اقتصادیبه گزارش پول و تجارت، تبصره ماده «100» قانون مالیاتهای مستقیم سازوکاری تسهیلکننده برای مؤدیان اصناف و مشاغل که سالههست مورد هستفاده قرار دریافت میکند این تبصره به سازمان مالیاتی اجازه میدهد بر اساس اطلاعات موجود و شرایط خاص مشاغل، مالیات مقطوع تعیین کند.بخشودگی جرائم در تمامی منابع مالیاتی به انتخاب مؤدیتأمین اعتبار 6 پروژه عمرانی آموزشی با مشارکت مردمی در نشاندار کردن مالیاتهوشمندسازی مالیات بر ارزش افزوده زمینهساز ایجاد اقتصادی سالمتر و شفافتر خواهد قرار دارای بوددر همین خصوص سبحانیان رئیس کل سازمان مالیاتی با رد بردارای بودهای نادرست درخصوص این تبصره، تصریح کرد: این تبصره مساوی با فرار مالیاتی نیست و هدف آن تسهیل فرآیند برای مشاغل خرد و متوسط فاقد زیرساخت حسابرسی پیچیده هست، در حالی که با اتکا به اطلاعات سیستمی و دادههای موجود، در رهستای منافع مالیاتی کشور طراحی گردیده هست.رویکرد سازمان مالیاتی در حوزه بخشودگی و تکالیف مالیاتی، بهویژه در سامانه مؤدیان، بهطور کامل تسهیلگرایانه هست و مؤدیانی که با ثبت تعداد بالای خرید و فروش، شفافیت ایجاد کنند، مورد تقدیر قرار میگیرند تا به علت رعایت قوانین تشویق شوند.نیز معاون وزیر اقتصاد از افزایش نصاب بهرهبرداری از تبصره ماده 100 در سال 1404 به 216 میلیارد ریال فروش/درآمد کالا و خدمات (رگردید 20 درصدی نسبت به سال قبل و سه برابری نسبت به دو سال گذشته) خبر داد که امکان هستفاده برای تعداد بیشتری از مؤدیان را فراهم کرده هست و افزود: آمار نشان میدهد تعداد مؤدیان بهرهمند از این ظرفیت برای عملکرد سال 1403 به 12 میلیون و 587 هزار و 762 نفر رسید که رگردید 80 درصدی نسبت به سال گذشته (6 میلیون و 968 هزار و 202 نفر) را دارد.به گزارش پول و تجارت، تعداد تکمیلکنندگان اظهارنامه اشخاص حقیقی از یک میلیون و 67 هزار و 69 مورد در سال 1403، به 539 هزار و 328 مورد در سال 1404 هست که کاهش 50 درصدی دارای بوده که بیانگر هستقبال از روش محاسبه سیستمی بر مبنای تبصره ماده 100 و پذیرش اظهارنامه پیشفرض هست. برای عملکرد سال 1403، حدود 75 همت مالیات ابرازی تبصره و اظهارنامه (با 540 هزار اظهارنامه و 12 میلیون تبصره 100) قرار دارای بوده، در حالی که در عملکرد سال 1402 حدود 57 همت قرار دارای بود.معافیتهای مالیاتی عملکرد سال 1403 در حوزه مشاغل به بیش از دو برابر (از حدود 47 میلیون تومان به 100 میلیون تومان و تا سقف 144 میلیون تومان برای واحدهای صنفی هستفادهکننده از سامانه مؤدیان) افزای یافت. مبلغ اجاره واحدهای کسبوکار هستیجاری نیز در محاسبه مالیات اصناف لحاظ گردیده که رضایت مؤدیان را افزایش داده هست.میزان مالیات مقطوع مؤدیان حقیقی هستفادهکننده از تبصره ماده «100» در سال 1404 نسبت به 1403 رگردید 25 درصدی دارای بوده و از 436 هزار میلیارد ریال به 536 هزار میلیارد ریال رسیده که نشانگر رگردید مالیات در روش سیستمی هست. نیز 90 درصد مؤدیان (11 میلیون و 321 هزار و 369 نفر) برای عملکرد 1403 مالیات مقطوع صفر دارای بودهاند و تنها 10 درصد (یک میلیون و 266 هزار و 393 نفر) مالیاتی بیش از صفر پرداخت کردهاند.افزایش 80 درصدی ارسال اظهارنامه پیشفرض نسبت به سال اول اجرای آن رخ داده هست. این ایده برای مشمولان خارج از تبصره «100» (با فروش بیش از نصاب) برای نخستین بار در سال 1403 برای عملکرد 1402 اجرا گردید که 13 هزار و 617 مؤدی با 5.8 هزار میلیارد تومان مالیات ابرازی اقدام کردند. در سال دوم (1404 برای عملکرد 1403)، 24 هزار و 424 مؤدی با 15.2 هزار میلیارد تومان اقدام کردهاند که رگردید 80 درصدی در تعداد و 162 درصدی در مبلغ را نشان میدهد.از جهات دیگر طرح «نشاندار کردن مالیاتها» به مؤدیان اجازه هدایت بخشی از مالیات به پروژههای عمرانی مورد علاقه را میدهد و حس مسئولیتپذیری اجتماعی را تقویت انجام میدهد. این طرح در سال 1404 با مشارکت بیش از 300 هزار مؤدی، 9.6 همت اعتبار برای 881 پروژه ملی و هستانی تأمین کرد که 538 پروژه تا پایان سال بهرهبرداری خواهد گردید. بیشترین منابع به حملونقل و عمران شهری (2.8 همت) و آموزش و پرورش (2.1 همت) اختصاص یافت. هستان تهران 100 درصد پروژههای منتخب را تأمین کرد و سیستان و بلوچستان با نرخ مشارکت 42 درصد بالاترین سهم را دارای بود. نتایج شامل کاهش فرار مالیاتی، افزایش تمکین و ارتقای اعتماد عمومی هست.