ابرثروتمندان دنیا، کالاهای لاکچری را کنار گذاشتند | هزاران دلار خرج تجربه‌هایِ فوق لوکس و کمیاب
کد خبر : ۸۱۰۹۵۵
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
-
زمان : ۰۵:۴۶
|
دسته بندی: اسلایدر

ابرثروتمندان دنیا، کالاهای لاکچری را کنار گذاشتند | هزاران دلار خرج تجربه‌هایِ فوق لوکس و کمیاب

پول و تجارت:مشکل کنونی بسیاری از سوپر میلیاردرهای دنیا این هست که کالاهای لوکس و باشکوه دیگر در تمام دنیا پیدا می شوند.

به گزارش پول و تجارت، نوشیدنی‌های گران‌قیمت، زندگی در عمارت‌های میلیاری ، داشتن الماس‌های تراش خورده پرزرق و برق و ماشین‌های آخرین مدل، همگی برای انسان‌ها لذت بخش هستند. سبک زندگی لاکچری برای چندین سال بسیار پرطرفدار شده قرار دارای بود. شرکت بریتانیایی نایت فرانک که از قدیمی‌ترین و معتبرترین شرکت‌های مشاوره املاک و سرمایه‌گذاری در جهان هست، اعلام کرد که بین سال‌های 2015 تا 2023، شاخص سرمایه‌گذاری در کالاهای لوکس حدود 70 درصد رشد داشته هست.

اکونومیست نوشت: به‌طور ناگهانی اما، همه چیز دگرگون گردید. از سال 2023 تاکنون، این شاخص دچار افول 6 درصدی گردید. سهام شرکت‌های تولید‌کننده نوشیدنی‌های لوکس حدود 20 درصد کاهش یافتند و در آمریکا به اعلام شاخص‌های رسمی، قیمت قایق‌ها و جت‌های شخصی، 6 درصد کاهش یافته‌اند. نیز قیمت ساعت‌های رولکس در بازارهای دست دوم، 30 درصد کمتر شده هست.

به گفته ساویلز، شرکت معروف در حوزه املاک، قیمت‌ ملک‌های رده بالا در اغلب نقاط جهان، به سختی رشد داشته هست. قیمت خانه‌های برتر در لندن و پاریس کاهش یافته هست. در فرانسیسکو، دو سال پیش خانه‌ای در «خیابان میلیاردرها»ی به قیمت ۳۲ میلیون دلار برای فروش گذاشته شده قرار دارای بود، درحالی که فروشندگان اکنون قیمت را به ۲۶ میلیون دلار کاهش داده‌اند.

بازار دارایی‌های ثروتمندان دچار رکود شده است

شاید ساده‌ترین علت در توضیح چنین رکودی، تحت فشار بودن ابرثروتمندان جهانی باشد. اما این استدلال که آنها تحت فشار مالی هستند، به‌سختی قابل قبول هست. طبق گزارش فوربس، اکنون بیش از ۳۰۰۰ میلیاردر در سراسر جهان وجود دارد، در حالی که سال گذشته این تعداد ۲۸۰۰ نفر قرار دارای بود.

یک  درصد از ثروتمندان آمریکایی، ۱۴ درصد از کل دارایی خانوارهای کشور را در اختیار دارند که بالاترین میزان در چندین دهه اخیر هست. حتی در سان فرانسیسکو، جایی که کسی کمتر رغبت به خرید عمارت دارد، به‌واسطه‌ی رونق هوش مصنوعی ، روزانه میلیونرهای جدیدی ساخته می‌شوند.

تغییر معیارهای بنیادین و چرخش اقتصاد

بازار نزولی کنونی و چرخش از زندگی لاکچری بنابراین تغییر سریع اقتصاد کالاهای لوکس هست. برای درک چنین رخدادی، باید نگاهی به نوشته‌های تورسین وبلن، اقتصاددان آمریکایی قرن بیستم انداخت. به اعتقاد او، لوکس بودن یک کالا لزوما به خاطر گران‌قیمت بودن آن نیست، بلکه به کمیاب بودن و محدود بودن آن بستگی دارد. بنابراین، مصرف یک‌نفر می‌تواند دسترسی دیگران به این کالاها را محدود کرده و کاهش دهد. این بازار رقابتی و انحصاری، ویژگی اصلی یک کالای لوکس هست.

آنچه که اکنون در اقتصاد این کالاها تغییر کرده هست، همین معیارهای بنیادین هست.

کالاهای نایاب دیگر نایاب نیستند!

مشکل کنونی بسیاری از سوپر میلیاردرهای دنیا این هست که کالاهای لوکس و باشکوه دیگر در تمام دنیا پیدا می شوند. نوشیدنی‌های گران همه جا تولید می شوند و الماس‌های مصنوعی تراش خورده، قابل تشخیص از نمونه‌های واقعی نیستند. از طرفی، رشد بازارهای دست دوم باعث شده هست که دیگر هرکسی قادر به خرید ساعت‌های رولکس یا کت‌های کیتون با مبالغ بسیار پایین‌تری باشد. حتی اجاره کردن یک جت شخصی هم دیگر امر دشوار و خاصی نیست.

در چنین شرایطی، ثروتمندان اکنون پول خود را صرف تجربه‌های بزرگ‌تر و بهتر می‌کنند؛ تجربه‌هایی که اغلب از جنس خدمات هستند، نه محصولات فیزیکی.

اکونومیست برای بررسی این موضوع، شاخص‌هایی را برای خدمات فوق‌لوکس طراحی کردند که شامل همه چیز شامل بلیط سوپربال، تا صرف غذا در رستوران سه ستاره میشلن، خواهد گردید.

این شاخص‌ها تجربه‌هایی هستند که در سطح جهانی شناخته شده‌اند. تجربه‌هایی که نه فقط خوب، بلکه بهترین در نوع خود هستند و نیز امکان برآورد تراکنش‌های آنان در طول سال‌ها وجود داشته باشد.

بر اساس محاسبات اکونومیست، شاخص خدمات فوق‌لوکس از سال ۲۰۱۹ تا به امروز، در حدود ۹۰ درصد افزایش یافته هست. این درحالی هست که قیمت کالاهای فیزیکی لوکس از سال ۲۰۲۳ کاهش یافته هست؛ اما این شاخص همچنان در حال رشد هست.

قیمت‌ها حیرت‌آور است!

افزایش شدید قیمت خدمات لوکس دقیقاً مشابه همان روندی هست که بازار کالاهای لوکس را تحت تأثیر قرار داده هست. برای مثال، هتل Le Bristol را که یکی از بهترین هتل‌های پاریس هست، در نظر بگیرید. تقاضای جهانی برای شنا در استخر روف این هتل با چشم‌انداز برج ایفل، بسیار بالاست. بسیاری از مهمانان روی تراس سرسبز هتل بیشتر وقت خود را صرف عکاسی از کوکتل‌هایشان می‌کنند تا نوشیدن آن‌ها. با این حال، هتل کمتر از ۲۰۰ اتاق دارد، بنابراین اقامت در آن بسیار رقابتی هست و قیمت یک شب اقامت اکنون دو برابر سال ۲۰۱۹ شده هست.

نیز، برای بسیاری از افراد داشتن خدمتکاری که خانه‌شان را مرتب و زیبا نگه دارد، بااهمیت هست، اما بهترین خدمتکارها خیلی کمیاب هستند. در آمریکا، حقوق خدمتکاران حرفه‌ای نسبت به سال ،۲۰۱۹ حدود ۵۰ درصد افزایش یافته هست. خدمتکاران در پالم بیچ، منطقه‌ای ثروتمندنشین در فلوریدا، اکنون به طور معمول بیش ازصد و پنجاه هزار دلار در سال درآمد دارند.

تجربه‌های غیرقابل فروش و لذت خاص بودن

نکته همین‌جاست؛ درواقع، شاید بتوان یک ساعت گران‌قیمت را دوباره فروخت، اما نمی‌توان یک تجربه خاص در هتلی لاکچری را با فروش برای دیگری تکرار کرد. احتمالا به همین دلیل هست که قیمت بلیط سوپربال، به تازگی دو برابر شده هست. شرکت در مت‌گالا، البته اگر بتوانید بلیت آن را پیدا کنید، بیش از دو برابر قیمت سال ۲۰۱۹ هزینه دارد. حتی قیمت منوی رستوران بنو، رستوران سه ستاره میشلن در سان‌فرانسیسکو، از سال ۲۰۱۵ تاکنون ۷۸، درصد افزایش یافته هست.اما آیا غذای این رستوران نهایتا بیش از 500 دلار ارزش دارد؟

منطق چنین هزینه‌کردن هایی به این برمیگردد که وقتی کسی در یک رستوران لوکس غذا می‌خورد، تنها هزینه غذا و خدمات رستوران را پرداخت نمیکند، بلکه با اطمینان داشتن از اینکه در آن چندین ساعت، هیچ کس دیگری در جهان نمی‌تواند پای میز او بنشیند، چنین تجربه‌ای را لذت‌بخش انجام می‌دهد. احساس قرار داشتن در موقعیت‌های کمیاب و منحصر‌به‌فرد در حدی هست که بسیاری برای هفته‌های مد نیویورک و پاریس، گردهمایی‌های خصوصی خیریه‌ها، مرحله پلی‌آف ‌ان‌بی‌ای و رویدادهای مشابه، هزاران دلار هزینه می‌کنند.

امروزه، برخلاف کالاهای لوکس، هیچ دسترسی آسانی به این تجربه‌ها وجود ندارد، و همین باعث خواهد گردید که افراد با لذت بیشتری از این تجربه‌ها برای دیگران بگویند.

این دقیقاً بخش بزرگی از جذابیت اقتصاد لوکس جدید هست؛ وقتی امکان دارد جزو تعداد محدودی قرار دارای بود که شاهد رویدادهای خاص هستند، چرا باید وقت و پول خود را صرف یک انگشتر الماس کنید؟

تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه