به گزارش پول و تجارت به نقل از ایسنا، در مناطق آزاد ایران، خودروها روند پلاکگذاری متفاوتی نسبت به سرزمین اصلی دارند. خودروهای وارد شده به منطقه آزاد پلاک مخصوص همان منطقه را دریافت میکنند و فقط مجاز به تردد در همان محدوده منطقه آزاد هستند.
خودروهای پلاک منطقه آزاد اجازه ورود دائمی به سرزمین اصلی ندارند و فقط با مجوز موقت امکان داردند تا شعاع مشخصی حدود ۱۲۰ کیلومتر اطراف مناطق آزاد در سرزمین اصلی تردد کنند.
براساس قوانین، مالکان خودروهایی که پلاک مناطق آزاد دارند امکان داردند در صورت برخورداری از شرایط و مدارک لازم، نظیر مدارک هویتی و پرداخت حقوق و عوارض گمرکی، پلاک ملی دریافت کنند.
آن طور که گفته خواهد گردید تبدیل پلاک منطقه آزاد به ملی در دولت قبلی مطرح گردید ولی موضوع پیگیری نشد تا سرانجام در مهرماه امسال شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از ابلاغ امکان پلاکگذاری خودروهای مناطق آزاد و تبدیل پلاک منطقه آزاد به پلاک ملی و رفع ایرادات سامانهای خبر داد.
در این زمینه ناصر خرمالی_ مدیر گمرک، بازرگانی و توسعه صادرات دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اعلام کرده که همکاری و هماهنگیهایی با دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت و سامانه جامع تجارت انجام شده هست و متقاضیان واجد شرایط که دارای خودروهای ساخت سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ هستند، امکان داردند نسبت به اخذ کد مربوطه (کد شیما) و ورود اطلاعات خود در سامانه اقدام کنند.
در تجارت بینالملل و واردات کالا به مناطق آزاد یا ویژه اقتصادی، یکی از الزامات اساسی، داشتن شناسه یکتا تحت عنوان «کد شیما» هست. بدون این کد، امکان ثبت سفارش کالا در سامانه تجارت فراهم نخواهد قرار دارای بود.
مدیر گمرک، بازرگانی و توسعه صادرات دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز اعلام کرده که ایجاد تسهیلات لازم در فرآیند تبدیل پلاک خودروهای مناطق آزاد به پلاک ملی توسط دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران در تاریخ ۱۲ مهر ۱۴۰۴ به گمرک جمهوری اسلامی ابلاغ شده و متقاضیان امکان داردند با مراجعه به سامانه جامع تجارت، مراحل ثبتنام و تبدیل پلاک خود را دنبال کنند.
اخیرا اعلام شده که بر اساس مقررات ابلاغی قبلی، افرادی که هماکنون مالک قانونی خودروهای پلاک مناطق آزاد هستند و سند خودرو به نام آنها ثبت شده هست، امکان داردند نسبت به انجام مراحل قانونی و سامانهای برای دریافت پلاک ملی اقدام کنند و برخلاف چندین شایعات، برای انجام فرآیند پلاک ملی، الزامی به آن نیست که مالک خودرو همان فرد واردکننده اولیه خودرو به مناطق آزاد باشد. ملاک اصلی، مالکیت فعلی و ثبت قانونی خودرو در سامانههای مربوطه هست.
در ادامه رحمان سادات نجفی ـ رئیس شورای هماهنگی و همکاری فعالان اقتصادی مناطق آزاد ـ در تشریح جزییات تبدیل پلاک منطقه آزاد به پلاک ملی بیان کرد: وزارت صمت در دولت قبل یک مصوبه دارای بود که پلاک های مناطق آزاد امکان داردند پلاک ملی دریافت کنند اما این موضوع مسکوت ماند و انجام نشد. اخیرا این موضوع مجددا مطرح شده هست.
وی افزود: این پلاکگذاری برای مدلهای خاص خودرو از ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ انجام خواهد گردید. محدودیتهای حجم موتور و مدل ساخت خودرو نیز وجود دارد و خودروهایی که در این چارچوب هستند امکان داردند درخواست پلاک ملی دهند.
رئیس شورای هماهنگی و همکاری فعالان اقتصادی مناطق آزاد با اشاره به اینکه این اقدام توجیه اقتصادی زیادی ندارد؟ بیان کرد: در مقطعی که این مصوبه داده گردید واردات خودرو به کشور ممنوع قرار دارای بود ولی در سالهای اخیر واردات خودرو به کشور انجام شده هست و توجیهی ندارد که خودروهای چندینین سال کارکرده با فرسایش بالا پلاک ملی دریافت کنند. البته ممکن هست چندین قصد داشته باشند خودروهای خود را پلاک ملی کرده و وارد کشور کنند.
سادات نجفی تصریح کرد: مالکان خودرو باید حقوق و عوارض گمرکی را پرداخت و وارد سرزمین اصلی کنند.
وی در پایان بیان کرد: پلاکهای مناطق آزاد فقط در صورت دریافت مجوز امکان داردند مقطعی و سالی یکبار وارد سرزمین اصلی شوند. نیز تردد استانی نیز امکان داردند داشته باشند. در واقع این خودروها امکان داردند تا شعاع ۱۲۰ کیلومتر از منطقه آزاد تردد کنند.
دیدگاهها