به گزارش پول و تجارت، آمریکا و چین از امروز (سهشنبه) دریافت عوارض بندری از شرکتهای کشتیرانی یکدیگر را آغاز کردند که شامل همه چیز از اسباببازیهای کریسمس گرفته تا نفت خام خواهد گردید و به گفته تحلیلگران، درگیری تجاری دو اقتصاد بزرگ جهان را به پهنه دریاها کشانده هست.
دولت دونالد ترامپ اوایل امسال از طرحی برای اعمال عوارض برای کشتیهای مرتبط با چین خبر داد که هدف از آن کاهش نفوذ پکن بر صنعت جهانی کشتیرانی و تقویت صنایع کشتیسازی آمریکا عنوان گردید.
به گفته رویترز، پیشتر در دوران ریاستجمهوری جو بایدن نیز تحقیقات رسمی نشان داده قرار دارای بود که چین با سیاستها و رویههای ناعادلانه بر بخشهای کشتیرانی، لجستیک و کشتیسازی جهان سلطه یافته هست؛ نتایج این بررسی راه را برای اعمال جریمههای کنونی هموار کرد.
تحلیلها نشان میدهد شرکت چینی کاسکو که یکی از بزرگترین شرکتهای حملونقل کانتینری جهان هست، بیشترین آسیب را متحمل خواهد گردید و نزدیک به نیمی از هزینه پیشبینیشده ۳ ٫ ۲ میلیارد دلاری این بخش در سال ۲۰۲۶ را پرداخت خواهد کرد.
چین نیز هفته گذشته در واکنشی متقابل اعلام کرد که از همان تاریخ، عوارض بندری خود را برای کشتیهای مرتبط با آمریکا وضع خواهد کرد.
به گفته یک تحلیلگر شرکت جفریز، حدود ۱۳ درصد از نفتکشها و ۱۱ درصد از کشتیهای کانتینربر جهان تحت تأثیر این تصمیم قرار خواهند گرفت.
شرکت کارگزاری حملونقل دریایی «اکسکلوسیو» که دفتر مرکزی آن در یونان قرار دارد، در گزارشی نوشت: این تقابل متقارن دو کشور را وارد چرخهای از مالیاتهای دریایی انجام میدهد که خطر برهمزدن جریانهای حملونقل جهانی را در پی دارد.
در واکنش به محدودیتهای اخیر چین در صادرات مواد معدنی حیاتی، ترامپ روز جمعه تهدید کرد که تعرفههای ۱۰۰ درصدی جدیدی علیه کالاهای چینی اعمال خواهد کرد و از اول نوامبر نیز محدودیتهای صادراتی تازهای را برای «هرگونه نرمافزار حیاتی» به اجرا خواهد گذاشت.
چندین ساعت پس از این اظهارات، مقامهای دولت آمریکا هشدار دادند کشورهایی که در هفته جاری در سازمان بینالمللی دریانوردی وابسته به سازمان ملل به طرح کاهش گازهای گلخانهای حاصل از کشتیرانی رأی مثبت دهند، ممکن هست با تحریم، ممنوعیت بندری یا جریمههای سنگین روبهرو شوند.
چین بهطور علنی از این طرح زیستمحیطی سازمان بینالمللی دریانوردی حمایت کرده هست.
منبع:تسنیم
دیدگاهها