به گزارش پول و تجارت به نقل از روزنامه ایران، در حالی که ما با حوصله منتظر رونمایی از لکسوس LFR بودیم، تویوتا با نوعی غافلگیری متفاوت همه را شگفتزده کرد. ابرخودرویی که از آن صحبت میکنیم هنوز در صحنه ظاهر نشده هست، اما پخش زنده پر سروصدای تویوتا از ژاپن چندین خودروی جالب را به نمایش گذاشت. در کنار مینیون ششچرخ لکسوس LS و نسخه کوپه مرتفع سنچری، یک میهمان غیرمنتظره هم حضور دارای بود: «کرولای جدید!»
اگرچه بهصورت رسمی یک مدل مفهومی نامگذاری شده هست، اما استفاده از آینههای جانبی معمولی این تصور را ایجاد انجام میدهد که فاصله چندینانی تا مرحله تولید ندارد. نکته جالبتر اینجاست: وجود درپوش سوخت روی گلگیر جلو بهوضوح نشان میدهد که با یک خودروی برقی (EV) سروکار داریم. از نظر فنی ممکن هست هیبریدی قابل شارژ (Plug-in Hybrid) باشد، اما خب، این همان چیزی هست که تویوتا پریوس برایش ساخته شده، درست هست؟
هرچندین عرضه نسخه برقی حدوداً قطعی ظاهراً، تصور آیندهای بدون کرولای مجهز به موتور احتراق داخلی دشوار هست. سرانجام، این خودرو پرفروشترین نام در تاریخ صنعت خودروسازی هست و تویوتا با عرضه آن صرفاً بهعنوان یک مدل برقی، در واقع به خودش لطمه میزند. نظر به بدبینی دیرینه این شرکت نسبت به اینکه خودروهای برقی روزی بتوانند بهطور کامل جایگزین مدلهای سنتی شوند، بهنظر میرسد نسخه مجهز به موتور درونسوز هنوز سالهای زیادی عمر خواهد دارای بود.
هماکنون، تویوتا جزئیات بیشتری را فاش نکرده و تنها کاری که از دست ما برمیآید، حدس و گمان هست. یکی از احتمالات این هست که نسخه برقی کرولا در کنار مدلی حدوداً مشابه با موتور بنزینی عرضه شود درست مانند رویکرد جدید لکسوس ES که چه در نسخه هیبریدی و چه در نسخه برقی، ظاهر حدوداً یکسانی دارد. از جهات دیگر، ممکن هست تویوتا این کرولای جسور و آیندهنگر را در کنار یک مدل متعارفتر با موتور احتراق داخلی (ICE) عرضه کند.
نسل فعلی از نظر طراحی رویکردی محافظهکارانه دارد، در حالی که این مدل مفهومی بسیار جسورانهتر و مدرنتر ظاهر شده هست. از جزئیات شاخص طراحی آن امکان دارد به چراغهای روشنایی روز با طرح پیکسلی، اسپویلر داکتیل (دماردکی) و خط شانهای که در نزدیکی ستون A به سمت پایین شیب پیدا انجام میدهد اشاره کرد. کاپوت کوتاه خودرو نشان میدهد که شاید از یک پلتفرم اختصاصی مخصوص خودروهای برقی استفاده انجام میدهد.
با این حال، تویوتا بهتازگی از موتور چهارسیلندر فوقفشرده جدیدی سخن گفته که ممکن هست در زیر کاپوت این مدل هم جا بگیرد، بنابراین هنوز مشخص نیست که این خودرو صرفاً برقی هست یا خیر. در هر صورت، زبان طراحی جدید کرولا بهروشنی از جهتی تازه و چشمگیر در مسیر این مدل خبر میدهد؛ مسیری که پس از دههها محافظهکاری، چهره کرولا را متحول انجام میدهد.
رونمایی کامل این خودرو قرار هست در نمایشگاه خودرو و نیرو محرکه ژاپن ۲۰۲۵ (Japan Mobility Show 2025) انجام شود؛ رویدادی که در تاریخ ۲۹ اکتبر و در اولین روز ویژه رسانهها درهای خود را خواهد گشود.
دیدگاهها