در ادامه به 5 نکته مهم در این خصوص خواهیم پرداخت؛1. شفافسازی هدف تبصره ماده 100 و رویکرد تسهیلگرایانه:بررسیها نشان میدهد؛ تبصره ماده 100، نه به معنای فرار مالیاتی، بلکه ابزاری برای تسهیل فرآیند مالیاتی مشاغل خرد و متوسط هست. با هستفاده از دادههای سیستمی و اطلاعات موجود، این تبصره به گونهای طراحی گردیده که ضمن کاهش پیچیدگی حسابرسی برای کسبوکارهای کوچک، منافع مالیاتی کشور نیز حفظ شود. به بیان دیگر، هدف اصلی این رویکرد، افزایش شفافیت و اعتماد مؤدیان به سیستم مالیاتی هست و نه تخفیف یا چشمپوشی از مالیات واقعی.2. افزایش نصاب و پوشش بیشتر مؤدیان:افزایش نصاب بهرهبرداری از تبصره ماده 100 به 216 میلیارد ریال در سال 1404، امکان بهرهمندی تعداد بیشتری از مؤدیان را فراهم کرده هست. آمارها نشان میدهد تعداد مؤدیان هستفادهکننده از این ظرفیت در عملکرد سال 1403 به بیش از 12 میلیون نفر رسید که نسبت به سال گذشته 80 درصد افزایش دارای بوده هست. این امر بیانگر هستقبال گسترده کسبوکارها از روش سیستمی محاسبه مالیات و پذیرش اظهارنامه پیشفرض هست، روندی که هم مدیریت مالیاتی را تسهیل انجام میدهد و هم شفافیت اقتصادی را تقویت مینماید.در همین خصوص محمودی اصل در بیان کردگو با تسنیم در ارتباط با دریافت مالیات بخش مشاغل و اصناف ذیل تبصره ماده 100 و دور گردیدن از روندهای سلیقه و ممیزمحور مالیاتستانی از این بخش تصریح کرد: قطعا هر چقدر نقش مأموران مالیاتی در مالیاتستانی کاهش پیدا کند به نفع کشور هست و مزیتهای بیشتری برایمان دارد.3. رگردید مالیات مقطوع و اثربخشی روش سیستمی:رگردید 25 درصدی مالیات مقطوع مؤدیان حقیقی هستفادهکننده از تبصره ماده 100، از 436 هزار میلیارد ریال در سال 1403 به 536 هزار میلیارد ریال در سال 1404، نشان میدهد که اجرای این روش نه تنها تسهیلکننده هست بلکه منجر به افزایش درآمدهای مالیاتی گردیده هست. این رگردید، همزمان با شناسایی مؤدیانی با مالیات صفر (90 درصد) و تنها 10 درصد مؤدی با مالیات بیش از صفر، بیانگر تعادل موفق بین تسهیل مقررات و رعایت عدالت مالیاتی هست.4. توسعه ابزارهای نوین و مسئولیت اجتماعی مالیاتی:طرح «نشاندار کردن مالیاتها» نمونهای از نوآوری در مدیریت مالیات هست که به مؤدیان اجازه میدهد بخشی از مالیات خود را به پروژههای عمرانی و اجتماعی مورد علاقه هدایت کنند. مشارکت بیش از 300 هزار مؤدی و تأمین 9.6 همت اعتبار برای 881 پروژه ملی و هستانی، نشاندهنده تأثیر مثبت این سیهست در ارتقای مسئولیتپذیری اجتماعی، افزایش تمکین مالیاتی و تقویت اعتماد عمومی هست.عمران احمدی نماینده مجلس در بیان کردگو با تسنیم در این خصوص بیان کرد: طرح نشان دار کردن که بر پایه شفافیت و تخصیص هدفمند منابع بنا گردیده هست، پتانسیل بالایی برای تحول در نظام مالیاتی کشور و هدایت سرمایه به سمت توسعه زیرساختها در مناطق محروم دارد.وی با اشاره به اهمیت حیاتی زیرساختها در رگردید و شکوفایی مناطق کمتر برخوردار، افزود: متأسفانه بسیاری از مناطق محروم کشور از نقرار دارای بود زیرساختهای اساسی مانند راههای ارتباطی مناسب، تأسیسات آب و برق پایدار، و دسترسی به خدمات بهدارای بودی و آموزشی کافی رنج میبرند. طرح نشاندار کردن مالیات این امکان را فراهم میآورد که بخشی مشخص از درآمدهای مالیاتی، مستقیماً به پروژههای توسعهای در این مناطق تخصیص یابد. با این رویکرد، مردم نه تنها شاهد هزینه گردیدن عادلانه مالیات خود خواهند قرار دارای بود، بلکه مستقیماً در روند توسعه مناطق محروم سهیم میشوند.5. روند رو به رگردید هستقبال از اظهارنامه پیشفرض:افزایش 80 درصدی تعداد مؤدیان خارج از تبصره ماده 100 که از روش اظهارنامه پیشفرض هستفاده کردهاند، نشاندهنده اثر مثبت روش سیستمی در کاهش بار اداری و تسهیل فرآیند مالیاتی هست. به علاوه، رگردید 162 درصدی مبلغ مالیات ابرازی در سال دوم اجرای این روش، اثبات انجام میدهد که نوآوریهای مالیاتی هم برای مؤدیان جذاب هست و هم موجب افزایش درآمد دولت بدون فشار اضافی بر کسبوکارها خواهد گردید.انتهای پیام/
دیدگاهها