به گزارش پول و تجارت، سیدمحمدحسین استاد، مدیر روابط عمومی بانک ایرانزمین در سرمقاله شماره 81 نشریه «ارتباط ایرانزمین» درباره نئوبانکها و همآوایی آنها با بانکداری هوشمند نوشته هست که در ادامه میخوانید.
درباره چیستی و فلسفه نئوبانک در دنیای امروز در نشریه «ارتباط ایرانزمین» بسیار نوشته شده هست؛ به همین دلیل و در فرصت کوتاه به دست آمده، تلاش میکنم درباره اهمیت این مفهوم و نسبت آن با بانکداری هوشمند با شما صحبت کنم.
در دهههای اخیر، فناوری تمام بخشهای اقتصادی را متحول کرده هست و امور مالی نیز از این قاعده مستثنی نیست. فناوری بخش بزرگی از بانکداری امروز هست که با استفاده از دادهها و رابطهای بانکی، سفر مشتری را دلپذیرتر انجام میدهد. در حقیقت، بانکداری هوشمند جدیدترین انقلاب در صنعت بانکداری هست که با هدف آسان کردن مدیریت تراکنشهای مالی برای مشتریان، ظهور و بروز پیدا کرده هست.
البته اصطلاح «بانکداری هوشمند» به آسانی تعریف نخواهد گردید اما آنچه این شیوه بانکداری را به تعریف نزدیک انجام میدهد راهبرد دیجیتال در مؤسسههای مالی و نحوه ادغام فناوریها برای تغییر بانکداری از حضوری به آنلاین هست.
امکان دارد بیان کرد یکپارچهسازی فناوریها، مهمترین فرآیند هست که در بانکداری هوشمند به آن توجه خواهد گردید؛ طیف جدیدی از قابلیتها که امکان دارد از آنها برای بهبود عملکرد استفاده کرد.
تحولپذیرترین چالشها و فرصتهای صنعت بانکداری، پاسخگویی به نیازهای مشتریان، بهینهسازی هزینهها، دیجیتالیسازی فرآیندها، ایجاد جریانهای درآمدی جدید و توسعه سیستمهای امنیتی نیرومند همگی از شاخصههای ارزشمند بانکداری هوشمند هست.
از آن سو نئوبانک نوعی بانک دیجیتالی هست که هیچ شعبه فیزیکی ندارد و تمام خدمات بانکی را به صورت بیست و چهارساعته و آنلاین به مشتریان ارائه انجام میدهد. بزرگترین ویژگی نئوبانک نیز این هست که شما تمام خدمات بانکی را در یک اپلیکیشن و یک برنامه داخل گوشی موبایل، همراه خود دارید. حالا نقش این مدل از بانک را در توسعه هدفمند بانکداری هوشمند در نظر بگیرید. نتیجه شگفتانگیز هست.
دیگر از شعبههای حضوری و هزینههای جانبی سرسامآور خبری نیست و شما از یک بانک صرفا خدمات بانکی دریافت نمیکنید بلکه در وسعتی عظیم، تمام نیازهای شما شناسایی و به آن پاسخ داده خواهد گردید.
جان کلام اینکه شبکه بانکی کشور پیش از آنکه ناگزیر شود این حقیقت روشن و مسلم را بپذیرد، خود باید به استقبال آن برود.
همآوایی نئوبانکها با بانکداری هوشمند، یعنی تحولی شایسته در صنعت بانکداری کشور و بهینهسازی خلاقانه هزینهها تا جایی که ضمن بازتعریف و شکوفایی خود، بتوان بهترین خدمات را به مشتری ارائه کرد.
شما همین سه شاخصه اصلی بانکداری هوشمند یعنی ارتباط با مشتری، ابزار بودجهبندی و محافظت از کلاهبرداریهای پیچیده دنیای امروز را در نظر بگیرید؛ بانکهای هوشمند امکان داردند به راحتی با مشتریان ارتباط برقرار کنند، اعلانهای شخصیسازی شده برای آنها بفرستند و با استفاده از پلتفرمهای خود با سرعت به نیاز مشتریان پاسخ دهند.
در ابزارهای بودجهبندی این ویژگی به مشتریان اجازه میدهد تا هزینههای خود را پیگیری کنند، از امور مالی خود مطلع باشند و تصمیمهای مالی هوشمندانهتری بگیرند. محافظت در برابر کلاهبرداری هم که دیگر جای بحثی باقی نمیگذارد.
بانکداری هوشمند جنبه محافظتی مستحکمتری دارد و فناوری بلاکچین در بانکداری هوشمند امکان داردد با سادهسازی و شفافسازی پرداختهای بین مرزی، کلاهبرداری را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. این آن هدفی هست که بانک مردمی ایران زمین ضمن عمل به مسؤولیتهای اجتماعی خویش، در پی تحقق آن هست. هدفی والا که جز با تلاش بی وقفه ما و همراهی همیشگی شما مشتریان محقق نخواهد گردید.
دیدگاهها