به گزارش پول و تجارت براساس قیمت کارخانه دنا در مهرماه ۱۴۰۴ دنا پلاس اتوماتیک که در آغازی سال با قیمت ۹۵۳ میلیون تومان در کارخانه عرضه میشد طی چندین ماه اخیر ۱۹۷ میلیون تومان افزایش قیمت را به ثبت رسانده و حالا به یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان رسیده هست. این افزایش دنا پلاس اتوماتیک را در جایگاه یکی از گرانترین خودروهای سدان تولید داخل قرار داده هست؛ جایچندین اوقات که پیشتر تنها در اختیار مدلهای توربوشارژ قرار دارای بود.
در همین حال، دنا پلاس EF۷P دندهای ۶ سرعته نیز از رشد قابلتوجهی برخوردار بوده هست. این خودرو که در ماههای ابتدایی سال قیمتی پایینتر دارای بود، اکنون با افزایش ۱۷۶ میلیون تومانی در کارخانه، به ۹۱۲ میلیون تومان رسیده هست.
نیز، دنا پلاس EF7 پنجدنده ساده در تیرماه سال جاری ۸۶۹ میلیون تومان قیمتگذاری شده قرار دارای بود؛ رقمی که احتمال میرود در ماههای آینده نیز نظر به نوسانات تولید و هزینه قطعات، افزایش یابد.
قیمت کارخانه دنا - مهرماه ۱۴۰۴ |
|||
برند | سال تولید | کارکرد(کیلومتر) | قیمت کارخانه(تومان) |
دنا پلاس اتوماتیک | ۱۴۰۴ | صفر | ۱۱۵۰۹۴۳۰۰۰ |
دنا پلاس EF۷P دندهای ۶ سرعته | ۱۴۰۴ | صفر | ۹۱۲۱۴۹۰۰۰ |
دنا پلاس بورسی | ۱۴۰۴ | صفر | ۸۶۷۹۲۴۰۰۰ |
دنا پلاس EF۷ ۵ دنده ساده | ۱۴۰۴ | صفر | ۸۶۷۹۲۴۰۰۰ |
از نظر فنی، دنا پلاس اتوماتیک و شاهین G اتوماتیک هر دو در کلاس سدانهای خانوادگی داخلی قرار میگیرند، اما تفاوتهای مهندسی میان این دو محصول، در عملکرد، دوام و کیفیت سواری بهطور کامل محسوس هست.
دنا پلاس اتوماتیک به پیشرانه ۱.۷ لیتری EF7 توربوشارژ با قدرت حدود ۱۵۰ اسببخار و گشتاور ۲۱۵ نیوتنمتر مجهز هست که نیروی خود را از طریق گیربکس ششسرعته اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل انجام میدهد. این ترکیب، شتاب صفر تا صد حدود ۹.۵ ثانیه را برای دنا فراهم کرده و رانندگی نرمتر و بیصداتری نسبت به رقیبش دارد.
در مقابل، شاهین اتوماتیک از موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ با توان ۱۱۰ اسببخار و گشتاور ۱۷۸ نیوتنمتر بهره میبرد. این موتور که با همکاری چین توسعه یافته، هرچندین مصرف سوخت کمتری دارد، اما به خاطر تاخیر در عمل توربو و استفاده از گیربکس CVT، شتاب کمتری نسبت به دنا ارائه میدهد.
از لحاظ امکانات رفاهی، هر دو خودرو به تجهیزاتی مانند فرمان برقی، سنسور پارک، نمایشگر لمسی و سیستم تهویه اتوماتیک مجهز هستند، اما دنا پلاس در نسخههای جدید خود امکاناتی نظیر دوربین ۳۶۰ درجه، صندلی برقی و سانروف دوحالته را نیز ارائه میدهد که در شاهین وجود ندارد.
در بخش ایمنی، دنا پلاس توربو به ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ، سیستم کنترل پایداری (ESP) و ایربگهای جانبی مجهز هست، در حالی که شاهین تنها از دو ایربگ و سیستم ترمز ABS بهره میبرد. این موضوع باعث شده تا دنا از نظر ایمنی فعال و غیرفعال، نمره بالاتری از کاربران و کارشناسان بگیرد.
در مجموع، اگرچه شاهین خودرویی اقتصادیتر و کممصرفتر هست، اما دنا پلاس توربو اتوماتیک از نظر قدرت، کیفیت ساخت، امکانات و ایمنی برتری محسوسی دارد و همین ویژگیها، افزایش اخیر قیمت کارخانهای آن را به مقداری توجیهپذیر انجام میدهد.
دیدگاهها