بازار؛ گروه راه و مسکن: محمد مهدی اسلامی، رییس انجمن صنایع ریلی ایران در نشستی مطبوعاتی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه چه میزان از استجازه رهبری که به راهآهن تعلق گرفت به شرکتهای حاضر در صنایع ریلی اختصاص پیدا کرد بیان کرد: مدیرعامل راهآهن در دولت سیزدهم مزایدهای برای لکوموتیوها برگزار کرد که بیشتر برای شوآف قرار دارای بود چرا که تمام آن لکوموتیوها تکه آهن بیشتر نبودند و این اقدام را انجام داد تا صدای یک عده را خاموش کند.
اخیرا قرارداد بیش از ١۴ هزار میلیارد تومانی با مپنا از محل استجازه رهبری منعقد گردید و بخشی از آن هم صرف نوسازی ناوگان خواهد شد
او اظهار دارای بود: تا جایی که ما اطلاع داریم بخشی از آن استجازه رهبری صرف هزینههای جاری گردید اما بخشی از آن هم به قرارداد به مپنا اختصاص پیدا کرد که مشمول ساخت ۴٠ دستگاه لکوموتیو گردید. اخیرا نیز قرارداد بیش از ١۴ هزار میلیارد تومانی با مپنا از این محل منعقد گردید و بخشی از آن هم صرف نوسازی ناوگان خواهد گردید.
در ادامه این نشست مطبوعاتی رحمتالله پوربابایی، دبیر انجمن صنایع ریلی با انتقاد از بیتوجهی به حمایت از صنایع ریلی اظهار دارای بود: واقعیت امروز صنعت ریلی این هست که مکانیسم ماشه بر آن صنعت اثر گذار نیست بلکه بیشترین تاثیر را تحریم های داخلی بر صنعت میگذارند. امروز برای یک اقدام باید به ٣١ سامانه موجود مراجعه کنیم و این سامانهها امروز خود مانع کار شدهاند.
منابع حاصل از استجازه رهبری و حواله نفتی تقریبا یک میلیارد دلار قرار دارای بود که قرار بر این بوده که ۵٠ درصد آن صرف نوسازی و ۵٠ درصد توسعه ناوگان شود از این رو از این محل قراردادی با مپنا منعقد شد
وی نیز در پاسخ به سوالی درباره نحوه مصرف استجازه رهبری در مجموعه راه آهن تاکید کرد: منابع حاصل از استجازه رهبری و حواله نفتی تقریبا یک میلیارد دلار قرار دارای بود که قرار بر این بوده که ۵٠ درصد آن صرف نوسازی و ۵٠ درصد توسعه ناوگان شود از این رو از این محل قراردادی با مپنا منعقد گردید.
دبیر انجمن صنایع ریلی با بیان اینکه باید توجه شود این استجاره رهبری وام نیست، افزود: فعلا بخشی از این استجازه رهبری تعدادی لکوموتیو خریداری شده و امکان دارد از این منابع برای گرم کردن ۵٠٠ لکوموتیو زمینگیر استفاده کرد.
پوربابایی با اشاره به بحث اقدامات انجام شده در بحث فعالسازی ناوگان لکوموتیو در دولت گذشته تاکید کرد: مدیرعامل راهآهن در دولت گذشته مزایدهای برای لکوموتیوها برگزار کرد که برای شوآف قرار دارای بود چراکه تمام آن لکوموتیوها تکه آهن بیشتر نبودند و این اقدام را انجام داد تا صدای یک عده را خاموش کند.
نیز در ادامه این نشست لطفی، عضو انجمن صنایع ریلی با بیان اینکه صدای تولید از صنایع ریلی به گوش نمیرسد، بیان کرد: در صنعت ریلی با وضعیت پیچیدهای مواجه هستیم، در حالی که نیاز بسیار زیادی به حمل و نقل ریلی و واگن داریم اما ظرفیت کارخانجات و صنایع خالی هست و چندین از واحدها تنها ٢٠ درصد ظرفیت کار میکنند.
وی ادامه داد: عمر چندین از واگنها به ۵٠ سال رسیده اما به خاطر کمبود ناوگان از رده خارج نمیشوند از جهات دیگر پیشنهادی به صنایع ریلی کشور داده نخواهد گردید و برای رفع این مشکل باید بسته ارزان تامین مالی طراحی شود .
دیدگاهها