اولین خودروی برقی «فِراری» از راه می‌رسد
کد خبر : ۸۱۰۶۴۱
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۷/۲۱
-
زمان : ۱۳:۰۵
|
دسته بندی: خودرو

اولین خودروی برقی «فِراری» از راه می‌رسد

اولین خودروی برقی شرکت «فِراری» سال آینده با سرعت بالا، صدای عالی و طراحی «جانی آیو» طراح سابق شرکت «اپل» از راه می‌رسد.

به گزارش پول و تجارت، صدا در خودروها موضوع پیچیده‌ای هست؛ چندین از خودروها خوب هستند، زیرا بسیار پر سر و صدا هستند و چندین دیگر از خودروها خوب هستند، زیرا بسیار کم‌صدا هستند. تعداد کمی از خودروها را امکان دارد در هر دو دسته قرار داد. در واقع، فقط خودروی «هیوندای آیونیک ۵ ان»(Hyundai Ioniq ۵ N) موفق شده هست هر دو ویژگی را برآورده کند، اما اگر وعده‌های «فراری» در مورد اولین خودروی برقی‌اش درست از آب درآید، ممکن هست به زودی یک نمونه دیگر نیز داشته باشیم.

به نقل از انگجت، در رویدادی که در دفتر مرکزی «فراری» در ایتالیا برگزار گردید، این شرکت اولین جزئیات درباره نخستین خودروی برقی خود موسوم به التریکا(Elettrica) را که قرار هست سال آینده به طور کامل رونمایی شود، فاش کرد.

قدرت یک معیار کلیدی برای هر خودروی فراری هست و Elettrica به اندازه کافی از این موهبت برخوردار هست. چهار موتور الکتریکی، یکی برای هر چرخ، با هم ترکیب می‌شوند تا قدرتی حدود ۱۰۰۰ اسب بخار تولید کنند. این رقم آن را به قدرت سوپراسپرت جدید F۸۰ این شرکت نزدیک انجام می‌دهد، اما در عصر خودروهای برقی ۲۰۰۰ اسب بخاری، خروجی Elettrica چندینان خیره‌کننده نیست.

«جیانماریا فولگنزی»( Gianmaria Fulgenzi)، مدیر ارشد توسعه محصولات فراری بیان می‌کند: ایجاد قدرت در یک موتور الکتریکی بسیار آسان و ساده هست، اما حرکت در پیچ‌ها مهم هست.

وی خودروهای برقی با عملکرد فعلی را به مثابه یک «فیل» می‌داند که قادر به حرکت سریع در یک خط مستقیم هستند، اما در تبدیل شدن به ماشین‌های جذاب برای رانندگی روان به طرز فجیعی شکست می‌خورند.

نسبتاً به همین دلیل هست که Elettrica چهار موتور دارد. به این ترتیب، سیستم‌های مدیریت کشش و پایداری خودرو امکان داردند قدرت را برای به حداکثر رساندن چسبندگی در هر تایر به صورت جداگانه تنظیم کنند، به جای اینکه به یک یا دو موتور با دیفرانسیل‌ها برای مدیریت هرزگردی چرخ‌ها متکی باشند. اما موضوع عمیق‌تر از این هست. التریکا نیز امکان داردد هر چرخ عقب را به طور مستقل، کم و بیش در داخل یا خارج پیچ هدایت کند تا به مدیریت بیش‌فرمان‌پذیری کمک کند.

سرانجام، التریکا دارای سیستم تعلیق فعال خواهد قرار دارای بود، نوع جدیدی که در شاسی‌بلند پوروسانگوئه(Purosangue) عرضه گردید و در سوپراسپرت F۸۰ نیز استفاده خواهد گردید. این بدان معناست که ارتفاع خودرو را امکان دارد به طور مستقل در هر گوشه، فوری و در لحظه تنظیم کرد.

بندتو ویگنا(Benedetto Vigna)، مدیرعامل فراری بیان می‌کند همه اینها منجر به یک خودروی برقی خواهد گردید که مانند هیچ خودروی دیگری در جاده رانندگی نانجام می‌دهد. وی افزود: ما می‌خواهیم نشان دهیم که امکان داردیم هر فناوری را به روشی منحصر به فرد مهار کنیم.

ساخت یک خودروی برقی جذاب از نوعی از خودرو که بسیاری آن را بیش از حد تکراری می‌دانند، راهی جسورانه برای انجام این کار خواهد قرار دارای بود. یکی از عوامل کلیدی این امر، صدای منحصر به فرد هست. مهندسان فراری می‌دانستند که باید نوعی همراهی صوتی برای Elettrica ایجاد کنند، اما نیز می‌دانستند که باید اصیل باشد.

فولگنزی بیان می‌کند: ما صدای مصنوعی، مانند یک سفینه فضایی یا چیزی شبیه به آن ایجاد نکردیم. ما می‌خواستیم دقیقاً صدای موتور الکتریکی را داشته باشیم.

فراری راه‌حلی مشابه با آنچه پورشه برای Taycan استفاده کرد، ارائه داد، اما آن را به روشی بدیع اجرا کرد. شرکت پورشه در خودروی Taycan، صداهای اجزای الکتریکی خودرو را نمونه‌برداری و بازتنظیم کرد. اکنون فراری برای Elettrica در واقع یک شتاب‌سنج را درون محفظه موتورهای الکتریکی عقب نصب انجام می‌دهد. این حسگر رزونانس هارمونیک را دریافت انجام می‌دهد و آن را از طریق یک تقویت‌کننده دیجیتال عبور می‌دهد تا صدایی ایجاد کند که مصنوعی نیست و در واقع مستقیم از موتورها می‌آید.

«فولگنزی» آن را به یک آمپلی‌فایر روی گیتار برقی تشبیه انجام می‌دهد که ارتعاش حدوداً نامفهوم سیم‌ها را دریافت انجام می‌دهد و آن را به صدایی بلند تبدیل انجام می‌دهد.

فراری هنوز هیچ تصویری از شمایل کلی اولین خودروی برقی خود را به کسی نشان نداده هست، اما انتظار می‌رود این خودرو شکل و طراحی متفاوتی نسبت به هر خودروی فراری که پیش‌تر به بازار آمده، داشته باشد. دلیل آن این هست که فراری برای اولین بار با «خانه طراحی LoveFrom» همکاری انجام می‌دهد که بیشتر به عنوان شرکتی شناخته خواهد گردید که «جانی آیو»( Jony Ive) پس از ترک شرکت «اپل» در سال ۲۰۱۹ تاسیس کرد و سپس به قیمت ۶.۵ میلیارد دلار به شرکت اوپن‌ای‌ای(OpenAI)، خالق چت‌بات مشهور ChatGPT فروخت.

شرکت LoveFrom از زمان تأسیس خود روی چندین پروژه کار کرده هست، اما این اولین طراحی خودروی این شرکت خواهد قرار دارای بود. نظر به این، ما مطلقاً در مورد سبک بصری حرفی برای گفتن نداریم، اما اگر مجبور به حدس باشیم، امکان داردیم بگوییم چیزی با حال و هوای مینیمالیستی بر اساس کارهای قبلی «آیو» در کار خواهد قرار دارای بود. نیز شاید با الهام از مجموعه اتومبیل‌های خودش که شامل بسیاری از قطعات کلاسیک از اتومبیل‌های نمادین بریتانیایی هست.

چیزی که می‌دانیم این هست که Elettrica چهار درب و چهار صندلی خواهد دارای بود. پس یک خودروی سوپراسپرت نخواهد قرار دارای بود. این خودرو با کمی کاربردی بودن و راحتی طراحی شده هست که در صورت تمایل امکان داردد آرام و بی‌صدا حرکت کند یا با فشردن چندین دکمه روی فرمان، وحشی شود و صدای بلندی داشته باشد.

التریکا بردی در حدود ۳۰ کیلومتر خواهد دارای بود که از یک باتری ۱۲۲ کیلووات‌ساعتی حاصل خواهد گردید که به ۱۵ ماژول تقسیم شده هست و هر کدام حاوی ۱۴ سلول کیسه‌ای NMC هستند.

«فراری» امیدوار هست که طراحی و شیمی باتری را در طول سال‌ها تکامل دهد و نسخه‌ای از آن را برای دهه‌های آینده در دسترس نگه دارد. بالاخره این یک «فراری» هست، خودرویی که ظاهراً با گذشت زمان ارزش آن بیشتر خواهد گردید. با این حال، این چالشی هست که هم‌اکنون سایر سازندگان خودروهای برقی لوکس را نیز با مشکل مواجه کرده هست.

حال باید منتظر ماند و دید آیا «فراری» امکان داردد یک خودروی برقی حقیقتاً مطلوب و لوکس بسازد؟ مطمئناً نام «جانی آیو» بی‌تاثیر نیست. همه ما باید تا اوایل سال آینده صبر کنیم تا ببینیم «التریکا» چه شکلی هست و چه صدایی دارد.

گفتنی هست که «لوکا دی مونتزملو»( Luca Di Montezemelo)، مدیرعامل وقت «فراری» در سال ۲۰۱۱ گفته قرار دارای بود که «فراری» هرگز خودروی برقی نخواهد ساخت. حالا ۱۴ سال بعد، بالاخره این شرکت پا پس کشیده و دست به طراحی و ساخت یک خودروی برقی زده هست.

تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه