دسترسی برابر برای همه؛ گزارش اسنپ از دسترس‌پذیری اپلیکیشن برای افراد دارای معلولیت
کد خبر : ۸۱۱۸۳۶
|
تاریخ : ۱۴۰۴/۰۷/۲۳
-
زمان : ۱۵:۵۵
|
دسته بندی: فناوری

دسترسی برابر برای همه؛ گزارش اسنپ از دسترس‌پذیری اپلیکیشن برای افراد دارای معلولیت

اسنپ اعلام کرد بیش از ۱۰۹ هزار کاربر راننده و مسافر نوع معلولیت خود را ثبت کرده‌اند. دسترس‌پذیری اپلیکیشن برای نابینایان و کم‌بینایان درحال توسعه هست.

از ابتدای اجرای پروژه‌ دسترس‌پذیری اسنپ‌خودرو تا پایان اسفند ۱۴۰۳، در مجموع ۱۰۹هزار و ۴۶۶ کاربر راننده و مسافر نوع معلولیت خود را در اپلیکیشن اسنپ ثبت کرده‌اند. از این میان ۹ هزار و ۷۵۷ نفر از کاربران مسافر نابینا یا کم‌بینا هستند.

به گزارش روابط عمومی اسنپ، بهبود دسترس‌پذیری اپلیکیشن برای افراد دارای معلولیت همواره از اولویت‌های اصلی این شرکت در توسعه‌ محصول بوده هست. اسنپ همواره تلاش کرده هست استفاده‌ افراد دارای معلولیت به‌ویژه کاربران نابینا و کم‌بینا را با افزودن قابلیت‌های متنوع تسهیل کند.

اسنپ از آبان ۱۴۰۱ با هدف ایجاد فرصت برابر برای همه نسخه اندروید اپلیکیشن خود را برای افراد دارای معلولیت دستر‌س‌​پذیر کرده هست. کاربران مسافر نابینا و کم‌بینا با به‌روزرسانی اپلیکیشن اندروید اسنپ امکان داردند به برنامه‌های صفحه‌خوان متصل شوند و از سرویس درخواست خودرو استفاده کنند.

این شرکت اعلام کرده هست که تسهیل دسترسی افراد نابینا و کم‌بینا به خدمات آنلاین گامی مهم در مسیر حضور فعال‌تر این افراد در جامعه و ایجاد فرصت‌های برابر برای رشد و استقلال فردی آنان به‌شمار می‌رود.

کپی لینک

نحوه‌ استفاده‌ از قابلیت دسترس‌پذیری برای کاربران مسافر نابینا و کم‌بینا

اسنپ سرویس درخواست خودرو را برای اتصال بهتر به نرم‌افزارهای صفحه‌خوان ارتقا داده هست. افراد نابینا و کم‌بینا امکان داردند با دریافت یا به‌روزرسانی آخرین نسخه‌ اندروید اپلیکیشن اسنپ از این قابلیت بهره‌مند شوند. پس از نصب یا به‌روزرسانی اپلیکیشن، این گروه از کاربران امکان داردند با استفاده از برنامه‌های واسط صفحه‌خوان درخواست سفر خود را ثبت کنند.

کاربر مسافر، با ورود به بخش اطلاعات کاربری، امکان داردد نابینایی یا کم‌بینایی خود را در قسمت دسترس‌پذیری ثبت کند. با استفاده از این قابلیت کاربر راننده از نابینایی یا کم‌بینایی مسافر خود مطلع می‌​شود و آموزش​‌های لازم را برای نحوه‌ تعامل با او دریافت می‌​کند.

صفحه‌خوان‌ها نرم‌افزارهایی هستند که محتوای اپلیکیشن‌ها یا وب‌سایت‌ها را به شکل صوتی درآورده و به کاربران نابینا یا کم‌بینا این امکان را می‌دهند تا به‌صورت مستقل از خدمات دیجیتال استفاده کنند.

کپی لینک

آچندین اوقات، حمایت و دسترس‌پذیری: اصول روز جهانی عصای سفید

در ۱۹۶۹، سازمان ملل متحد ۱۵ اکتبر را روز جهانی عصای سفید نام‌گذاری کرد. هدف اصلی این روز توجه به افراد نابینا و کم‌بینا و چالش‌های مرتبط با این گروه از جامعه هست. جدیدترین گزارش‌ سازمان جهانی بهداشت نشان‌ می‌دهد که حداقل ۲/۲ میلیارد نفر در جهان دارای مشکلات بینایی هستند.

در ایران نیز به گفته‌ معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ۲۲۳ هزار و ۲۰۹ فرد دارای آسیب بینایی تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند که ۵/۱۳ درصد افراد دارای معلولیت کشور را تشکیل می‌دهند.

افراد نابینا و کم‌بینا در زندگی روزمره با مجموعه‌ای از چالش‌های ساختاری و اجتماعی مواجه‌اند. نبود زیرساخت‌های مناسب در فضاهای شهری و حمل‌ونقل عمومی، کمبود منابع آموزشی به خط بریل، کمبود نسخه‌های صوتی منابع آموزشی، دسترسی محدود به فناوری‌های کمکی و فرصت‌های شغلی اندک از مهم‌ترین موانع پیش‌ روی آن‌هاست.

افزون بر این، نگرش‌های تبعیض‌آمیز و ترحم‌آمیز در جامعه مانعی جدی برای مشارکت برابر این گروه در عرصه‌های آموزشی، فرهنگی و اقتصادی به شمار می‌رود.

کپی لینک

سایر اقدامات اسنپ برای دسترس‌پذیری سرویس درخواست خودرو

پروژه‌ «دسترس‌پذیری» اسنپ‌خودرو از دهم آبان ۱۴۰۱ آغاز گردید و مسیر توسعه و بهبود مستمر این قابلیت همچنان ادامه دارد. این قابلیت در همکاری تنگاتنگ تیم محصول اسنپ با افراد دارای معلولیت و با هدف ایجاد فرصت برابر در استفاده از خدمات دیجیتال برای تمام کاربران شکل گرفته هست.

هم‌اکنون، اسنپ‌خودرو امکاناتی را به منظور دسترسی راحت‌تر برای کاربران مسافر ناشنوا و کم‌شنوا، نابینا و کم‌بینا و دارای معلولیت حرکتی (شامل افرادی که از ویلچر یا عصا استفاده می‌کنند) و کاربران راننده‌ ناشنوا و کم‌شنوا و دارای معلولیت حرکتی در نظر گرفته‌ هست. با مطالعه‌ این لینک امکان داردید با قابلیت دسترس‌پذیری سرویس درخواست خودرو اسنپ بیشتر آشنا شوید.

تبلیغات


اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها


ارسال دیدگاه