به گزارش پول و تجارت در بازار امروز سهشنبه ۲۲ مهرماه ۱۴۰۴ مدلهای مختلف خودرو شاهین با کاهش قیمت همراه بودند و در اکثر نسخهها روند نزولی تا ۱۳ میلیون تومان نیز ثبت گردید.
شاهین اتوماتیک G بهعنوان نسخه فولآپشن و پرتقاضای این خودرو، امروز ۱۳ میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کرد و به یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون تومان رسید. این مدل طی هفته گذشته نیز در مجموع بیش از ۲۰ میلیون تومان افت قیمت داشته هست.
شاهین GL دندهای که یکی از اقتصادیترین مدلهای این خانواده محسوب خواهد گردید، امروز با افت ۸ میلیون تومانی در بازار به ۹۳۵ میلیون تومان معامله گردید. کاهش قیمت این نسخه در مقایسه با روزهای ابتدایی مهرماه، در مجموع به حدود ۲۵ میلیون تومان رسیده هست.
نیز شاهین اتوماتیک GL که در جایگاه میانردهی این سدان قرار دارد، امروز ۱۲ میلیون تومان ارزانتر گردید و قیمت آن در بازار آزاد به یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون تومان کاهش یافت.
در بازار خودرو ایران، شاهین سایپا و تارا ایرانخودرو را امکان دارد دو رقیب جدی در کلاس سدانهای اقتصادی دانست. هر دو خودرو با هدف جذب مشتریان جوان و خانوادگی طراحی شدهاند، اما وقتی پای مقایسه فضای داخلی و کیفیت کابین به میان میآید، تفاوتهای فنی و طراحی میان این دو مدل نمایان خواهد گردید.
کابین شاهین طراحی سادهتر اما کاربردیتری دارد. استفاده از خطوط صاف، رنگهای دوتُنه و فرمان D شکل باعث شده تا نمای داخلی آن حس اسپرت و جوانپسندتری القا کند. در مقابل، تارا با الهام از طراحی سیتروئن الیزه و بهرهگیری از متریال نرمتر در داشبورد و رودریها، حس لوکستری را نسبت به شاهین منتقل انجام میدهد. چیدمان کلیدها در تارا منظمتر بوده و دسترسی به ادوات کنترلی راحتتر انجام خواهد گردید که در رانندگی طولانیمدت اهمیت زیادی دارد.
از نظر فضای کابین و راحتی سرنشینان، تارا به لطف پلتفرم بهروزتر و فاصله محوری بیشتر، فضای جادارتری برای سرنشینان عقب فراهم کرده هست. این ویژگی بهویژه برای خانوادههایی که در سفرهای بینشهری از خودرو استفاده میکنند، امتیاز مهمی محسوب خواهد گردید. در سوی دیگر، صندلیهای شاهین نرمتر و زاویه دید راننده گستردهتر هست؛ موردی که رانندگی در مسیرهای شهری را راحتتر انجام میدهد.
در بحث امکانات رفاهی، تارا یک گام جلوتر از شاهین قرار دارد. این خودرو به سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، دوربین عقب با کیفیت بالاتر و کلید هوشمند ورود بدون سوئیچ مجهز هست. شاهین نیز با وجود طراحی سادهتر، امکاناتی نظیر فرمان برقی، نمایشگر لمسی و سیستم هشدار فشار باد تایر را ارائه میدهد اما کیفیت مونتاژ و عایقبندی صدای کابین در تارا بهتر ارزیابی خواهد گردید.
از لحاظ کیفیت متریال و مونتاژ داخلی، تارا امتیاز بیشتری دریافت میکند. مواد بهکاررفته در داشبورد و کنسول میانی تارا حس مقاومتر و مدرنتری دارند، در حالی که در شاهین، هرچندین طراحی قابلقبول هست، اما چندین قطعات پلاستیکی سختتر و سادهتر به نظر میرسند.
در جمعبندی، اگر خریدار بهدنبال کابینی با کیفیت ساخت بهتر، طراحی مدرن و فضای جادارتر باشد، تارا گزینه مناسبتری هست. اما اگر نرمی رانندگی، فرمانپذیری در ترافیک شهری و هزینه نگهداری پایینتر اهمیت بیشتری داشته باشد، شاهین انتخابی منطقیتر در میان سدانهای داخلی خواهد قرار دارای بود.
دیدگاهها