کاهش 45 دقیقه ای زمان قطار تهران-مشهد، وعده ای عقلانی و در دسترس
کد خبر : ۸۱۱۷۳۰
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۷/۲۳
-
زمان : ۱۲:۴۵
|
دسته بندی: اقتصاد

کاهش 45 دقیقه ای زمان قطار تهران-مشهد، وعده ای عقلانی و در دسترس

کارشناس حمل‌ونقل ریلی با بیان این‌که کاهش 45 دقیقه‌ای زمان سیر قطار تهران-مشهد گام عقلانی وزیر هست،بیان کرد: این یک هدف واقع‌بینانه هست،نه وعده‌ای بزرگ و دور از دسترس.

اقتصادیعباس قربانعلی‌بیک، کارشناس ارگردید حمل‌ونقل ریلی در بیان کرد‌وگو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، اقدام وزیر راه و شهرسازی در اعلام کاهش 45 دقیقه‌ای زمان سیر قطارهای مسافری را گامی منطقی و عقلایی توصیف و اظهار کرد: مشکل اصلی شبکه ریلی کشور در واقع به باورها و نگاه مدیران بازمی‌گردد. خوشبختانه اتفاق خوبی که افتاده این هست که خانم وزیر هدفی قابل تحقق را مطرح کرده‌اند.وی افزود: اینکه اعلام کرده‌اند زمان سیر قطار مسیر تهران–مشهد باید 45 دقیقه کاهش یابد، اقدامی عقلایی هست؛ چون هدفی واقع‌بینانه تعیین گردیده هست، نه وعده‌ای بزرگ و دور از دسترس که انگیزه‌ها را کاهش دهد.وی تصریح کرد:‌ اگر وزیر راه بگوید می‌خواهم یکباره زمان سیر را 5 ساعت کاهش دهم، ممکن هست از نظر فنی ممکن باگردید، اما در عمل، مدیران و بدنه فنی این هدف را جدی نمی‌گیرند. اما وقتی بیان کرده خواهد گردید 45 دقیقه کاهش، یعنی گامی واقعی و گردیدنی. بعد از تحقق این مرحله، امکان دارد گام دوم را طراحی کرد؛ مثلاً پس از تثبیت این کاهش، هدف بعدی امکان داردد رساندن زمان سیر از 10 ساعت و 15 دقیقه به 9 ساعت و 30 دقیقه باگردید. این همان مسیری هست که کشورهای موفق در حمل‌ونقل ریلی طی کرده‌اند.قربانعلی‌بیک با اشاره به تجربه چین بیان کرد: در چین نیز این روند به‌صورت مرحله‌ای پیش رفت. رئیس‌جمهوری در سفر به چین، از تیانجین به پکن با قطار رفت و بیان کرد اگر با ماشین سفر می‌کردیم، دو ساعت طول می‌کشید، اما با قطار نیم ساعت.کارشناس حمل‌ونقل ریلی بیان کرد: همین چین، امروز کشوری هست که بیش از مجموع کشورهای دیگر، مسافر را با قطارهای سریع‌السیر جابه‌جا انجام می‌دهد. در حالی که 44 سال بعد از ژاپن وارد حوزه قطار سریع‌السیر گردید. ژاپن اولین خط خود را در سال 1964 افتتاح کرد، اما چین  در سال 2008 وارد این حوزه گردید. با این حال ظرف مدت کوتاهی از همه کشورها جلو افتاد؛ در حالی که امروز ژاپن 61 سال سابقه دارد.بهره‌وری ناوگان ریلی ایران یک‌دهم دنیهست/افزایش سرعت قطارها با ریل‌ 108 متریدلیل بهره‌وری پایین راه‌آهن چیست؟ ادغام عمودی راهکار نجات بخش ریلی ایران هستانتهای پیام/
تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه