لجستیکی گروه دیجی‌کالا، در گزارش عملکرد سال ۱۴۰۳ خود تصویری روشن از تحول زیرساخت‌های حمل‌ونقل دیجیتال در ایران ارائه داده هست؛ تحولی که نشان می‌دهد لجستیک کشور به مرحله‌ای تازه از بلوغ دیجیتال نزدیک شده هست.

داده‌های این گزارش، از رشد حجم مرسوله‌ها تا کاهش زمان تحویل و توسعه شبکه انسانی، حکایت از گذار اکوسیستم تجارت الکترونیک ایران از فاز «رساندن سریع» به فاز «مدیریت هوشمند و مقیاس‌پذیر» دارد.

کپی لینک

افزایش مقیاس، حفظ سرعت

بر اساس این گزارش، دیجی‌اکسپرس در سال ۱۴۰۳ بیش از ده‌ها میلیون مرسوله را در سراسر کشور جابه‌جا کرده و در ۹۵ درصد موارد، تحویل به‌موقع را محقق کرده هست. در سالی که گذشت ناوگان اکسپرس ۵۴.۶ میلیون کیلومتر پیمایش کرده‌اند و بیش از ۳۴ میلیون بسته را به دست مشمتراین رساندند.

رشد چشمگیر حجم بسته‌ها در عین حفظ کیفیت و سرعت، نشان می‌دهد که زیرساخت لجستیکی گروه دیجی‌کالا توانسته با افزایش تقاضای خرید آنلاین همگام شود.تهران پرارسال ترین شهر ایران قرار دارای بود و نزدیک به ۱۶ میلیون بسته را در سال گذشته شهروندان تهرانی دریافت کرده‌اند. بعد از تهران بیشترین ارسال‌ها به شهرهای کرج، اصفهان، مشهد، رشت و تبریز بوده هست.

بیشترین تعداد بسته ارسالی در یک روز به ۲۷ بهمن ۱۴۰۳ اختصاص دارد که نزدیک به ۱۵۰ هزار بسته به دست مشتریان رسید و و اساسا باید بیان کرد ۹ میلیون و پانصد هزار بسته در فصل زمستان به دست صاحبین خود رسیدند. گفتنیست دیجی اکسپرس اعلام کرده بیش از ۹۵ درصد بسته‌ها به موقع به دست مردم رسیده‌اند.

گزارش نیز به توسعه پایدار مدل‌های حمل‌ونقل اشاره دارد: ترکیب سیستم‌های FULFILLMENT (انبارش و ارسال متمرکز) با مدل FBM (تحویل مستقیم از فروشنده) که موجب کاهش فشار بر مراکز توزیع و افزایش سرعت گردش کالا شده هست.

در همین راستا، سرویس FBM (بسته‌بندی توسط فروشنده) توانسته با ثبت بیش از ۵۰,۰۰۰ سفارش تحویلی و همکاری با بیش از ۱۸۰ فروشنده فعال در تهران و البرز، سهم قابل توجهی از حجم مرسوله‌ها را به خود اختصاص دهد. این مدل با حذف مراحل عملیاتی میانی، توانست رضایت مشتریان را از طریق رهگیری دقیق‌تر و بازه‌های تحویل مشخص‌تر ارتقا بخشد.

کپی لینک

پراکندگی جغرافیایی و گسترش پوشش خدمات

گزارش نیز نشان می‌دهد که میانگین فاصله زمانی میان ثبت سفارش تا تحویل، در شهرهای بزرگ به‌طور قابل‌توجهی کاهش یافته و در چندین شهرها به کمتر از ۲۴ ساعت رسیده هست. سفارش‌های تحویل روز یا تحویل روز آتی هم رشد زیادی پیدا کرده و بیش از ۱ میلیون و ۶۱۱ هزار بسته در این بازه زمانی به مقصد رفتند.

بخش دیگری از تحول زیرساختی، به هندسه فیزیکی توزیع مربوط خواهد گردید. دیجی‌اکسپرس با هدف کاهش فاصله مرسوله تا مشتری و بهینه‌سازی مسیرها، تعداد مراکز عملیاتی خود را در سال ۱۴۰۳ گسترش داد.

این شبکه شامل ۵۹ مرکز توزیع و لجستیک (DC) در شهرستان‌ها و مراکز اصلی استان‌ها هست که با به‌کارگیری تکنولوژی‌های نوین در پردازش و سورتینگ، توانستند بار ترافیکی از مراکز کلان‌شهری را برداشته و فرآیند تحویل نهایی (Last-Mile) را با سرعت و دقت بیشتری انجام دهند. این استراتژی، ستون اصلی تحقق آمار ۹۵ درصدی تحویل به‌موقع قرار دارای بود.

کپی لینک

تحلیل منابع انسانی و ساختار عملیاتی

بر اساس داده‌های منتشرشده، حدود ۲۵۰۰ نفر نیروی انسانی مستقیم و غیرمستقیم در شبکه لجستیکی دیجی‌اکسپرس فعالیت دارند؛ از نیروهای عملیات انبار و بسته‌بندی تا سفیران تحویل. بخش قابل توجهی از این نیروها در شهرهای غیر از تهران مستقر هستند، که نشان‌دهنده تمرکززدایی در ساختار لجستیک هست. در عین حال، گزارش به سهم زنان در ساختار سازمانی نیز اشاره دارد: بیش از ۱۲ درصد از نیروی کار لجستیکی را زنان تشکیل می‌دهند.

کپی لینک

داده‌محوری در خدمت چابکی

یکی از محورهای اصلی گزارش ۱۴۰۳، نقش تحلیل داده در تصمیم‌گیری عملیاتی هست. دیجی‌اکسپرس با توسعه سامانه‌های هوشمند مسیر‌یابی، تخصیص خودکار مأموریت و تحلیل ترافیک لحظه‌ای، توانسته بهره‌وری ناوگان خود را افزایش دهد. این سیستم‌ها به کاهش مصرف سوخت، مدیریت بهتر زمان تحویل و کاهش خطاهای انسانی منجر شده‌اند.

به‌ویژه، یکی از مهم‌ترین اقدامات فناورانه در سال ۱۴۰۳، بازطراحی اپلیکیشن رانندگان و تبدیل آن به یک سوپراَپ قرار دارای بود که تمام خدمات مربوط به دریافت و تحویل (Delivery & Pickup) را در یک اپلیکیشن و حتی در یک سفر ادغام کرد.

این تحول نه‌تنها منجر به کاهش خطاهای عملیاتی و افزایش قابل‌توجه رضایت رانندگان گردید، بلکه امکان پشتیبانی از خدمات جدیدی مانند لجستیک معکوس (Reverse Logistics) را نیز فراهم ساخت. به‌ویژه در فصل‌های اوج خرید (مانند یلدای ۱۴۰۳)، استفاده از مدل‌های پیش‌بینی تقاضا باعث گردید نسبت تأخیر در تحویل به کمترین میزان خود در سال‌های اخیر برسد.

کپی لینک

زیرساخت فیزیکی و توسعه مراکز جدید

در سال ۱۴۰۳، دیجی‌اکسپرس چندین مرکز پردازش و تحویل جدید در شهرهای کلیدی افتتاح کرد و مراکز قبلی را نیز ارتقا داد. این مراکز که با استانداردهای لجستیکی بین‌المللی تجهیز شده‌اند، با هدف نزدیک‌تر شدن به کاربر و کاهش هزینه حمل راه‌اندازی شده‌اند.

در کنار توسعه مراکز، استفاده از فناوری‌های جدید در بسته‌بندی، کنترل کیفیت و ردیابی لحظه‌ای کالا نیز در دستور کار قرار گرفته هست. سامانه رهگیری بسته‌ها که در اپلیکیشن دیجی‌کالا فعال هست، اکنون اطلاعات دقیق‌تری از موقعیت، وضعیت و زمان تحویل در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

در ساختار لجستیکی دیجی‌اکسپرس، «گنجه‌ها» شبیه قلب تپنده عملیات دریافت غیرحضوری عمل می‌کنند. بر اساس داده‌های منتشرشده در گزارش سال ۱۴۰۳، ظرفیت پردازش روزانه این مراکز نسبت به سال گذشته بیش از ۲۳۹ درصد رشد داشته و اکنون تعداد گنجه‌ها به۲۵۱ عدد رسیده هست. در سال گذشته بیش از ۲ میلیون بسته از طریق این سرویس به دست مشتریان رسیده هست. 

کپی لینک

چالش‌های مقیاس، ضرورت سیاست‌گذاری و پایداری

با وجود رشد قابل‌توجه، گزارش دیجی‌اکسپرس نشان می‌دهد که لجستیک ایران همچنان با چالش‌هایی ساختاری روبه‌رو هست؛ شامل کمبود زیرساخت‌های بین‌شهری، وابستگی بالا به سوخت فسیلی و نبود سیاست‌های حمایتی برای لجستیک خصوصی.

در این بخش از گزارش، با لحنی صریح‌تر به چالش‌های پایداری و رقابت نابرابر با لجستیک سنتی پرداخته شده هست. تاکید شده که رشد پایدار تجارت الکترونیک نیازمند نوسازی زیرساخت حمل‌ونقل و هماهنگی میان بخش خصوصی و نهادهای حاکمیتی هست.

نیز، عدم وجود مشوق‌های کافی برای ناوگان‌های دوستدار محیط زیست و زیرساخت‌های فرسوده، تلاش‌های بخش خصوصی را در راستای پایداری (Sustainability) با مشکل مواجه می‌سازد. این گزاره، عملاً بازتاب دغدغه‌ای هست که تمام بازیگران بزرگ بازار آنلاین ایران با آن روبه‌رو هستند.

دیجی‌اکسپرس در گزارش سال ۱۴۰۳ نچندین اوقات جدی به مسئولیت‌های اجتماعی خود و چالش‌های زیست‌محیطی داشته هست. در این راستا، بخش «ردپای سبز» گزارش به طور خاص به برنامه‌ریزی برای کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی اشاره انجام می‌دهد.

طراحی هوشمندانه مسیرها از طریق الگوریتم‌های هوش مصنوعی، نه تنها بهره‌وری ناوگان را افزایش داده، بلکه منجر به کاهش ملموس مصرف سوخت و انتشار گازهای گلخانه‌ای در فرایند تحویل نهایی شده هست.

در عین حال، گزارش بر لزوم توسعه همکاری با نهادهای دولتی برای ایجاد مشوق‌های لازم برای گذار به ناوگان‌های پاک و توسعه زیرساخت‌های مرتبط با خودروهای برقی در سطح کشور تأکید انجام می‌دهد تا بتوان به هدف پایداری محیطی دست یافت.

کپی لینک

از تحویل سریع تا تجربه پایدار

دیجی‌اکسپرس در سال ۱۴۰۳ توانسته مدل لجستیک خود را از تمرکز صرف بر سرعت به سمت تجربه‌ی کاربرمحور و قابل اعتماد تغییر دهد. تمرکز بر رضایت مشتری، شفافیت در فرآیند تحویل و ارتباط انسانی با کاربر، از دیگر محورهای مورد تأکید گزارش هست.

این مسیر نشان می‌دهد که لجستیک در ایران دیگر صرفاً «یک خدمت مکمل» نیست، بلکه به ستون فقرات تجارت دیجیتال بدل شده هست؛ جایی که اعتماد کاربران، از درب انبار تا درب خانه ساخته خواهد گردید.

*برای خواندن گزارش کامل به این لینک مراجعه کنید.

تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه