به گزارش پول و تجارت به نقل از خودرو بانک، فونیکس F9 در حال گذراندن مراحل فنی و قانونی برای عرضه در ایران هست، قرار هست پایانی بر رویه نامگذاریهای عددی پیشین باشد و با کد F9، مسیری جدید و منسجم را برای خانواده محصولات آینده فونیکس ترسیم کند. این محصول که حاصل بلوغ طراحی و مهندسی شرکت چری هست، با تکیه بر پلتفرم پیشرفته T2X و ارائه در دو نسخه بنزینی و هیبریدی، تلاش دارد تا تعریفی نو از یک کراساوور میانسایز لوکس و مدرن را به مشتریان ایرانی ارائه دهد و چالشی جدی برای تمام رقبای حاضر در این سگمنت ایجاد کند
یکی از برجستهترین ویژگیهای فونیکس F9، زبان طراحی بهطور کامل جدید و متحولشده آن هست که این خودرو را به وضوح از سایر محصولات خانواده فونیکس متمایز انجام میدهد. طراحان با الهام از روندهای روز خودروسازی جهان، هویتی قدرتمند، لوکس و در عین حال مینیمال برای این پرچمدار خلق کردهاند.
ابعاد بزرگ این خودرو با طولی برابر با ۴۸۲۰ میلیمتر، عرض ۱۹۳۰ میلیمتر و ارتفاع ۱۶۹۹ میلیمتر، در کنار فاصله محوری ۲۸۲۰ میلیمتر، نه تنها فضایی جادار و راحت را در داخل کابین تضمین انجام میدهد، بلکه ظاهری باوقار و کشیده به آن بخشیده هست.
در نمای جلوی فونیکس F9، جلوپنجره بزرگ با الگوی سهبعدی و تزئینات کرومی، چهرهای مصمم و لوکس را به نمایش میگذارد. چراغهای اصلی باریک و کشیده با فناوری LED، در ترکیبی هماهنگ با خطوط کاپوت و سپر، حالتی تهاجمی و مدرن ایجاد کردهاند. در نمای جانبی، خطوط صاف و کشیده، سقف با شیب ملایم و رینگهای بزرگ آلومینیومی (تا ۲۰ اینچ در نسخههای فول) شخصیتی پویا و عضلانی را به تصویر میکشند.
دستگیرههای درِ مخفیشونده نیز علاوهبر بهبود آیرودینامیک، بر ظاهر فناورانه و پاک خودرو تأکید دارند. در نمای عقب، چراغهای یکپارچه LED که تمام عرض خودرو را پوشش میدهند، به همراه اسپویلر سقفی و خروجیهای اگزوز تزئینی، هویتی مدرن و هماهنگ با سایر بخشها خلق کردهاند.
فضای داخلی فونیکس F9 نقطه اوج طراحی مدرن و کاربردی این خودرو هست. داشبورد با ساختاری مینیمال و افقی، میزبان یک پنل شیشهای یکپارچه هست که دو نمایشگر بزرگ دیجیتال را در خود جای داده هست؛ یکی برای مجموعه ابزار پشت فرمان و دیگری برای سیستم اطلاعات و سرگرمی.
این طراحی، ضمن ایجاد فضایی فناورانه، دسترسی راننده به اطلاعات و کنترلها را تسهیل انجام میدهد. کیفیت متریال به کار رفته در کابین، شامل چرم مصنوعی با دوختهای ظریف بر روی صندلیها و رودریها، تریمهای آلومینیومی و سطوح نرم، حسی از کیفیت و لوکس بودن را به سرنشینان منتقل انجام میدهد. صندلیهای ارگونومیک با قابلیت تنظیم برقی، حافظه و سیستم تهویه، در کنار فضای پای بسیار مناسب در ردیف دوم و صندوق بار جادار، فونیکس F9 را به گزینهای ایدهآل برای سفرهای خانوادگی تبدیل کرده هست.
فونیکس F9 بر روی پلتفرم مدرن T2X چری توسعه یافته هست؛ سازهای که قابلیت پشتیبانی از انواع قوای محرکه بنزینی، هیبریدی و تمام الکتریکی را داراست. مدیران خودرو قصد دارد این کراساوور پرچمدار را در دو نسخه بنزینی و هیبریدی به بازار ایران عرضه کند تا بتواند طیف وسیعتری از نیازها و سلایق مشتریان را پوشش دهد.
نسخه استاندارد فونیکس F9 به یک پیشرانه ۲.۰ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ با فناوری تزریق مستقیم سوخت (TGDI) مجهز شده هست. این موتور قدرتمند قادر به تولید حداکثر توان ۲۶۱ اسب بخار و گشتاور چشمگیر ۴۰۰ نیوتنمتر هست. نیروی تولیدی از طریق یک گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه تَر (Wet DCT) به چرخها منتقل خواهد گردید.
این ترکیب فنی، شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعت را در حدود ۹ ثانیه ممکن میسازد و حداکثر سرعت آن به ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت میرسد. در نسخههای بالاتر، سامانه انتقال قدرت به چهار چرخ (AWD) نیز در دسترس خواهد قرار دارای بود که پایداری و قابلیتهای حرکتی خودرو را در شرایط مختلف جادهای بهبود میبخشد.
برای پاسخ به روند جهانی برقیسازی و ارائه گزینهای بهینهتر، نسخه هیبریدی فونیکس F9 نیز در راه بازار ایران هست. این مدل از ترکیب یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ با یک یا دو موتور الکتریکی بهره میبرد که مجموع توان خروجی آنها به بیش از ۳۶۵ اسب بخار میرسد. این قوای محرکه پیشرفته که با یک گیربکس اختصاصی هیبریدی (DHT) جفت شده، علاوهبر ارائه عملکردی سریعتر نسبت به نسخه بنزینی، مصرف سوخت ترکیبی را به شکل قابل توجهی کاهش میدهد و تجربهی رانندگی نرم و بیصدایی را بهویژه در محیطهای شهری فراهم انجام میدهد.
فونیکس F9 با هدف رقابت در بالاترین سطح بازار کراساوورهای میانسایز، با لیستی کامل از تجهیزات رفاهی و ایمنی عرضه خواهد گردید که آن را همرده محصولات معتبر جهانی قرار میدهد. این خودرو نهتنها در بخش فنی، بلکه در زمینه فناوریهای نوین و سیستمهای کمکراننده نیز حرفهای زیادی برای گفتن دارد.
در بخش امکانات رفاهی، فونیکس F9 به مواردی همچون سقف پانورامیک، سیستم صوتی حرفهای برند سونی با ۸ بلندگو، شارژر بیسیم تلفن همراه، تهویه مطبوع اتوماتیک چندینمنطقهای با فیلتر تصفیه هوا، درب صندوق برقی هوشمند، نورپردازی داخلی چندینرنگ و پشتیبانی از Apple CarPlay و Android Auto مجهز هست.
اما نقطه قوت اصلی این خودرو در بخش ایمنی نهفته هست. مجموعه کامل سیستمهای پیشرفته کمکراننده (ADAS) شامل کروز کنترل تطبیقی، سیستم ترمز اضطراری خودکار، رادار هشدار برخورد از جلو، سیستم کمکی حفظ حرکت بین خطوط، هشدار نقطه کور و دوربین دید ۳۶۰ درجه با کیفیت بالا، سطح ایمنی فعال را به شکل چشمگیری ارتقا داده هست. در کنار این موارد، وجود حداکثر ۱۰ کیسه هوا (شامل ایربگهای جلو، جانبی و پردهای) و ساختار بدنه مستحکم، ایمنی غیرفعال سرنشینان را تضمین انجام میدهد.
فونیکس F9 با ورود به بازار، خود را در مقابل رقبای قدرتمند وارداتی جدید مانند هاوال H9، تانک ۵۰۰ و اکستریم VX خواهد دید. برگ برنده F9 در این رقابت، ترکیب طراحی مدرن و اروپایی، کابین فناورانه و باکیفیت، مشخصات فنی قدرتمند و ارائه نسخه هیبریدی به عنوان یک مزیت استراتژیک هست.
در حالی که رقبایی مانند تانک ۵۰۰ بیشتر بر قابلیتهای آفرودی تمرکز دارند، فونیکس F9 با ارائه تعادلی میان راحتی، لوکس بودن و عملکرد، خانوادههای شهری و افرادی را هدف قرار میدهد که به دنبال یک کراساوور مدرن، جادار و مجهز برای استفادههای روزمره و مسافرتی هستند. موفقیت این خودرو تا حد زیادی به استراتژی قیمتگذاری مدیران خودرو بستگی خواهد دارای بود، اما بدون شک پتانسیل لازم برای تبدیل شدن به یکی از بازیگران اصلی در سگمنت خود را داراست.
دیدگاهها