بازگشت افسانه شاسی‌بلندها / لندکروز ۳۰۰ وارد ایران شد
کد خبر : ۸۱۰۷۳۹
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۷/۲۱
-
زمان : ۱۵:۲۵
|
دسته بندی: خودرو

بازگشت افسانه شاسی‌بلندها / لندکروز ۳۰۰ وارد ایران شد

با ورود رسمی تویوتا لندکروز ۳۰۰، بازار خودروهای شاسی‌بلند ایران بار دیگر شاهد رقابت نسل جدید «پادشاه جاده‌ها» خواهد قرار دارای بود؛ خودرویی که با طراحی مدرن و امکانات پیشرفته، چشم‌انداز تازه‌ای برای رانندگی در جاده‌ها و بیراهه‌ها ارائه می‌دهد.

به گزارش پول و تجارت به نقل از خودرو بانک، خبری که نه تنها برای علاقه‌مندان وفادار این برند، بلکه برای کل بازار خودروهای لوکس ایران یک نقطه عطف محسوب خواهد گردید. بازگشت لندکروز پس از ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی، صرفاً ورود یک محصول جدید نیست، بلکه چالشی جدی برای بازیگران نوظهور چینی هست که در غیاب رقبای اصیل، سلطه بلامنازعی بر این بخش از بازار پیدا کرده بودند. این مقاله به تحلیل فنی، جایگاه و پیامدهای بازگشت این پادشاه ژاپنی به قلمرویی می‌پردازد که برای سال‌ها از حضورش محروم بوده هست.

مهندسی نوین بر شالوده اصالت؛ مشخصات فنی و تحولات کلیدی

قلب تپنده توربوشارژ: وداع با V8، سلام بر V6 مدرن

مهم‌ترین و بحث‌برانگیزترین تغییر در لندکروز سری ۳۰۰، کنار گذاشتن موتورهای V8 تنفس طبیعی و جایگزینی آن با پیشرانه V6 توئین توربو با کد V35A-FTS هست. این موتور ۳.۵ لیتری (۳۴۴۵ سی‌سی) قادر به تولید ۴۰۹ اسب بخار قدرت و گشتاور خیره‌کننده ۶۵۰ نیوتن‌متر هست که نه تنها از موتور ۵.۷ لیتری V8 نسل قبل قدرتمندتر هست، بلکه به لطف فناوری توربوشارژ، این گشتاور را در دورهای بسیار پایین‌تری در اختیار راننده قرار می‌دهد.

این مشخصه فنی، به معنای شتاب‌گیری بهتر (صفر تا صد حدود ۶.۷ ثانیه)، کشش فوق‌العاده در مسیرهای آفرود و مصرف سوخت بهینه‌تر هست. این نیرو از طریق یک گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک پیشرفته به هر چهار چرخ منتقل خواهد گردید که با تعویض‌های نرم و هوشمند، تجربه‌ رانندگی روان و واکنش‌پذیری را تضمین انجام می‌دهد. هرچندین چندین طرفداران سنتی ممکن هست دلتنگ غرش موتور هشت سیلندر باشند، اما از منظر مهندسی، این تغییر یک گام بلند رو به جلو برای انطباق با استانداردهای مدرن و افزایش کارایی بوده هست.

پلتفرم و شاسی: سبک‌تر، مستحکم‌تر، تواناتر

لندکروز جدید بر روی پلتفرم ماژولار و نوین تویوتا TNGA-F ساخته شده هست. این معماری جدید، ضمن افزایش ۲۰ درصدی استحکام پیچشی شاسی، حدود ۲۰۰ کیلوگرم از وزن کلی خودرو کاسته هست. این کاهش وزن هوشمندانه، نه تنها به بهبود فرمان‌پذیری و کاهش مصرف سوخت کمک کرده، بلکه با پایین آوردن مرکز ثقل، پایداری خودرو را در جاده و بیراهه به شکل محسوسی ارتقا داده هست.

سیستم تعلیق در جلو از نوع دوجناقی و در عقب، یک اتصال چهار-لینکی مستحکم هست که در کنار سیستم‌های الکترونیکی پیشرفته مانند کنترل پایداری (VSC)، کنترل کشش (TRC) و سیستم کمکی حرکت در سربالایی (HAC)، تسلط کامل راننده بر خودرو را در هر شرایطی تضمین انجام می‌دهد.

