به گزارش پول و تجارت به نقل از خبرآنلاین، از نظر آماری، اگر در سال ۲۰۲۵ به دنبال خرید خودرو هستید، احتمالا به خودروهای شاسیبلند (SUV) نیز توجه میکنید. این خودروها اغلب راحتی و آسانی بیشتری را برای سرنشینان فراهم میکنند و خرید و نگهداریشان کمی گرانتر از یک سدان مشابه هست؛ اما بحث قابلیت اطمینان و دوام چطور هست؟
وبسایت iSeeCars در مأموریت خود برای رتبهبندی همه خودروها از نظر طول عمر مورد انتظار، از سال ۲۰۱۳ تاکنون سالانه ۴۰۲ میلیون ثبت کارکرد را جمعآوری کرده هست. این دادهها برای پیشبینی اینکه چقدر احتمال دارد یک خودروی مشخص بتواند به ۴۰۰ هزار کیلومتر (۲۵۰ هزار مایل) کارکرد برسد، استفاده شده هست.
با محدود کردن این مطالعه به شاسیبلندها، یک الگوی واضح پدیدار گردید: ۹۰ درصد این فهرست در یکی از این دو دسته قرار میگیرند: محصولات تویوتا و شاسیبلندهای فول سایز جنرال موتورز.
فهرست ۱۰ شاسیبلند با طولانیترین عمر مورد انتظار بدین شرح هست:
۱۰. جیامسی یوکان (GMC Yukon)
-
احتمال رسیدن به ۴۰۰ هزار کیلومتر کارکرد: ۱۴٫۶ درصد
-
در مقایسه با میانگین: ۱٫۹ برابر
جیامسی یوکان در رتبه دهم قرار دارد. این شاسیبلند فول سایز با شاسی مستقل (body-on-frame)، ۱۴٫۶ درصد شانس دارد که به ۴۰۰ هزار کیلومتر کارکرد برسد که ۱٫۹ برابر بیشتر از میانگین یک شاسیبلند عادی هست (شانس رسیدن آن به این رقم ۷٫۸ درصد هست).
یوکان که نسخه لوکستری از شورولت تاهو هست، اولین بار در سال ۱۹۹۲ به عنوان جایگزین مدل جیمی توسط GMC استفاده گردید. چهار نسل و بیش از ۳۰ سال بعد، قیمت یوکان جدید از بیش از ۷۰ هزار دلار شروع خواهد گردید، سه ردیف صندلی دارد و بسته به تیپ، با موتورهای ۵٫۳ یا ۶٫۲ لیتری V-۸ عرضه خواهد گردید. یک موتور ۳٫۰ لیتری Duramax توربودیزل شش سیلندر خطی نیز وجود دارد.
۹. تویوتا هایلندر (Toyota Highlander)
-
احتمال رسیدن به ۴۰۰ هزار کیلومتر کارکرد: ۱۵٫۷ درصد
-
در مقایسه با میانگین: ۲٫۰ برابر
تویوتا هایلندر با ۱۵٫۷ درصد شانس برای رسیدن به ۴۰۰ هزار کیلومتر کارکرد، دقیقاً دو برابر میانگین شاسیبلندها، در جایگاه نهم قرار دارد. هایلندر که برای اولین بار در سال ۲۰۰۰، به عنوان یک کراساوور یکپارچه (unibody) بالاتر از مدل RAV۴ معرفی گردید، با سرعت به یکی از محبوبترین خودروهای جادهای تبدیل گردید. یک نسخه هیبریدی در سال ۲۰۰۵ از این خودرو عرضه گردید که یکی از اولین شاسیبلندهای برقی به حساب میآمد و زمینهساز دوام قویتر این خودرو گردید. هایلندر هیبرید با جایگاهی بسیار بالاتر، دوباره در این لیست ظاهر خواهد گردید.
۸. هوندا پایلوت (Honda Pilot)
-
احتمال رسیدن به ۴۰۰ هزار کیلومتر کارکرد: ۱۷٫۵ درصد
-
در مقایسه با میانگین: ۲٫۲ برابر
هوندا پایلوت سه ردیفه که کمی بزرگتر از تویوتا هایلندر هست، هشتمین شاسیبلند با طولانیترین عمر در این فهرست هست. با ۱۷٫۵ درصد شانس، ۲٫۲ برابر بیشتر از میانگین شاسیبلندها، احتمال دارد به کارکرد ۴۰۰ هزار کیلومتری برسد. این خودرو تنها محصولی در این لیست هست که توسط تویوتا یا جنرال موتورز تولید نشده. پایلوت برای اولین بار در سال ۲۰۰۳ وارد صحنه گردید و به طور قابل توجهی از آن زمان تاکنون، از موتور ۳٫۵ لیتری J-series V-۶ هوندا استفاده کرده هست؛ عاملی که به احتمال زیاد نقش مهمی در دوام آن دارد.
۷. شورولت تاهو (Chevrolet Tahoe)
-
احتمال رسیدن به ۴۰۰ هزار کیلومتر کارکرد: ۱۷٫۷ درصد
-
در مقایسه با میانگین: ۲٫۳ برابر
شورولت تاهو با ۱۷٫۷ درصد شانس برای رسیدن به ۴۰۰ هزار کیلومتر کارکرد، ۲٫۳ برابر بیشتر از میانگین، در جایگاه هفتم قرار دارد. این مدل دوقلوی جیامسی یوکان هست، با ویژگیهای لوکس کمتر و قیمت پایینتر. ظاهراً که مدلهای شورولت به طور مداوم، بیشتر از همتایان جیامسی خود دوام میآورند، با وجود اینکه از نظر فنی یکسان هستند. فرضیه این هست که مالکان GMC تمایل کمتری به نگهداری طولانی مدت خودروهای خود دارند، نه به این دلیل که به تعویض نیاز دارند، بلکه به این دلیل که میتوانند زودتر و بیشتر خودرو را معاوضه کنند. این پدیده بین پیکاپهای سیلورادو و سییرا و نیز نسخههای بزرگتر تاهو و یوکان تکرار خواهد گردید.
۶. جیامسی یوکان ایکس ال (GMC Yukon XL)
-
احتمال رسیدن به ۴۰۰ هزار کیلومتر کارکرد: ۱۷٫۹ درصد
-
در مقایسه با میانگین: ۲٫۳ برابر
جیامسی یوکان XL با اختلاف کمی تاهو را شکست میدهد و جایگاه ششم را از آن خود انجام میدهد. این شاسیبلند بزرگتر جیامسی، ۱۷٫۹ درصد شانس دارد که ۴۰۰ هزار کیلومتر مسافت را طی کند که ۲٫۳ برابر میانگین هست. XL در مقایسه با یوکان معمولی ۱۵ اینچ طول کلی بیشتری دارد و ۱۶ فوت مکعب فضای بار اضافی پشت ردیف سوم و ۱٫۸ اینچ فضای پای بیشتر برای سرنشینان ردیف سوم ارائه میدهد. با حفظ این الگو، برادر این شاسیبلند با نام شورولت، یعنی سابربن (Suburban)، عمر طولانیتری دارد.
۵. لکسوس GX
-
احتمال رسیدن به ۴۰۰ هزار کیلومتر کارکرد: ۲۰٫۷ درصد
-
در مقایسه با میانگین: ۲٫۶ برابر
لکسوس GX خود را در میان آمریکاییها قرار میدهد که ۲۰٫۷ درصد شانس دارد تا ۴۰۰ هزار کیلومتر کارکرد را روی کیلومترشمار خود ثبت کند، ۲٫۶ برابر بیشتر از میانگین شاسیبلندها. آفرودر لکسوس تنها مدل لوکس در این لیست به حساب میآید. GX که بر اساس تویوتا لندکروزر پرادو ساخته شده، با موتورهای V-۸ عرضه میگردید، اما آخرین نسل GX ۵۵۰ که برای سال ۲۰۲۴ معرفی گردید، به یک پیشرانه V-۶ توئین توربو کوچکتر روی آورد.
۴. شورولت سابربن (Chevrolet Suburban)
-
احتمال رسیدن به ۴۰۰ هزار کیلومتر کارکرد: ۲۲٫۰ درصد
-
در مقایسه با میانگین: ۲٫۸ برابر
سابربن شورولت (نسخه بزرگتر تاهو)، با احتمال ۲۲ درصد برای رسیدن به ۴۰۰ هزار کیلومتر کارکرد، ۲٫۸ برابر میانگین شاسیبلندها، در جایگاه چهارم قرار دریافت میکند. این مدل اساساً یک جیامسی یوکان XL با زرق و برق کمتر هست و با روند شورولتها که کمی بیشتر از برادران GMC خود دوام میآورند، هماهنگ هست. این خودرو نیز آخرین محصول غیر تویوتا در این لیست و بادوامترین شاسیبلند آمریکایی هست.
۳. تویوتا هایلندر هیبرید (Toyota Highlander Hybrid)
-
احتمال رسیدن به ۴۰۰ هزار کیلومتر کارکرد: ۲۵٫۹ درصد
-
در مقایسه با میانگین: ۳٫۳ برابر
تویوتا هایلندر هیبرید با غلبه بر همتای بنزینی خود، جایگاه سوم را کسب انجام میدهد. این خودرو ۲۵٫۹ درصد شانس دارد که ۴۰۰ هزار کیلومتر کارکرد مسافت را طی کند، ۳٫۳ برابر میانگین. نظر به اینکه هایلندر هیبرید یکی از اولین خودروهایی قرار دارای بود که نیروی الکتریکی را با موتور بنزینی ترکیب کرد، وضعیت آن به عنوان قابل اعتمادترین شاسیبلند هیبریدی تعجبآور نیست. نسل فعلی هایلندر از سال ۲۰۱۹ وجود داشته هست، به این معنی که عرضه مدل کاملاً جدید احتمالا دور از دسترس نیست.
۲. تویوتا فوررانر (Toyota ۴Runner)
-
احتمال رسیدن به ۴۰۰ هزار کیلومتر کارکرد: ۲۶٫۸ درصد
-
در مقایسه با میانگین: ۳٫۴ برابر
سرانجام، تعداد کمی از خودروها از نظر طول عمر، به تویوتاهای شاسی مستقل نزدیک میشوند. تویوتا فوررانر (۴Runner) با ۲۶٫۸ درصد شانس برای طی کردن ۴۰۰ هزار کیلومتر کارکرد، ۳٫۴ برابر میانگین شاسیبلندها، جایگاه دوم را کسب کرده هست. تویوتا برای اولین بار، فوررانر را در دهه ۱۹۸۰ به عنوان یک تاکوما با اتاقک معرفی کرد که به شدت به هایلوکس نزدیک هست.
۱. تویوتا سکویا (Toyota Sequoia)
-
احتمال رسیدن به ۴۰۰ هزار کیلومتر کارکرد: ۳۶٫۴ درصد
-
در مقایسه با میانگین: ۴.٫۷ برابر
تعجب نکنید؛ پادشاه شاسیبلندهای شاسی مستقل تویوتا، تاج طول عمر را از آن خود کرده هست. سکویا که در صدر خانواده شاسیبلندهای ژاپنی قرار دارد، با ۳۶٫۴ درصد شانس برای رسیدن به کارکرد بزرگ ۴۰۰ هزار کیلومتر کارکرد، به وضوح بادوامترین شاسیبلندی هست که خواهد گردید خریداری کرد؛ این رقم ۴٫۷ برابر میانگین هست و یک رکورد بسیار استثنایی محسوب خواهد گردید.
همانطور که فوررانر اساسا نسخه شاسیبلند وانت تاکوما هست، سکویا نیز اساساً یک نسخه شاسیبلند از وانت تاندرا هست. برای مقایسه، تاندرا در فهرست بادوامترین پیکاپها در رتبه دوم قرار گرفت (بالاترین رتبه در بین تمام پیکاپهای غیر Heavy-Duty) و تقریباً با احتمال ۳۶٫۶ درصدی سکویا برای رسیدن به ۴۰۰ هزار کیلومتر کارکرد برابری میکرد. حتی در مقایسه با ۹ شاسیبلند بالاتر، سکویا ممکن هست هیجانانگیزترین یا محبوبترین نباشد؛ اما سکویا احتمالا ماندگاری بیشتری دارد.
دیدگاهها