بحران در بازار خودرو/ خدمات پس از فروش فلج شد
کد خبر : ۸۱۰۲۲۸
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۷/۲۱
-
زمان : ۰۱:۱۴
|
دسته بندی: اسلایدر

بحران در بازار خودرو/ خدمات پس از فروش فلج شد

پول و تجارت: بازار خودرو در ایران این روزها با دو چالش مهم دست‌وپنجه نرم انجام می‌دهد: کمبود قطعات یدکی و نارضایتی مشتریان از خدمات پس از فروش.

به گزارش پول و تجارت روزنامه ایران نوشت: 

بازار خودروی ایران در سال‌های اخیر با کمبود جدی قطعات یدکی مواجه شده هست. تحریم‌ها و محدودیت‌های ارزی، واردات قطعات اصلی را با مشکل روبه‌رو کرده و تولید داخل هنوز نتوانسته هست تمام نیاز بازار را پوشش دهد. برای مثال، قطعات یدکی خودروهای خارجی مانند پژو ۲۰۰۸ و هیوندای النترا به‌ندرت در نمایندگی‌ها موجود هست و بسیاری از مشتریان ناچار به خرید نمونه‌های غیررسمی یا گران‌قیمت از بازار آزاد شده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد، چندین قطعات مانند دیسک و صفحه کلاچ خودروهای وارداتی چندین اوقات تا دو برابر قیمت رسمی کارخانه فروخته خواهد گردید.

ضعف تولید داخل و تأخیر در تحویل قطعات

شرکت‌های خودروسازی داخلی نیز با مشکلات تأمین قطعات مواجه هستند. تأمین قطعات مهم مانند جلوبندی، دیسک و صفحه کلاچ خودروهای تولیدی چندین اوقات چندین هفته تا چندین ماه به تأخیر می‌افتد. یکی از دارندگان محصولات داخلی در تهران بیان می‌کند: «خودروی من دچار مشکل تعلیق گردید و پس از دو هفته پیگیری، نمایندگی بیان کرد قطعه موجود نیست. مجبور شدم از بازار آزاد با سه برابر قیمت بخرم.»

کارشناسان صنعت خودرو معتقدند، بخش زیادی از این مشکل به تولید قطعات یدکی با کیفیت پایین و نبود قطعات استاندارد داخلی بازمی‌گردد. بسیاری از قطعات موجود در بازار داخلی، از لحاظ دوام و کیفیت با نمونه‌های اصلی وارداتی قابل مقایسه نیستند، که باعث نارضایتی مشتریان و افزایش هزینه تعمیرات خواهد گردید. البته نمی‌شود فراموش کرد که صنعت‌ قطعه‌سازی ایران خیلی وقت جایگاه خوبی به لحاظ کیفیت دارای بود و حتی قطعه صادر می‌کرد، اما به خاطر تحریم‌ها و قدیمی شدن دستگاه‌ها نیز بدهی به قطعه‌سازان، این صنف با ضرر و زیان مواجه و حتی مجبور به تعدیل نیروی کار شده‌ هست.

خدمات پس از فروش، مشتریان را راضی نمی‌کند

ضعف خدمات پس از فروش، مشکل دیگر بازار خودرو هست. بسیاری از مشتریان با پاسخ‌هایی مانند «قطعه موجود نیست» یا «حداقل دو هفته زمان می‌برد» مواجه می‌شوند. نبود شفافیت در قیمت‌گذاری و توزیع قطعات، اعتماد مشتریان را کاهش داده و باعث شده بسیاری به سمت تعمیرکاران آزاد و بازار غیررسمی روی بیاورند، جایی که اصالت و کیفیت قطعات تضمینی ندارد.

یک کارشناس حوزه خودرو بیان می‌کند: «تا زمانی که شبکه خدمات پس از فروش حرفه‌ای شکل نگیرد، مشتریان مجبورند هزینه‌های بالاتر و ریسک استفاده از قطعات نامطمئن را بپذیرند.»

تجربه جهانی و راهکارهای موفق

در کشورهای پیشرفته، شرکت‌های خودروسازی با ایجاد شبکه گسترده خدمات و انبار قطعات، توانسته‌اند زمان دسترسی مشتریان به قطعات یدکی را به حداقل برسانند. نمونه‌هایی مانند تویوتا و هیوندای نشان می‌دهد که وجود انبار مرکزی و سیستم لجستیک پیشرفته باعث افزایش اعتماد مشتری و کاهش هزینه‌های تعمیر خودرو خواهد گردید. کارشناسان معتقدند، پیاده‌سازی چنین سیستم‌هایی در ایران می‌تواند بسیاری از مشکلات کمبود قطعات و نارضایتی مشتریان را کاهش دهد. نیز کارشناسان داخلی پیشنهاد می‌کنند که افزایش تولید داخلی قطعات باکیفیت استاندارد، تسهیل واردات، شفاف‌سازی قیمت‌ها و بهبود خدمات پس از فروش، راه‌حل بحران فعلی هست. نیز ایجاد سیستم آنلاین پیگیری قطعات و اطلاع‌رسانی دقیق به مشتریان می‌تواند از بی‌اعتمادی و سردرگمی آنها بکاهد.

کمیابی قطعات و ضعف خدمات پس از فروش، تنها یک مشکل اقتصادی نیست بلکه چالشی استراتژیک در صنعت خودروی ایران هست. تا زمانی که سیاست‌ها و ساختار توزیع اصلاح نشود، مشتریان همچنان با نارضایتی، هزینه‌های اضافی و تجربه منفی مواجه خواهند گردید و در تصمیم‌گیری برای خرید خودروهای داخلی یا خارجی دچار تردید می‌شوند. 

 

تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه