اقتصادیبه گزارشخبرگزاری تسنیم، فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان نشست سهجانبه ایران، آذربایجان و روسیه، این نشست را ابتکاری مهم برای تقویت اتصالات حملونقلی، ترانزیتی و همکاریها در حوزه انرژی و همگرایی سه کشور دانست و از تلاشهای جمهوری آذربایجان در میزبانی شایسته این رویداد قدردانی کرد.وی افزود: اطمینان دارم نتایج مثبت این نشست امکان داردد بهمثابه یک نقشه راه، به توسعه زیرساختهای ترانزیتی و تقویت اتصالات حملونقلی و انرژی سه کشور منجر شود.وی با اشاره به اهمیت کریدور شمال – جنوب به عنوان یکی از مهمترین چارچوبهای همکاری سه کشور، بیان کرد: توسعه زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری این کریدور باید همواره در دستور کار مشترک قرار دارای بوده باگردید.وی با اشاره به ضرورت تضمین بار در کریدور شمال – جنوب، تصریح کرد: بر اساس هدفگذاری انجامگردیده میان سه کشور در بیانیه نخستین نشست سهجانبه باکو، لازم هست برای تحقق هدف ترانزیت 15 میلیون تن کالا تا سال 2030، زمینه افزایش تردد ناوگان حملونقل بهویژه در بخش جادهای فراهم شود.وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر ضرورت تضمین پایداری انتقال بار میان سه کشور و کاهش حداکثری موانع تردد، پیشنهاد کرد ظرف سه ماه آینده، برنامه اقدام برای رسیدن به هدف 15 میلیون تن ترانزیت توسط سه کشور تهیه شود و سند آن نشست آتی سران سه کشور به امضاء برسد.وزیر راه و شهرسازی در ادامه به پروژههای توسعه زیرساختی کریدور شمال – جنوب اشاره کرد و بیان کرد: در حوزه ریلی، پروژه خطآهن رشت – آستارا به طول 160 کیلومتر با همکاری دولت فدراسیون روسیه در حال اجرهست. تاکنون 80 کیلومتر از اراضی مورد نیاز این پروژه تملک و تسطیح گردیده و بقیه مسیر نیز تا پایان سال جاری تکمیل و به پیمانکار روس برای عملیات اجرایی واگذار خواهد گردید.رئیس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان نیز درباره پایانه ریلی آستارا بیان کرد: بر اساس توافق با طرف آذربایجانی، مقرر گردیده اقدامات لازم برای تکمیل و بهرهبرداری کامل از این پروژه تا پایان سال 2025 انجام شود.اتمام عملیات اجرایی پل جدید مرزی کلاله- آقبند تا پایان سال جاریوی به توسعه مسیر جادهای ارس برای اتصال جمهوری آذربایجان به نخجوان از طریق قلمرو ایران اشاره کرد و بیان کرد: روند تعریض جاده 107 کیلومتری جلفا – کلاله و ساخت پل کلاله – آقبند در حال پیشرفت هست و طبق توافق دو کشور، عملیات اجرایی پل جدید مرزی تا پایان سال جاری به پایان خواهد رسید.صادق بیان کرد: جلوگیری از ازدحام و توقف ناوگان در مرزهای سه کشور اهمیت زیادی دارد و افزایش ظرفیت پذیرش مرزها و رفع موانع فرآیندی ما را به اهداف تعیینگردیده نزدیکتر خواهد کرد.رئیس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان همکاریهای گمرکی را از عوامل مهم توسعه ترانزیت دانست و افزود: پیشنهاد میکنم یاددارای بود تفاهم همکاریهای گمرکی میان ایران، آذربایجان، روسیه و هند که پیشتر تهیه و ارسال گردیده هست، هرچه سریعتر نهایی و به امضا برسد. نیز تبادل الکترونیکی اطلاعات کالا و وسایل نقلیه بین گمرکات سه کشور در چارچوب کریدور شمال – جنوب از موضوعات مهمی هست که باید برای آن تدابیر لازم اتخاذ شود. در همین رهستا پیشنهاد میکنم کارگروه فنی مشترکی برای تدوین سازوکار تبادل دادهها میان سه کشور ظرف ماه آینده تشکیل شود.صادق بیان کرد: حوزه انرژی یکی از زمینههای راهبردی همکاری سه کشور هست. باید کریدور شمال – جنوب را به محور انرژی نیز بسط دهیم و یک «کریدور انرژی» تعریف کنیم. وی افزود: همانگونه که آقای مصطفییف در نشست اخیر تهران بر آمادگی جمهوری آذربایجان برای برگزاری نشست سهجانبه برق تأکید کردند، پیشنهاد میکنم سه کشور با برگزاری نشستهای فنی مستمر، سنکرونسازی شبکه برق خود را هرچه سریعتر عملیاتی کنند.وی یادآور گردید: کریدور ترانزیتی شمال – جنوب چارچوبی منحصربهفرد برای توسعه مناسبات اقتصادی، حملونقلی و انرژی سه کشور هست. باید با تدوین سازوکارهای مناسب برای مدیریت این کریدور، از این فرصت مهم اقتصادی به نحو مؤثری بهره ببریم و با اتخاذ رویکردهای منعطف، چالشهای موجود را به حداقل برسانیم.ایران هاب ترانزیت و حلقه اتصال بریکس در کریدورهای جهانیمسرور: توسعه کریدورهای ترانزیتی را با وجود تحریمها ادامه میدهیمانتهای پیام/
دیدگاهها