اقتصادیبه گزارش پول و تجارت، بازار لوازم یدکی خودرو در ایران امروز بیش از آنکه صرفاً با کمقرار دارای بود یا گرانی قطعات مواجه باگردید، با اختلالات ساختاری و ناکارآمدی نظام توزیع و نظارت دستوپنجه نرم انجام میدهد. این بخش، که ستون فقرات خدمات پس از فروش خودرو و بخشی از اقتصاد واقعی کشور هست، اکنون تحت فشار سهگانهای از رگردید قیمتهای غیرقابل پیشبینی، کمقرار دارای بود قطعات کلیدی و جریان غیرشفاف واردات قرار دارد. فعالان صنفی و کارشناسان معتقدند، این وضعیت نه تنها تجارت و تولیدکنندگان را تحت تأثیر قرار داده، بلکه مصرفکنندگان را مجبور به خرید قطعات دست دوم یا بیکیفیت کرده و به طور مستقیم ایمنی و سلامت خودروها و سرنشینان را تهدید انجام میدهد.رکود و کمقرار دارای بود؛ معضل قطعات مونتاژی و وارداتیپیش از این، وفور قطعات چینی با قیمت پایینتر، دغدغه اصلی قطعهسازان و مشتریان قرار دارای بود، اما امروز حتی همین قطعات نیز با افزایش سرسامآور قیمتها از دسترس بسیاری از مصرفکنندگان خارج گردیدهاند. بازار لوازم یدکی این روزها علاوه بر رکود گردیدید، با کمقرار دارای بود قطعات به ویژه در خودروهای مونتاژی و وارداتی و گرانی قطعات داخلی و چینی مواجه هست. این شرایط باعث گردیده بازار کالاهای دست دوم و قطعات کارکرده رونق گیرد، وضعیتی که هرچندین موقتی نیاز مصرفکننده را پاسخ میدهد، اما پیامدهای ایمنی و اقتصادی جدی به همراه دارد.هماکنون قیمت انواع قطعات به حدی بالا رفته که بسیاری از فروشندگان مجبور گردیدهاند قیمتها را حتی به صورت ساعتی اعلام کنند. در صدر کمقرار دارای بود و کسری قطعات، خودروهای مدل جدید، وارداتی و چینی قرار دارند و متأسفانه کسی پاسخگوی بلاتکلیفی مردم نیست. مصرفکنندگان مجبورند بین صبر برای تأمین قطعه یا خرید قطعات غیررسمی و پرریسک انتخاب کنند. در این شرایط هم سازمانهای نظارتی فعلاً سکوت کرده و نظارهگر بازار هستند.رانت و جریان غیرشفاف وارداتاز دیگر دغدغههای فعالان بازار، ورود واسطهها و واردکنندگان غیرتخصصی به بازار هست. این افراد با بهرهگیری از کارتهای بازرگانی اجارهای و دسترسی به ارز مبادلهای، قادر به واردات قطعات با کیفیت پایین هستند که با قیمت محصولات باکیفیت فروخته میشوند. این چرخه، نه تنها حقوق مصرفکننده را تضییع انجام میدهد، بلکه ایمنی خودروها و سلامت کاربران را به خطر میاندازد و اعتماد عمومی به بازار را کاهش میدهد.کیفیت خودروهای مونتاژی و افزایش مصرف قطعاتکارشناسان معتقدند کیفیت پایین چندین خودروهای مونتاژی و وارداتی، یکی دیگر از عوامل افزایش مصرف قطعات و مراجعه مکرر مالکان به بازار هست. قطعات کممصرف و گرانقیمت خارجی، به خاطر تیراژ محدود و عدم صرفه اقتصادی تولید و واردات، به سختی در دسترس قرار میگیرند. این مساله باعث گردیده صاحبان خودروهای با تیراژ پایین، ناچار به خرید قطعات دست دوم یا غیررسمی شوند، وضعیتی که خطر حوادث و کاهش ایمنی خودروها را به همراه دارد.پیامدهای اقتصادی و ایمنیبه بیان کرده فعالان بازار و کارشناسان، وضعیت فعلی بازار لوازم یدکی ایران نتیجه ترکیبی از رکود اقتصادی، سیهستهای ارزی ناهماهنگ، ضعف در نظارت و کیفیت پایین خودروهای مونتاژی هست. پیامد این وضعیت، افزایش قیمتها، محدودیت دسترسی به قطعات، رگردید بازار ثانویه و قطعات بیکیفیت و تهدید مستقیم ایمنی خودروها و سرنشینان هست.فعالان صنفی تاکید دارند که اصلاح نظام تخصیص ارز، نظارت دقیق بر بازار و حمایت واقعی از تولیدکنندگان داخلی امکان داردد بخش زیادی از مشکلات موجود را کاهش دهد و بازار لوازم یدکی خودرو را به مسیر توسعه پایدار و امن بازگرداند.سیداحمد حسینی، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو تاکید انجام میدهد که اصلیترین مشکل بازار امروز، اختلال در تخصیص ارز و ورود غیرشفاف قطعات هست: در یک سال گذشته، توزیع ناعادلانه ارز و طولانی گردیدن فرآیند دریافت آن، تولیدکنندگان واقعی را دچار مشکل کرده و بسیاری از آنها ناچار گردیدهاند فعالیت خود را محدود یا متوقف کنند.وی نیز به مسئله ورود واسطهها و واردکنندگان غیرتخصصی اشاره انجام میدهد: قطعات خودروهای نسل جدید چینی و مونتاژی در بازار بسیار محدود هست و این کمقرار دارای بود باعث افزایش کاذب قیمت گردیده هست. بسیاری از مالکان مجبور به خرید قطعات دست دوم یا غیررسمی میشوند که این خود ریسک ایمنی خودروها را افزایش میدهد.جزئیات ارزبری 7 میلیارد دلاری خودروهای مونتاژی/تولید کاهشی، ارزبری افزایشیانتهای پیام/
دیدگاهها