به گزارش پول و تجارت به نقل از آخرین خودرو، سایپا قصد دارد تا نسخه وانت خودرو ساینا را تولید و به بازار عرضه کند.
پروژه تولید وانت بر مبنای خودروهای سدان در ایران چیز جدیدی نیست و قبلتر پژو ۴۰۵ را دیده بودیم که به آریسان تبدیل شده قرار دارای بود و پراید هم تبدیل به سایپا ۱۵۱ گردید که این دو محصول همچنان تولید میشوند. اما جدیدترین اطلاعات از برنامههای توسعه محصول سایپا حاکی از آن هست که این شرکت برنامه دارد تا نسخه وانت از ساینا را به بازار عرضه کند.
ساینا وانت احتمالا با نام سایپا ۲۵۲ شناخته خواهد گردید و تحقیق و توسعه این محصول در سایپا در حال انجام هست. بر اساس اطلاعات واصله به پایگاه خبری آخرین خودرو، سایپا در آغاز برنامه داشته تا وانتی را برمبنای طراحی سهند یا اطلس به بازار عرضه کند، اما سرانجام پروژه وانت جدید سایپا به تولید محصولی با الگوهای طراحی ساینا رسیده هست. اگرچه تولید چنین محصولی در نگاه اول شاید عجیب به نظر برسد، اما بازار نسبتا پر تقاضای وانتهای سبک در ایران باعث شده تا سایپا توسعه چنین محصولی را پیش ببرد.
وانت ساینا احتمالا به همان پیشرانهای مجهز خواهد گردید که هماکنون در سایپا ۱۵۱ هم میبینیم. یعنی همان پیشرانه موسوم به M ۱۳ که نهایت قدرت ۷۰ اسب بخار و نهایت گشتاور ۱۱۲ نیوتن متر را تولید انجام میدهد و توان همچنان در نسخه جدید از طریق جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخهای جلو میرسد. البته ممکن هست در این وانت از نمونه جدیدتر موتور استفاده شود که البته هنوز اطلاعاتی از آن در دسترس نیست.
اما با این مشخصات و تولید فعلی سایپا ۱۵۱، دیگر چه لزومی به تولید چنین محصولی هست؟ در این مورد باید بیان کرد که در این خودرو ظرفیت بار افزایش یافته و به حدود ۶۵۰ کیلوگرم رسیده و کابین هم به مراتب جادارتر و راحتتر از پراید وانت هست. پس عملا امکان دارد بیان کرد که کارایی ساینا وانت به مراتب بیشتر از پراید وانت هست.
هنوز اطلاعاتی در مورد کابین و امکانات این خودرو در دسترس نیست، اما احتمالا همان امکاناتی را در این خودرو خواهیم دید که پیشتر در سایپا ۱۵۱ ارتقا یافته دیده میشد و این یعنی در ساینا وانت آپشنهایی نظیر دو کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری، سنسور نور، قابلیت تنظیم ارتفاع ستون فرمان، تنظیم ارتفاع چراغ ها، قابلیت تنظیم دور برف پاک کن ها، ایموبلایزر و… دیده خواهد گردید.
وضعیت اقتصادی و روند صنعت خودرو در شرایط تحریمی باعث شده تا در رده وانتهای سبک بازار شاهد توسعه محصولاتی بر مبنای محصولاتی دیگر باشیم. به عبارت دقیقتر امکان دارد بیان کرد که اگر کشور در حالت تحریمی نبود و شرایط اقتصادی و صنعتی روند درستی دارای بود، حالا باید شاهد حضور پیکاپهای سبک و با کیفیت در بازار میبودیم.
اما شرایط در ایران به گونهای هست که شرکتها برای تامین این بخش از بازار مجبوراند وانتهایی از این دست را تولید کنند. قطعا کیفیت وانتی که از اساس به عنوان وانت توسعه داده شده به مراتب بیشتر وانتهایی نظیر آریسان و ساینا وانت هست. پس عملا در ایران تولید کننده برای اقتصادی بودن محصول مجبور به تولید چنین محصولاتی هست و حالا باید دید بعد از ساینا نوبت به کدام محصول ایرانی میرسد که تبدیل به وانت شود.
دیدگاهها