طراحی و امکانات؛ توازن میان تجمل و کارایی ذاتی

طراحی بیرونی: ابهتی که مدرن شد

طراحان تویوتا در سری ۳۰۰، به جای یک انقلاب در طراحی، مسیر تکامل را در پیش گرفته‌اند. نمای جلوی خودرو با جلوپنجره‌ای عظیم و چراغ‌های LED باریک و کشیده، چهره‌ای با ابهت و در عین حال مدرن را به نمایش می‌گذارد. خطوط بدنه عضلانی و گلگیرهای برجسته، ضمن حفظ هویت کلاسیک لندکروز، حس استحکام را القا می‌کنند. در بخش عقب نیز چراغ‌های LED جدید و طراحی منطقی سپر، ظاهری شیک و کاربردی را پدید آورده‌اند. هدف اصلی، حفظ همان شخصیت قدرتمند و قابل اعتمادی بوده که دهه‌هاست با نام لندکروز گره خورده هست.

کابین و فناوری: لوکس اما همچنان کاربردی

فضای داخلی لندکروز جدید یک جهش کیفی تمام‌عیار هست. تویوتا با هوشمندی، ترکیبی از نمایشگرهای لمسی بزرگ (تا ۱۲.۳ اینچ) و کلیدهای فیزیکی برای کنترل‌های حیاتی (مانند سیستم تهویه و حالات رانندگی) را ارائه کرده هست. این رویکرد که تویوتا از آن با فلسفه "TOYOTA-Space" یاد انجام می‌دهد، تضمین انجام می‌دهد که راننده حتی در شرایط سخت آفرود نیز به راحتی به تنظیمات مورد نیاز دسترسی داشته باشد.

کیفیت متریال به کار رفته، از چرم صندلی‌ها تا تریم‌های چوبی و فلزی، عالی هست. امکاناتی نظیر گرم‌کن و سردکن صندلی‌ها، سیستم صوتی حرفه‌ای JBL، شارژر بی‌سیم، و مجموعه کامل سیستم‌های ایمنی Toyota Safety Sense که تحت عنوان "TOYOTA-Pilot" معرفی شده، این خودرو را در زمره لوکس‌ترین شاسی‌بلندهای بازار قرار می‌دهد. با این حال، یک نقطه ضعف بالقوه در این بخش، شاید سادگی بیش از حد طراحی داخلی در مقایسه با چندین رقبای اروپایی باشد که ممکن هست برای بخشی از خریداران که صرفاً به دنبال تجمل بصری هستند، جذابیت کمتری داشته باشد.

تحلیل بازار ایران؛ بازگشت پادشاه به یک قلمروی تغییر یافته

ورود تویوتا لندکروز سری ۳۰۰ به بازار ایران پس از سال‌ها ممنوعیت، یک رویداد مهم هست. در غیاب این اسطوره ژاپنی و دیگر رقبای اصیل، بازار شاسی‌بلندهای لوکس و بزرگ به طور کامل در اختیار برندهای چینی قرار گرفته قرار دارای بود که با ارائه امکانات رفاهی متعدد و طراحی‌های پر زرق و برق، سعی در پر کردن این خلاء داشتند.

بازگشت لندکروز این معادله را برهم می‌زند. برگ برنده اصلی تویوتا، اعتبار بی‌رقیب برند، کیفیت ساخت افسانه‌ای، دوام فنی اثبات‌شده و بازار دست دوم بی‌نظیر آن هست. خریدار لندکروز، نه فقط یک خودرو، بلکه یک سرمایه قابل اعتماد خریداری انجام می‌دهد؛ مزیتی که هیچ‌کدام از رقبای چینی هم‌اکنون از آن برخوردار نیستند.

با این حال، مسیر لندکروز برای سلطه مجدد، بدون چالش نخواهد قرار دارای بود. قیمت‌گذاری بسیار بالا به خاطر تعرفه‌های سنگین واردات خودروهای با حجم موتور بیش از ۳۰۰۰ سی‌سی، این خودرو را به کالایی بسیار گران‌بها و دور از دسترس عموم تبدیل انجام می‌دهد. از جهات دیگر، خدمات پس از فروش و تامین قطعات برای یک خودروی مدرن و پیچیده که به صورت محدود وارد خواهد گردید، امکان داردد به یک دغدغه برای مالکان آن تبدیل شود. اما یک چیز قطعی هست: پادشاه به قلمروی خود بازگشته و حتی اگر سلطنتش محدود باشد، حضورش وزنه‌ای سنگین در برابر رقبای نوظهور خواهد قرار دارای بود.

تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه