پاشنه آشیل کارگزاران بورس چیست؟
کد خبر : ۸۱۰۹۸۲
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
-
زمان : ۰۷:۲۴
|
دسته بندی: اسلایدر

پاشنه آشیل کارگزاران بورس چیست؟

پول و تجارت: روزهای داغ بورس تهران در شرایطی هست که خط مقدم این بازار، یعنی کارگزاری‌ها که واسط اصلی بازار سهام محسوب می‌شوند، حال و روز خوشایندی ندارند.

به گزارش پول و تجارت، روزنامه ایران نوشت:

هفته گذشته که روز کارگزار برگزار گردید، گلایه‌های بسیاری از سوی فعالان این بخش شنیده می‌گردید و بعضاً حتی راه چاره را ناآگاهانه در افزایش کارمزد معاملات عادی عنوان می‌کردند. تصویر خیلی ساده آن هست که رکود پنج‌ساله بورس تهران باعث شده تا درآمدهای این واسطه‌ها رو به افول رود، حال آنکه هزینه‌هایشان با تورم افزایش یابد و بسیاری از آنها حتی در معرض ورشکستگی قرار گیرند.

شاید رونق معاملاتی که در روزهای اخیر شاهد آن بودیم و روز گذشته نیز رکورد سه ماهه ارزش معاملات خرد سهام شکسته گردید، بتواند مسکنی برای برون‌رفت از این وضعیت باشد. با این حال، ریشه درد جای دیگری هست و آن هم تک‌درآمدی بودن مدل کسب‌وکار کارگزاری‌هاست که صرفاً بر پایه کارمزد معاملات شده و هر چرخه رو به بالا یا رو به پایینی منجر به انبساط و انقباض شدید این صنعت شده هست.

امیر وفایی، کارشناس بازار سرمایه بیان می‌کند: «ما فقط از محل کارمزد معاملات درآمد داریم، در حالی که در دنیا منابع درآمدی دیگری هم وجود دارد. در کشور ما بابت کارمزد معاملات بلوکی یا خدمات کارشناسی برای ارائه خدمات اعتباری و نیز خدماتی مانند معاملات الگوریتمی یا مشتقه هیچ کارمزدی دریافت نمی‌شود. من اعتقادی به افزایش کارمزد معاملات معمولی ندارم، اما به‌نظرم کارمزد معاملات بلوکی و خدمات کارشناسی می‌تواند به پایداری صنعت کمک کند. ظاهراً راه برون‌رفت از این وضعیت، در تنوع‌بخشی به درآمدها، اصلاح نظام کارمزدها، بازنگری در تخفیف صندوق‌ها و گسترش ابزارهای نوین مالی هست.»

تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه