به گزارش پول و تجارت، پروژه تولید وانت بر مبنای خودروهای سدان در ایران چیز جدیدی نیست و قبل تر پژو ۴۰۵ را دیده بودیم که به آریسان تبدیل شده قرار دارای بود و پراید هم تبدیل به سایپا ۱۵۱ گردید که این دو محصول همچنان تولید می شوند. اما جدیدترین اطلاعات از برنامه های توسعه محصول سایپا حاکی از آن هست که این شرکت برنامه دارد تا نسخه وانت از ساینا را به بازار عرضه کند.
ساینا وانت احتمالا با نام سایپا ۲۵۲ شناخته خواهد گردید و تحقیق و توسعه این محصول در سایپا در حال انجام هست. بر اساس اطلاعات واصله به پایگاه خبری آخرین خودرو، سایپا در آغاز برنامه داشته تا وانتی را برمبنای طراحی سهند یا اطلس به بازار عرضه کند اما سرانجام پروژه وانت جدید سایپا به تولید محصولی با الگوهای طراحی ساینا رسیده هست. اگرچه تولید چنین محصولی در نگاه اول شاید عجیب به نظر برسد اما بازار نسبتا پر تقاضای وانت های سبک در ایران باعث شده تا سایپا توسعه چنین محصولی را پیش ببرد.
مشخصات فنی ساینا وانت
وانت ساینا احتمالا به همان پیشرانه ای مجهز خواهد گردید که هماکنون در سایپا ۱۵۱ هم می بینیم. یعنی همان پیشرانه موسوم به M۱۳ که نهایت قدرت ۷۰ اسب بخار و نهایت گشتاور ۱۱۲ نیوتن متر را تولید می کند و توان همچنان در نسخه جدید از طریق جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخ های جلو می رسد. البته ممکن هست در این وانت از نمونه جدیدتر موتور استفاده شود که البته هنوز اطلاعاتی از آن در دسترس نیست.
اما با این مشخصات و تولید فعلی سایپا ۱۵۱، دیگر چه لزومی به تولید چنین محصولی هست؟ در این مورد باید بیان کرد که در این خودرو ظرفیت بار افزایش یافته و به حدود ۶۵۰ کیلوگرم رسیده و کابین هم به مراتب جادارتر و راحت تر از پراید وانت هست. پس عملا می توان بیان کرد که کارایی ساینا وانت به مراتب بیشتر از پراید وانت هست.
هنوز اطلاعاتی در مورد کابین و امکانات این خودرو در دسترس نیست اما احتمالا همان امکاناتی را در این خودرو خواهیم دید که پیش تر در سایپا ۱۵۱ ارتقا یافته دیده می گردید و این یعنی در ساینا وانت آپشن هایی نظیر دو کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری، سنسور نور، قابلیت تنظیم ارتفاع ستون فرمان، تنظیم ارتفاع چراغ ها، قابلیت تنظیم دور برف پاک کن ها، ایموبلایزر و… دیده می شود.
وضعیت وانت های سبک در ایران
وضعیت اقتصادی و روند صنعت خودرو در شرایط تحریمی باعث شده تا در رده وانت های سبک بازار شاهد توسعه محصولاتی بر مبنای محصولاتی دیگر باشیم. به عبارت دقیق تر می توان بیان کرد که اگر کشور در حالت تحریمی نبود و شرایط اقتصادی و صنعتی روند درستی دارای بود، حالا باید شاهد حضور پیکاپ های سبک و با کیفیت در بازار می بودیم.
اما شرایط در ایران به گونه ای هست که شرکت ها برای تامین این بخش از بازار مجبور اند وانت هایی از این دست را تولید کنند. قطعا کیفیت وانتی که از اساس به عنوان وانت توسعه داده شده به مراتب بیشتر وانت هایی نظیر آریسان و ساینا وانت هست. پس عملا در ایران تولید کننده برای اقتصادی بودن محصول مجبور به تولید چنین محصولاتی هست و حالا باید دید بعد از ساینا نوبت به کدام محصول ایرانی می رسد که تبدیل به وانت شود.
دیدگاهها