هواپیمای هندی پس از نقص خلبان خودکار تغییر مسیر داد و به دبی رفت
کد خبر : ۸۱۱۶۳۹
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۷/۲۳
-
زمان : ۱۰:۲۵
|
دسته بندی: فناوری

هواپیمای هندی پس از نقص خلبان خودکار تغییر مسیر داد و به دبی رفت

فرود اضطراری بوئینگ ۷۸۷ در دبی پس از نقص فنی گسترده" خلبانان هندی خواستار زمین‌گیر شدن فوری تمام ناوگان ۷۸۷ شدند.

پرواز شماره‌ی ۱۵۴ شرکت «ایر ایندیا» که شامگاه ۹ اکتبر (۱۷ مهر ۱۴۰۴) از وین به‌سوی دهلی نو پرواز کرده قرار دارای بود، پس از بروز نقص فنی در سیستم خلبان خودکار و کنترل پرواز ناچار گردید در میانه‌ی مسیر به سمت دبی تغییر مسیر دهد. این حادثه باعث نگرانی جدی انجمن خلبانان هند و درخواست آن‌ها برای بررسی فوری هواپیماهای بوئینگ ۷۸۷ گردید.

به گفته‌ی سی.اس. راندهاوا رئیس فدراسیون خلبانان هند، این هواپیما در طول پرواز با مشکلات فنی عمده‌ای روبه‌رو گردید که شامل امکان دارد به از کار افتادن ناگهانی سیستم خلبان خودکار و خرابی سیستم‌های حیاتی مثل فرود ابزاری (ILS) که برای فرود در شرایط دید محدود به‌کار می‌رود اشاره کرد. راندهاوا تأکید کرد که حتی کنترل‌های اصلی پرواز نیز با اختلال روبه‌رو بودند.

راندهاوا با تمجید از مهارت خلبانان بیان کرد: «در شرایطی که بسیاری از سیستم‌های خودکار از کار افتاده قرار دارای بود، خلبانان توانستند هواپیما را در تاریکی شب و با حداقل امکانات به‌صورت ایمن در دبی فرود آورند.» شرکت بوئینگ از اظهارنظر درباره‌ی این موضوع خودداری کرد و ایر ایندیا فقط در بیانیه‌ای کوتاه توضیح داد که تغییر مسیر به‌دلیل مشکل فنی انجام شده هست.

بر اساس داده‌های وب‌سایت Flightradar24، هواپیمای هندی پس از حدود سه ساعت و نیم توقف در دبی، پرواز خود را از سر گرفت و سرانجام با چهار ساعت تأخیر در دهلی نو فرود آمد. این رویداد فقط پنج روز پس از حادثه‌ برای یکی دیگر از بوئینگ‌های ۷۸۷ ایر ایندیا رخ داد که طی آن توربین هوای اضطراری (RAT) به‌طور ناگهانی در هنگام نزدیک‌شدن به فرودگاه بیرمنگام فعال گردید. هرچندین ایر ایندیا اعلام کرد پارامترهای الکتریکی و هیدرولیکی در آن حادثه طبیعی بوده‌اند.

مقاله‌های مرتبط:
  • چرا موتورهای این هواپیمای مسافربری بسیار کوچک هستند؟
  • «قصر پرنده»؛ گران‌ترین هواپیمای خصوصی دنیا در مالکیت چه کسی هست؟

به‌نوشته‌ی بیزنس‌اینسایدر، در پی رخدادها، راندهاوا از مقامات هندی خواست تا همه‌ی هواپیماهای ۷۸۷ را به‌طور موقت زمین‌گیر و سیستم‌های الکتریکی آن‌ها را بررسی کنند. گزارش رویترز نیز تأیید انجام می‌دهد که سازمان هواپیمایی هند از ایر ایندیا خواسته هست دوباره توربین‌های اضطراری این مدل را بازرسی کند و گزارشی از بوئینگ بخواهد.

مدل بوئینگ ۷۸۷ در ماه‌های اخیر پس از سقوط مرگبار پرواز ۱۷۱ ایر ایندیا در ژوئن (خرداد و تیر ۱۴۰۴)، تحت نظارت دقیق‌تری قرار گرفته که البته شرایط آن حادثه متفاوت بوده هست. گزارش اولیه نشان می‌دهد در آن پرواز سیستم RAT پس از قطع سوخت هر دو موتور فعال شده قرار دارای بود و کارشناسان احتمال خطای انسانی را محتمل‌تر می‌دانند. هنوز مشخص نیست بررسی نهایی چه نتیجه‌ای خواهد دارای بود، اما طبق برآوردها انتشار گزارش نهایی امکان داردد بیش از یک سال زمان ببرد.

تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه