به گزارش پول و تجارت به نقل از خبرآنلاین، در روزگاری که طراحی خودروها بهسوی یکنواختی و بیروحی رفته و حتی مرسدسبنز هم از آن بینصیب نمانده، این برند آلمانی با کانسپت تازهاش به نام ویژن آیکانیک، بار دیگر روح کلاسیک و شکوه اصیل خود را زنده کرده هست. خودرویی که ترکیبی از الهام از گذشته، فناوری آینده و زبان طراحی جسورانه را به نمایش میگذارد.
راستش را بخواهید، این روزها حتی محصولات مرسدس بنز هم طراحی خوبی ندارند و دنیای خودروبه سمت بیروحی و بیاحساسی بدی پیش رفته هست. بسیاری از خودروسازان دیگر آن ابهت و زیبایی سابق را نداشته و همه در مسیری مشابه قدم برمیدارند که یکی از مسببین آن را امکان دارد خودروهای چینی دانست. اما امروز را امکان دارد روزی درخشان در بین دوران تاریک طراحی خودروها دانست، چرا که مرسدس بنز دوباره به شکوه قبل خودش برگشته هست. این خودروساز پس از کسب تجربیاتی در زمینه طراحی خودروهای برقی خود موسوم به EQ و هجوم نارضایتیها، تصمیم جدیدی گرفته هست. این تصمیم جدید، در کانسپت این خودروساز با نام ویژن آیکانیک (Vision Iconic) مجسم شده هست.
چه دوست باشید چه نداشته باشید، جلوپنجره پیکسلی که مرسدس برای اولینبار در GLC جدید معرفی کرد، به این زودیها کنار گذاشته نخواهد گردید. در واقع، انتظار میرود که مدلهای بیشتری از مرسدس طی چندین سال آینده از جلوپنجرههای بزرگ و درخشان بهره ببرند. اما بر خلاف GLC، جلوپنجره جدید روی این کانسپت به خوبی نشسته هست.
جلوپنجره Vision Iconic بازتفسیر و ادای احترامی به جلوپنجرههای رادیاتور گذشته این برند هست. با این حال، در اینجا از یک قاب کرومی، یک شبکه شیشهای دودی و نورپردازی دور خط استفاده انجام میدهد که هنوز کمی پرزرق و برق ظاهراً، اما حداقل بسیار لوکستر از جلوپنجره بزرگ GLC هست.
بدنه ویژن آیکانیک شباهت قابل توجهی به مرسدس بنز ۵۴۰K Autobahn Kurier مدل ۱۹۳۸ دارد که نمونهای از آن در ایران موجود هست. در همین حال، ۳۰۰SL نمادین بر طراحی قسمت عقب خودرو تأثیر گذاشته، در حالی که مرسدس از مدلهای W۱۰۸ و W۱۱۱ و ۶۰۰ پولمن برای الهام گرفتن در طراحی جلوپنجره استفاده کرده هست.
در داخل، تأثیر سبک آرت دکو با ساختار شیشهای شناور داشبورد که مرسدس آن را زپلین (Zeppelin) مینامد، با یک فرمان چهار پره ظریف و هوش مصنوعی ادامه مییابد. در صندلی کانسپت از مخمل آبی و برای کف از معرقکاری استفاده شده هست، یک تکنیک تزئینی قرن هفدهمی که در دهه ۱۹۲۰ احیا گردید.
مرسدس جزئیات خاصی در مورد پیشرانه این کانسپت ارائه نمیدهد، اما این خودرو برقی بوده و دارای سیستم Steer-by-Wire (فرماندهی الکترونیکی بدون اتصال مکانیکی) هست. این خودرو دارای رنگ خورشیدی هست که میتواند از طریق نور خورشید، برد بیشتری را کسب کند. به گفته شرکت، این رنگ روی یک شاسیبلند متوسط، میتواند انرژی کافی برای افزودن حداکثر ۱۲ هزار کیلومت برد را در سال و در شرایط ایدهآل تولید کند.
ویژن آیکانیک نیز از محاسبات نورومورفیک بهره میبرد. این یک معماری محاسباتی هست که برای عملکردی شبیه به مغز انسان طراحی شده و محاسبات هوش مصنوعی را سریعتر و کارآمدتر انجام میدهد. مرسدس بیان میکند که میتواند از این قدرت پردازشی برای تشخیص بهتر علائم راهنمایی و رانندگی، شناسایی خودروهای دیگر و کاهش نیازهای انرژی برای رانندگی خودکار استفاده کند. ویژن آیکانیک دارای قابلیت خودران سطح ۴ و پارک خودکار هست که به سرنشینان اجازه میدهد در طول سفر استراحت کنند.
این خودرو هماکنون تنها یک کانسپت هست، اما به احتمال زیاد جلوپنجره آن در سبکهای مختلف و سایر نشانههای طراحی آن را در مدلهای آینده مرسدس، مانند S کلاس برقی آینده خواهیم دید. ما امیدواریم ویژن آیکانیک به یک مدل تولیدی تبدیل شود، اما تردید داریم که یک کوپه برقی بزرگ، جذابیت تولید انبوه را داشته باشد.
دیدگاهها