چرا نصف مهارت‌آموختگان وارد بازار کار نمی شوند؟
کد خبر : ۸۱۱۰۷۶
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۷/۲۲
-
زمان : ۰۹:۴۹
|
دسته بندی: اقتصاد

چرا نصف مهارت‌آموختگان وارد بازار کار نمی شوند؟

با وجود آموزش میلیون‌ها نفر در مراکز فنی‌وحرفه‌ای طی سال‌های اخیر، آمارها نشان می‌دهد که بخش بزرگی از این افراد یا هنوز وارد بازار کار نگردیده‌اند یا در آن ماندگار نقرار دارای بوده‌اند.

اقتصادیبه گزارش پول و تجارت؛ در دنیای امروز که فناوری با سرعتی چشم‌گیر در حال تحول هست، بازار کار نیز به‌تبع آن دستخوش تغییرات اساسی گردیده هست. در این میان، کارگران و نیروهای کارگری بیش از گذشته نیازمند به‌روزرسانی مهارت‌های خود هستند تا نه‌تنها در شغل فعلی خود ماندگار بمانند، بلکه شانس بیشتری برای یافتن فرصت‌های شغلی بهتر دارای بوده باشند.پایان دوره‌های مهارتی فرش دست‌باف در لرستان/۷۳۵ بافنده آموزش دیدندبر اساس گزارش‌های منتشرگردیده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، یکی از مهم‌ترین دلایل بیکاری و عدم جذب نیرو در صنایع مختلف، عدم تطابق مهارت‌های کارجویان با نیازهای روز بازار کار عنوان گردیده هست. در همین رهستا، کارشناسان حوزه اشتغال بر این باورند که مهارت‌آموزی یک ضرورت غیرقابل‌انکار برای ماندگاری در شغل و افزایش توان رقابت در بازار کار هست.*آمار نگران‌کننده از بازار کار مهارت‌آموختگان؛ نیمی غیرفعال، یک‌سوم بیکار!علی حسین شهریور، دبیرکل خانه تعاونگران در بیان کرد و گویی درباره آمار نگران کننده از بازار کار  بیان کرده هست:در فاصله سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ بیش از ۳ میلیون و ۹۰۶ هزار نفر توسط سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور آموزش دیده‌اند.وی ادامه داد: از میان بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار مهارت‌آموخته که با کد ملی رصد گردیده‌اند، ۹۷.۷ درصد در سن کار قرار دارند، اما تنها ۵۱.۱ درصد فعال اقتصادی و ۴۸.۹ درصد غیر فعال قرار دارای بوده‌اند. این یعنی حدوداً نیمی از افراد آموزش‌دیده یا به بازار کار وارد نگردیده‌اند یا از آن خارج گردیده‌اند.شهریور افزود:آموزش مهارت به افراد غیر فعال اقتصادی در صورتی ارزشمند هست که منجر به فعال‌سازی آن‌ها در بازار کار شود؛ یعنی آموزش باید با انگیزه اشتغال، کارآفرینی یا بازگشت به فعالیت طراحی شود. در غیر این صورت، سرمایه‌گذاری آموزشی بر گروه‌های فاقد قصد یا امکان اشتغال، بازدهی اقتصادی و اجتماعی ندارد.وی با تأکید بر اینکه هر آموزش مهارتی لزوماً منجر به اشتغال نخواهد گردید، تصریح کرد: در میان افراد فعال اقتصادی نیز ۳۳ درصد بیکار و ۶۷ درصد شاغل هستند؛ رقمی که نرخ بیکاری بالاتری را نسبت به میانگین کشور نشان می‌دهد. این یعنی شکاف میان نظام آموزش مهارت و نیاز واقعی بازار کار همچنان عمیق هست.وی بیان کرد: از میان شاغلان، حدود ۷۰ درصد مزدبگیر و ۳۰ درصد شاغل مستقل هستند که بخش عمده مزدبگیران، کارگرانی‌ هستند که در محیط کار یا از طریق آموزش‌های تکمیلی مهارت دیده‌اند، نه افرادی که مستقیماً از مسیر آموزش فنی‌وحرفه‌ای وارد بازار کار گردیده باشند. بنابراین بخش عمده اشتغال این گروه در واقع ادامه اشتغال موجود هست، نه ایجاد فرصت جدید.شهریور ادامه داد:تا زمانی که میان مراکز آموزش فنی‌وحرفه‌ای و بنگاه‌های تولیدی پیوند نهادی برقرار نشود، آموزش‌ها همچنان از واقعیت بازار فاصله خواهند دارای بود. باید از آموزش صرفاً مهارت‌محور به سمت آموزش اشتغال‌محور حرکت کنیم؛ یعنی آموزش‌هایی که به فرصت واقعی کار منتهی شوند، نه صرفاً گواهینامه مهارت.مرتضی صالحی، یکی از مربیان مراکز آموزش فنی‌وحرفه‌ای، بیان کرد:"زمانی دارای بودن یک مهارت ساده برای یافتن شغل کافی قرار دارای بود، اما امروز دیگر چنین نیست. مهارت‌ها باید تخصصی‌تر، متنوع‌تر و به‌روزتر باشند. کارگری که دانش کار با ابزارهای جدید را ندارای بوده باگردید، خیلی زود جای خود را به نیروی ماهرتر خواهد داد."در چندین صنایع شامل ساختمان، صنایع فلزی، حمل‌ونقل، خدمات فنی و حتی کشاورزی، ورود فناوری‌های نو مانند سیستم‌های هوشمند، ابزارهای اتوماسیون و نرم‌افزارهای تخصصی، موجب گردیده که نیروی کار نیاز به آموزش‌های جدید و به‌روزرسانی مهارت‌های خود دارای بوده باگردید.فاطمه مرادی، یکی از کارگران فنی در صنعت تولید قطعات خودرو، نیز معتقد هست که آموزش‌های دوره‌ای توانسته او را در موقعیت شغلی بهتری قرار دهد. او بیان می‌کند:"در گذشته فقط کار عملی بلد قرار دارای بودم، اما حالا با گذراندن دوره‌های آموزشی، کار با دستگاه‌های دیجیتال را هم یاد گرفتم. این باعث گردید نه تنها حقوقم بیشتر شود، بلکه در شرکت هم ارتقا بگیرم."مراکز آموزش فنی‌وحرفه‌ای در سطح کشور، نقش مهمی در ارتقای سطح مهارت کارگران دارند. با این حال، هنوز بسیاری از کارگران به اهمیت آموزش‌های مهارتی پی نبرده‌اند یا امکان دسترسی کافی به دوره‌های آموزشی را ندارند. کارشناسان معتقدند حمایت دولت از آموزش‌های مهارتی و فراهم‌کردن بسترهای یادگیری برای همه گروه‌های شغلی، امکان داردد گامی بزرگ در کاهش بیکاری و افزایش بهره‌وری نیروی کار باگردید.بنا براین گزارش،سرانجام، آنچه بیش از پیش اهمیت دارد، این هست که یادگیری و مهارت‌آموزی یک فرآیند دائمی هست، نه مقطعی. در دنیای امروز، ماندگاری در شغل تنها با به‌روز قرار دارای بودن و افزایش توانمندی‌های فردی امکان‌پذیر هست.انتهای پیام/
تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه