اکوایران نوشت: «با احداث تراموا در تهران مخالفم»؛ این را رئیس شورای شهر تهران، مهدی چمران، روز گذشته در شورای شهر بیان کرد. مدیرعامل اتوبوسرانی شهر تهران، احمد قیومی، هم ساعتی پیش به فارس اعلام کرده هست که اصلاً قصد خرید تراموا نداریم و برنامه چیز دیگری هست.
این در حالی هست که پیش از این وعده ورود تراموا به تهران داده شده قرار دارای بود و مردادماه امسال هم گفته بودند که تراموا «بهزودی» به تهران میآید. اسفند سال گذشته هم دو رام تراموای چینی در خیابانهای تهران تست گردید و به گفته مدیران شهری، نتایج کار خوب قرار دارای بود اما چندین از اعضای شورای شهر تاکید داشتند که باید دوباره تست انجام شود.
امروز (دوشنبه ۲۱ مهرماه) مدیرعامل اتوبوسرانی بیان کرد که بهزودی به جای تراموا قرارداد ۷۵ دستگاه متروباس سه کابینه ۲۶ متری که ۷ در دارد و سه برابر بیآرتیهای فعلی ظرفیت جابهجایی دارد، را با چین برای ورود به خطوط پرسرعت تهران میبندیم تا میزانجابهجایی مسافر در تهران بالا رود.
طبق آخرین آمار، روزانه حدود ۱.۸ میلیون نفر توسط ۷ خط بیآرتی در تهران جابهجا میشوند و نیز از هر دو اتوبوس موجود در این خطوط، یکی فرسوده هست.
کارشناس شهری بابکرمضانیان بیان میکند که برای رفع مشکل نیازی به واردات اتوبوس جدید نیست و نمیشود ارز کشور را صرف این کارها کرد و با نوسازی هم کار پیش میرود.
در مقابل، کارشناس ترافیک یاسر حسینیپور بیان میکند که نوسازی هم انجام شده، اما میزان مسافران زیاد هست و تعداد اتوبوسها کم و با خرید اتوبوسهایی که با حجم بالامسافر جابهجا میکنند مثل متروباس (اتوبوس سه کابین) و اتوبوسهاس برقی امکان دارد در ساعات پیک، تعداد زیادی مسافر را بدون ایجاد آلودگی هوا جابهجا کرد.
فارس نیز نوشته هست که کارشناسان معتقدند برای حل مشکل فرسودگی و کمبود ناوگان بیآرتی تهران، نوسازی مرحلهای اتوبوسهای موجود انجام و همزمان ناوگان جدیدی شامل متروباسهای سه کابین و اتوبوسهای برقی برای مسیرهای پرتردد وارد خطوط شود.
نیز استفاده از سامانههای هوشمند مدیریت تردد، یکپارچهساز اتوبوس و مترو، و تقویت بخش خصوصی از طریق وام و قراردادهای مشارکتی امکان داردد به افزایش ظرفیت جابهجایی از طریق ناوگان حمل و نقل عمومی و کاهش آلودگی کمک کند.
دیدگاهها